4 048 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Ersätte hjärteväggen med en limträbalk,då small de
Jag och en snickare började med att sätta upp "stylter" under bjälkarna sen plockade vi bort den biten av väggen där limträbalken skulle vila och såg till att den tog lasten från ovanvåningen, när jag hade rivit ungefär halva väggen coh "styltorna" var borta så small det till på ovanvåningen, det small till tre gånger på en timme ungefär då upptäckte jag att listerna som jag hade satt runt det nya golvet på ovanvåningen satt ca 6-7mm ovanför golvet, dom satt tidigare dikt an golvet?
Undrar om detta är pga av när vi satte "styltorna" som vi råkade pressa upp listerna eller om limträbalken kan ha satt sig lite, kan inte se några sprickor eller likande i väggen som jag håller på att riva.
Balken har ca 300mm att vila på varje sida av väggen och öppningen i väggen 2m, huset är från 1930 och materialet i väggen påminner om lättbetong blandat med vanligt bruk.
Behöver jag vara orolig??
Mvh
Alex
Undrar om detta är pga av när vi satte "styltorna" som vi råkade pressa upp listerna eller om limträbalken kan ha satt sig lite, kan inte se några sprickor eller likande i väggen som jag håller på att riva.
Balken har ca 300mm att vila på varje sida av väggen och öppningen i väggen 2m, huset är från 1930 och materialet i väggen påminner om lättbetong blandat med vanligt bruk.
Behöver jag vara orolig??
Mvh
Alex
Hej,
Har inget att bidra med utan vill gärna ställa några frågor... Är hjärteväggen ngt annat ord för bärande väg eller?
Hade också tänkt att öppna upp i så att vi får större vardagsrum. Hållet kommer att vara i en del av huset som blev tillbyggt i -65. Väggen är inte jättetjok men det där med styltor och limträbalk är kanske melodin för mig...
Är det komplicerat? Skall givetvis fråga byggar...
/ Ulrik
Har inget att bidra med utan vill gärna ställa några frågor... Är hjärteväggen ngt annat ord för bärande väg eller?
Hade också tänkt att öppna upp i så att vi får större vardagsrum. Hållet kommer att vara i en del av huset som blev tillbyggt i -65. Väggen är inte jättetjok men det där med styltor och limträbalk är kanske melodin för mig...
Är det komplicerat? Skall givetvis fråga byggar...
/ Ulrik
Om balken skulle råka ligga lite snett, inte helt i lod tror ni att detta kommer att ha en negativ påverkan på den sidan av väggen som den lutar mer åt, menar att den sidan tar mer kraft än den andra så det kanske blir sprickor i väggen och balken sätter sig ännu mera?
Eftersom jag ska bygga ett badrum ovanför så vill man ju inte att huset rör på sig mer än vad det redan verkar ha gjort.
/ Alex
Eftersom jag ska bygga ett badrum ovanför så vill man ju inte att huset rör på sig mer än vad det redan verkar ha gjort.
/ Alex
NettanUlrik skrev:
Kan egentligen inte säga om en hjärtvägg per definition är bärande, men jag skulle tro det. En hjärtvägg är en vägg som ligger mer eller mindre mitt i huset, alltså där det skulle vara passande med en bärande vägg ;-)
Klicka här för att svara