Y
yens: Nej, fy vad fegt... ;) Självklart ska jag göra det!! Men min erfarenhet är att ju bättre förberedd man är, desto bättre blir slutresultatet, + att sannolikheten att man blir blåst på en massa konsulttimmar är mindre...
4 svar · 5,2k läst
·
D
danieldanieldaniel: Hela vår källare är under mark som vi dränera om och la platonmatta på m.m för 6 år sedan. Jag gipsade bara en innervägg som var väldigt ojämn annars kaklade jag rätt på den gamla putsen efter att jag primat den. Fuktspärrade väggarna vid dusch, bad och hela golvet.
8 svar · 14,6k läst
L
Lassie: Ppalm: Tack för svaret. Tänkte att det inte borde bli så mycket högre fuktbelastning i intilliggande rum efter renoveringen då tätskiktet var intakt innan. EPSCement är det cement med frigolitkulor i alltså, isåfall sommarjobbade jag med att blanda ihop sådan på fabrik för 20 år sedan. Snacka om att jag råkade orsaka en snöstorm i juli då jag felbödömde mängden frigolitkulor
9 svar · 5,2k läst
·
D
David_Berglund: Detta stället ligger tyvärr varken nära sthlm, eller säljer mot privatperson, men de är välsorterade. Kanske kan du lösa det på något sätt om du hittar det du söker. http://www.alutrade.se/
1 svar · 3,9k läst
pinebar
pinebar: Hmmm.... Om ursprunglig standard var Tretex, så var väl väggen knappast reglad med cc60? I så fall var det väl en massiv trävägg gissar jag. Att ersätta en massiv trävägg med modern standard till "ursprungligt" skick är i alla fall i min värld inte enkelgips på cc60. I det läget borde det vara självklart med OSB bakom. Annars får ju den nya väggen en helt annan funktion än den
13 svar · 5,0k läst
A
AndersS: Japp, har köpt det på bl.a. BeijerBygg och även på OBS när det blev panik på en söndag. Klistra maskeringstejp över plattan där du sågar så är det lätt att rita samt ett extra skydd och använd plastfoten på sågen, samt låg hastighet. Jag tror att det ska fungera om det är normalhårda plattor.
3 svar · 2,7k läst
A
alacs: Behöver täta en vägg i vår sommarstuga, timrad, allra helst utifrån (orsaken finns att läsa om här http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=16643/0 ) : ca 7*3 m vägg rör det sig om. Tips på hur jag enklast tätar? /alacs
0 svar · 36,9k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Posta bara i ett ämne, blir lite förvirrat annars ::) http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=23327
0 svar · 2,4k läst
H
hempularen: Tackar, det skall provas.
2 svar · 1,7k läst
M
MrMagic: Eller använder just ett Mollyankare. Fungerar på alla skivmtrl även spån och OSB.
4 svar · 8,1k läst
·
M
MrMagic: Känns helt onödigt att sätta skivor på siporexväggarna. Lite av ideén med siporex är ju ETT homogent mtrl. Inga probs med fukt etc. Bara spackla och väva/tapetsera. Där du hänger upp lättar prylar (tex tavlor, små speglar etc) fungerar vanlig gammeldags X-krok mkt bra. Tyngre grejor kräver såklart lämplig plugg, men sånt finns ju ! Tycker folk har snöat in lite med det här med
10 svar · 11,5k läst
Larsa
Larsa: Sätt en stolpe mellan golv och tak längst ut på väggen, då får du ju en stabil vägg. Sen räcker det säker med en skruv i golvet, precis vid stolpen för att du skall få en stabil konstruktion.
7 svar · 17,0k läst
J
Johannes_o_Marlene: Kul!!! Du har inga bilder? Hur lång tid tig det att göra alla staketspjälorna?
2 svar · 3,7k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Samma som ovan + lite silikon/latex i skarven så blir det perfekt :)
2 svar · 3,1k läst
F
Farzan: Både 3 och 5 mm masonite brukar finnas på byggvaruhusen. Är böjligheten viktig är det nog 3:an du ska ha, Calle.
4 svar · 2,8k läst
ylven
ylven: Jag skulle inte heller ha oroat mig, men jag tycker gott att du kan fråga varför de har gjort så!
