S
Skogsbananen: Skulle oxå ha kapat lite i bakkant på skivan om det inte gick utan.
6 svar · 10,6k läst
F
fat_dady: [citat] Kan det vara så att det ska vara mellan ytterramarna... Tror för övrigt att jag har c/c 100, utom vid murstocken där det är längre/kortare beroende på om man räknar med den ej kompletta takstolen mitt på eller ej...
38 svar · 23,0k läst
·
S
snickar_lasse: tjena!någon frågade varför list?hälst bör man undvika list här,men nu behövs det list.taklisten stämmer ändå inte ihop med den list du tänker montera,så du kan lika gärna sätta en liten täcklist.finns säkert andra alt,men detta är ett.
7 svar · 4,9k läst
Milkshaken
Milkshaken: ok..... :)
10 svar · 7,3k läst
M
magbl: Tack för förslaget. Tror dock inte att sotaren godkänner gips mot kaminen eftersom det där ska vara brandvägg. Det jag tänkt göra nu är att först slamma murstocken med serpo 224 bruk, sedan mura på lättbetongblock (50x400x600mm) med samma bruk med extra häftmedel som gör fogen mellan murstock och lättbetong starkare. Sedan putsar jag med putsbruk på lättbetongblocken. Detta var
1 svar · 4,4k läst
M
Mats: De är rätt praktiska ibland men ska man hänga upp något tugnt då är det inte så dumt med betong
5 svar · 2,7k läst
Milkshaken
Milkshaken: grejen är ju att man måste tänka lite LATERALt.... Alltså flera steg och försöka se det färdiga resultatet innan man köpt in grejer ens. Väldigt svårt att här avgöra vilket som ser snyggast ut hos dej, bara en sån sak som hur man lägger panel,skivor odyl, kan helt ändra karaktären på ett rum.... Lägg upp lite bilder om du vill så kan vi ju se lite iaf....
4 svar · 4,3k läst
L
Linnex: Enklast och bäst vet jag inte om du skall ha 1 1/2 plan. Gör du enligt alternativ 2 så har du ju väggreglarna färdiga med en gång inför isolering och klä. Som helhetslösning tror jag nog att jag skulle föredra 2:an. Själv har jag enplans och där satte jag takstol på hammarbandet... med där är ju inget behov på isolera och klä det invändigt.
3 svar · 4,7k läst
M
MrMagic: Roland System i Malmö tillverkar enl mått med hjul i botten som rullar på en alulist och en styrskena upptill med borstar som tätar. Köpte ett parti med 5 dörrar, 3.35 brett och 2.50 högt, alla med spegel. Gick på drygt 9´ komplett exkl montage. Mkt stabilare grejor än annat jag kollat på byggmarknaderna.
15 svar · 43,5k läst
M
Mats: Det rekommenderas som sagt varmt. En bra hilti och du kommer att uppleva betongen som vilken behändig trävägg som helst att borra i
8 svar · 3,7k läst
Ingenjören
Ingenjören: Prova att kontakta Formica http://formica.vegasys.net/ De kanske vet var man handlar som privatperson? /Ingenjören
1 svar · 5,9k läst
TorpAnders
TorpAnders: Ställ dom i en hink med olja över natten, sen kan du köra dom i botten på stolpskon utan bekymmer under din livstid! Här är en liten överkurs i träimpregnering på riktigt vis... ;) Frågar du om råd i tio olika affärer får du säkert tio olika svar. Få av dem kan. Beviset är de enorma mängder billig "träolja" innehållande normalt 70% lacknafta (som flyktar till 100%) samt 30%
5 svar · 11,7k läst
Milkshaken
Milkshaken: Tycker nog ändå att man som brukligt börjar uppifrån och ned. Alltså fixar tak först sen väggar och sist golv. Man gör i den ordningen liksom.
5 svar · 2,3k läst
Milkshaken
Milkshaken: sotluckan är ju där. Sotluckan används av sotaren såklart....
18 svar · 29,1k läst
·
H
hempularen: Spontat solitt virke i ytterväggar var standard här förr i tiden. Vårt hus är byggt 1930. Ytterväggar och hjärtväggen är av solitt trä. Stående spontade plankor ca 45mm tjocka. Dock utan isolering som du tydligen skall få.
1 svar · 3,5k läst
nattugglan11
nattugglan11: [citat] HEj! Tack för svar! Jag är noga och ensam i hushållet, jag skävver mycekt lite vatten, har knappt lagat mat i mitt kök ungarl som man är ;.) Så sprickan har inte uppkommit för att jag slaskat med vatten! ...utan för att trät lever som du säger och kanske för att jag fixerat skivan för hårt. Jag skall borra upp skruvhålen i stommen lite, så skivan kan röra sig. Hårdvax
10 svar · 26,5k läst
C
cy_berg: Hej! Jag har en gammal Skånelänga från mitten på 1800-talet. Det är ett korsvirkeshus där facken är utfyllda med tegel. Stenarna är murade med kalkbruk vad jag kan se (väldigt mjukt/poröst jämfört med vanligt B-bruk t.ex.). Vi behöver mura om teglet på ena gaveln och frågan är: Vilket bruk ska jag använda? Finns det någon anledning att mura med kalkbruk? Det lär ju bli mer
0 svar · 7,8k läst
J
jockefors: hej.... finns det nån som är på handlings resa till polen å kan kolla upp lite priser på vatten radiatorer,koppar rör,å lödkoppel dvs den gammla hederliga typen eller finns det nån online affär typ som rinkaby rör där man kan kolla Jocke
0 svar · 4,0k läst
ByggPutte
ByggPutte: Priser kanske dom har på byggvaruhusen. Mvh Putte
1 svar · 4,9k läst
Milkshaken
Milkshaken: Tack Martin, den är det ja. :)
3 svar · 4,4k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17215/0]Fasad[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,7k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted8/0]Isolering[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,5k läst
S
somelvis: Enligt min erfarenhet är fix mjukare än fog. Fix är kornigare och inte särskilt snyggt. Fogmassa däremot är ett väldigt fint "mjöl" och blir väldigt hårt i jämförelse med fix som ska kunna röra sig.. De har nog inte riktigt samma egenskaper. När det gäller hobbyprodukter så ska man använda fix + fog. Men det finns proffsprodukter som man fogar med samma massa i ett drag direkt
5 svar · 6,8k läst
Milkshaken
Milkshaken: :) Kul inledning på en tråd..:) Ja det bästa för dej är ju att fråga olika runt på olika ställen vad balken ska kosta. Du måste dock se själv vilka lösningar som finns att tillgå hos dej, stål, tegel, eller limträbalk. kolla över det så ringer du runt sen.
2 svar · 4,3k läst
Milkshaken
Milkshaken: ska du lägga DILATIONSFOG, så är det inga märkvärdighetr i utförande tycker jag. Du lägger en tunn isolerskiva mellan gamla och nybygget i varje skarv där det blir. isoleringen är ju främst för kallras och värmen ... Om du gör nybygget fristående så klarar du skarven på ett elegant sätt, fogen döljer du dessutom med typ övergångslist, dörrkarm eller annan lämplig lösning.
1 svar · 6,6k läst
Milkshaken
Milkshaken: Så kan det se ut ja. mycket bra bilder, dock kvarstår det jag skrev att man får improvisera när man är där... Lycka till elektra.
7 svar · 5,2k läst
S
Sparrow79: HEJ! Glöm inte förgyllningspapp el liknande mellan regel och bruk!!! Bruken är väldigt härd på träet!
4 svar · 5,5k läst
B
BAN: Hej! Så på TV5 (Till salu) att dom "porfyllde" ett betonggolv inomhus. Blev blankt och dammfritt såg det ut som. Funderar på om detta kan vara något för ett garage. Ska golvet vara slipat innan och vad är det man fyller med? Kostnad? GDS-jobb? Någon som vet och har erfarenhet av slitstyrka mm?
0 svar · 2,2k läst
D
DrKassler: Hej! Ikväll ska vi försöka få limträbalken på plats, vi har sågat ut et upplägg för balken på ca 20 cm i betongväggen men kommer även att stötta med stolpar i båda ändar av balken. Hur fäster man detta säkert och framförallt snyggt???? ändarna på insidan inne i köket ska kläs in med gips så där tänkte vi att man kan sätta fästplåtar mellan balk och stolpe, men på
0 svar · 4,3k läst
D
digitalrobert: ylven: jag håller med dig om att det låter konstigt, har skickat en fråga till Länsförsäkringar idag för att få det bekräftat att det är på detta vis - återkommer med svar. Häxhusrustarn: tack för svaret. En snickare sa samma sak men kompletterade med att man för säkerhets skull ska ha på något mögelförebyggande medel, exempelvis boracol, på virket som varit utsatt för fukt.
9 svar · 6,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.