P
petepete: Ok. Då blir det väl cc300 och skippa osb:n. Den känns ju lite onödig när man har så tätt mellan 28x70:in. Mvh Peter
3 svar · 8,7k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Jag hade 3,9 och då får man hyra en högmodell på ex. Cramo, den tog över 4 meter så det är lugnt!
3 svar · 6,8k läst
C
carra: Eller 22´som jag nyss använt för att bygga in tommrör, förutsätter att Du har 16 mm elrör... då får också skarvhylsan plats...annars får Du väl gå upp en dim. om Du har 22´s rör carra
11 svar · 6,1k läst
·
Z
zankan: kostnaden för schakt och grundläggning är betydligt dyrare än att lägga taket....Där är skillnaden i kvm pris på ett ungefär...produktionstiden är den samma/kvm ungefär.... Att ansluta ett sadeltak mot ett annat är en enkel historia vill jag påstå, dock eroende på hur av bärning av befintliga takstolar sker. Man kan göra det mer eller mindre listigt.....Där ligger en kostnad man
5 svar · 8,7k läst
P
Peter_K: Hade tänkt att försöka undvika det men det är väl lika bra att göra rätt från början :) Hittade till Träguiden,se och där verkar det finnas mycken info att hämta.
5 svar · 4,7k läst
K
Karl_den_store: Har ett hus från tidigt 1900-tal med kakalugnar i alla rum utan ett där den blivit borttagen. Rökgång och tydliga märken efter den gamla ugnen syns fortfarande. Jag skulle därför gärna vilja sätta in en kakelugn i rummet igen men det är här mitt problem kommer in. Rummet befinner sig nämligen på våning 2 och enligt sotaren skulle det därför i princip vara omöjligt att få bygglov
0 svar · 2,7k läst
U
Ulf_35: Tack för tipsen
5 svar · 14,3k läst
U
J
jon_h: Oj, nu redigerade du ditt svar medan jag pulade med mitt. 1. Se ovan 2. I och med att ditt virke är så klent så skulle jag sätta dem hyfsat tätt. Kanske på 4-500 c/c eller så. Beror lite på hur bra de drar i muren också. Sedan känns 160 lite onödigt långt, 115/120 borde räcka. 3. 600 c/c funkar bra för skivornas skull.
5 svar · 6,4k läst
B
Bryggens: Jag har ett 40-tals hus som det i källaren finns en matkällare på cirka 4x4 meter. Jag har tänkt att dela på utrymmet så att det kan vara lite olika temperaturer därinne. Då till frågan: nu består i princip hela golvet av jord, det är alltså inget golv, förutom en liten gjuten plätt innanför dörren. Om jag gjuter ett golv i hela rummet får jag då inte sämre "källarfunktion".
0 svar · 3,4k läst
olni65
olni65: Golvspackel får det nog bli. Skönt att få bekräftat att det borde funka. Tack för svaren.
3 svar · 4,7k läst
B
Bror: För att ventilationen skall funger måste det finnas både till och frånluft. Kommer ingen luft in kan ingen åka ut. Nu är ditt hus inte så nytt så tilluft kommer väl lite överallt och det är inte opptimalt. Du har fjärrvärme och därmed är skorstenen kall ocd härmed fungerar frånluftsventilationen dåligt. I det aktuella rumet har du en braskamin, börja med att öppna spjäll och
14 svar · 4,3k läst
H
hyweu: Har hunnit med att kompletterat med expanderbult här och var.. känns lite bättre och tryggare nu :) Tack iaf. för svaren! :)
4 svar · 5,0k läst
P
Perstorp: Tack så mycket för alla strålande svar!
8 svar · 3,4k läst
olni65
olni65: Finns i ordlistan. http://www.byggahus.se/ordlista/#O
4 svar · 3,3k läst
A
aivo: Finns ju bottningslist att köpa som man trycker i för att sedan foga utanpå. Det viktigaste är att det blir tätt från båda håll. Stillastående luft är precis så isolering fungerar. Så även om skummet inte når hela väggen in så tror jag inte det har någon betydelse, så länge det är tätt. från alla håll.
2 svar · 4,9k läst
S
scenic46: Det finns massor bra litteratur för olika nivåer. Bl.a. Svensk Byggtjänst har böcker typ bokhandeln, studentlitteratur och upp till avancerad byggmästarlitteratur. Böcker är inte billiga i Sverige med vårt lilla språk. Jag söker böcker på Byggtjänst, bokhandel etc. och köper dom sedan väsentligt billigare på Bokus.com. Bokus har massor bygglitteratur. Ett tips.
3 svar · 3,3k läst
F
f91jsw: Lokal plåtfirma?
1 svar · 4,1k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: [citat] Den officiella uppgiften från Gyproc (Gyproc Handbok) säger tre månader och det är knappast något de skulle frångå i händelse av en reklamation. Dock är det ju intressant att veta om någon faktiskt har fått problem med gipsen för att den suttit uppe för länge oskyddad? Edit: Du har helt rätt i 12 månader när det gäller Glasroc-varianten! Dock är den ju cirka tre gånger
6 svar · 4,1k läst
J
jon_h: Om det förvarats torrt så ska det fungera lika bra vad jag förstår. Det är just kromatskyddet som blir mindre effektivt med tiden.
1 svar · 3,7k läst
SWE_Monstro
SWE_Monstro: Förfrågan är nu utsänd till några firmor, återkommer med deras svar när de mottagits
8 svar · 7,0k läst
fantasi
fantasi: Jepp, vi hade tänkt att ha duschvägg där :-( . Väggen är inte så lång, bara 1m, så det är inte så farligt mycket att riva.. Däremot så är frågan om vi bör göra densamma på väggen där vi har badkaret ? Tilläggas bör att vi kommer att bygga en halv-vägg för att skapa en hylla mellan badkaret och väggen. Halvväggen kommer att vara 20-30cm högre än badkaret.
6 svar · 7,3k läst
B
Bror: Använd cellplast som isolering och hellimma skivorna på reglar och cellplast, då blir konstruktionen styvare. HDF är kanske bättre än MDF, fukttåligare.
1 svar · 2,7k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Gick det inte att gjuta igen dem vid gjutningen av det övriga golvet? Vanligtvis rycker man ju upp banorna innan betongen har börjat bränna och klickar i bruk i rännorna. Sedan river man av det och vips! är gropen borta.
4 svar · 4,9k läst
J
Jack Of All Trades: Jag tror du menar trossbotten (eller blindbotten) eftersom du säger att det ska hålla isoleringen på plats. Isåfall är inte din bild riktigt korrekt eftersom trossbottem inte ligger mellan syllen och grundplintarna. Trossbotten spikas under golvreglarna och materialet kan vara spånt, plywood, cellplast eller minerit tex.
3 svar · 6,7k läst
Tegheim
Tegheim: Vi har börjat på ett garagebygge som en del kanske vet. http://forum.byggahus.se/socialt-projekt/3777-tegheims-projekt-hobbybilsgarage-100kvm.html Vi tänkte på taket. Är det tvunget o ha gips där? Vi har 3meter takhöjd på lägsta delen. Är gipsen endast för brandskydd? Nu är det klätt med 12mm spånskiva.
0 svar · 3,3k läst
L
imported_Byggaren: [citat] Det är alltid virket som är den svagare länken i kedjan när det gäller förband. Spik o. skruv, bult, osv. har större seghet och hållfasthet. