3 507 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Betonggolv.
Hallå!
Badrum, trähus, andra våning.
Jag tänkte prova betonggolv där.
Om man förutsätter att man fixat rätt cc-mått och rätt golvspåntjocklek, och man spacklat in golvvärmeslinga så tunnt det går.
Kan jag sen lägga ett tunnt (hur tunnt? 5-10mm?) lager finbetong, man vibbrar det ordentligt, och låter det brinna ett tag, sen går på o slipar det, och efterbehandlar.
Funkar det?
Jag ska alltså inte ha klinker.
> 5-10mm betong borde inte väga mer än fix + klinker&fog?
> Är 5-10mm fel tjocklek?
> Hur tjock är betonghuden på finbetong?
> Kommer golvvärmen i flytspacklet värma mitt betonggolv tillräckligt?
> Borde armera med t.ex hönsnät eller nåt putsnät?
> Vad för tråkigheter kan ske?
Jag vill ha en diskussion, tips och idéer.
Badrum, trähus, andra våning.
Jag tänkte prova betonggolv där.
Om man förutsätter att man fixat rätt cc-mått och rätt golvspåntjocklek, och man spacklat in golvvärmeslinga så tunnt det går.
Kan jag sen lägga ett tunnt (hur tunnt? 5-10mm?) lager finbetong, man vibbrar det ordentligt, och låter det brinna ett tag, sen går på o slipar det, och efterbehandlar.
Funkar det?
Jag ska alltså inte ha klinker.
> 5-10mm betong borde inte väga mer än fix + klinker&fog?
> Är 5-10mm fel tjocklek?
> Hur tjock är betonghuden på finbetong?
> Kommer golvvärmen i flytspacklet värma mitt betonggolv tillräckligt?
> Borde armera med t.ex hönsnät eller nåt putsnät?
> Vad för tråkigheter kan ske?
Jag vill ha en diskussion, tips och idéer.
Om ni vill ha ett stumt o bra badrumsgolv ska ni limma golvgips på spånskivan tvärs längdriktningen på spånet. Ni limmar med s48 ,en ardex produkt. Påföres med en fixkam på primad spånskiva sen är det bara att trycka fast golvgipsen i fixet klart, ingen skruv behövs. Skulle inte använda betong , oflexibelt+ svårarbetat i så tunna skikt. Använd ardex k70 flytspackel eller a45 byggspackel istället.
Gå in på ardex hemsida och få beskrivningar innan ni börjar,lycka till Johnnyz snickare
Gå in på ardex hemsida och få beskrivningar innan ni börjar,lycka till Johnnyz snickare
Men han vill ju ha betongen som yta. Det borde funka, men man ska nog ha fiberförstärkt betong i så tunna skikt. Sen måste du ju ha fuktspärr under såklart. Bärigheten är nog inget problem för som du säger så väger ju inte betong mer än klinker.
Kankse blir säkrare om du tar ett lite tjockare lager betong? För att minimera risken att det spricker menar jag.
Prata med ett betongproffs! lycka till, det kommer att bli snyggt...
Kankse blir säkrare om du tar ett lite tjockare lager betong? För att minimera risken att det spricker menar jag.
Prata med ett betongproffs! lycka till, det kommer att bli snyggt...
Klicka här för att svara