2 svar · 1,5k läst
J
JonasHolm: Får se om jag kanske skrotar idén med plast mellan blåbetongen och osb/gips... Kanske kostar med i arbete och pengar än det smakar... :-/ /Jonas
13 svar · 6,5k läst
M
Mats: Tyvärr fortfarande lika dålig ide. Plasten skulle bara stänga in ev fukt och snabba på förloppet
3 svar · 6,9k läst
Fein
Fein: Jag klöv några 45*225 till 45*195 förra helgen med ts55:an. går ju inte skitfort men det går. Jag använde iofs medföljande 48 tänders klingan. om du tittat på insaidan av locket i systainern finns det bilder på olika tillbehör däribland en grov klinga avsedd för klyvning (har jag för mig) :)
6 svar · 4,1k läst
H
hempularen: Som jag tolkar din fråga så gäller det om du behöver spackla kortskarvarna, de som inte har en spackelränna? Armeringsduken är inte avsedd att ersätta skarvspacklingen. Skarvarna skall enligt gipstilleverkarna (och mera proffsiga måleributiker) armaeras med pappersremsa som spacklas in. Pappersremsan är betydligt mer hållfast än alla former av fiberremsa etc. I teorin så skall en
2 svar · 3,3k läst
A
aka: Nu har jag hunnit kollat lite noggrannare,på ena sidan .Iallafall inget synligt fläckar el fukt på träet . Men kan det var så att lecablocken (som har puts på utsidan) är så"ventilerade"? Dom är ju spårade på ovansidan? Speciellt torrt utanför grunden är det inte på den sidan heller. Ventilationen verkar bra iallafall Har ingen större lust att börja riva detta... :'(
6 svar · 3,7k läst
K
kalle58: Jag håller på och bygger ett bord med en extraskiva som ska läggas till vid behov. Bifogar en bild som visar hur det ser ut. Det hela är ett bord på ett barben och vänster sida på bilden fäst i vägg. Bordet är av en bänkskiva 1100x750x28 + 500x750x28 som påbyggsdel. Hängbläcken jag funerar på är av järn och 18x64mm. Kan denna konstruktion hålla? Eller har ni andra smidiga
0 svar · 1,8k läst
·
N
Norrbottens: Jag har tänkt att sätta en I-balk under taket (på nedre våning)för att höja upp bär lagret 30-40 mmDet är svakamitt på blivande golv spännvidden är 6.5m på bärlagret och 800mm mellan reglarna balken skall placeras mittmellan reglarna dvs 3,25 m på vardera sida.detta är ett timmerhus med två bärande väggar plus hjärtvägg typnorrbottens gård Någon som har ide på dimension
0 svar · 3,1k läst
Y
yens: Jag står i begrepp att göra rätt rejäla förändringar i planlösningen i det nyinköpta huset. På bilden nedan visar jag tre väggar jag vill plocka bort, samt ett rejält stycke bjälklag för att bygga en trappa till ovanvåningen. De tre bitarna som ska bort (310+225+140 cm) ska givetvis bort ur bärande väggar. Väggarna är likadana som övriga innerväggar i huset, men det finns
0 svar · 1,8k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] Visst är det ju så att saker som inte ska funka funkar rätt ofta ändå. När jag gjorde om källaren här så var vissa väggar uppreglade direkt på plattan. Regeln i botten av väggen var tillochmed ingjuten i betongen av någon anledning. Det finns nog ingen som kan förklara varför den regeln inte var helt bortruttnad trots en hel del fukt upp genom plattan. Wigert - sätt
15 svar · 5,4k läst
D
danielo: Hej igen och tack för era synpunkter! Jag var inte så noggrann i mina måttangivelser. Lite mer exakta mått är 1 meter på ena sidan av tyngdpunkten och 0,5 meter på den andra sidan. Alltså totalt 1,5 meter blir balken. En tanke jag fick var att man kanske märker hus stor tyngden är från takstolen när man sätter stöttorna. Tacksam för alla synpunkter! Daniel
6 svar · 5,0k läst
·
A
alex25: Skrev tidigare att det small till i golvet efter att ha växlat av den bärande väggen med en limträbalk, nu small det en gång till när en kompis hoppade på ovanvåningen! Pratade med snickaren som hjälpte mig han skulle komma och försöka "lyfta" ovanvåningen med domkraft eftersom listerna sitter ca 8mm ovanför golvet på ovanvåningen efter avväxlingen, tänkte om man ska låta det
0 svar · 2,5k läst
B
Benny_Steen: jag menar sådant här
1 svar · 3,1k läst
·
V
vasy: Hej Bifogar en liten ritning och undrar vad detta skulle tänkas kosta om man tar in någon som gör det. Hade tänkt att göra det själv men det blir liksom aldrig av. Det är gipsväggar och stålreglar. Vill byta så att de bygga på träreglar. Vill även stärka upp bakom tv'n så att det finns en stadig regel att fästa väggfästet i. Det äringen superritning, men får i varje fall en
0 svar · 1,8k läst
·
S
somelvis: Och om du väljer gipsskivor så sätter du skivorna lätt med vanligt kakelfix och spikplugg. Borra 5m till en 6mm spikplugg så biter det duktigt. Du kan ta bort skruvarna två dagar senare, man har dem bara till fixera skivan tills fixet genomhärdat. Inga spalter och reglar, bara smack på. Mvh
14 svar · 9,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.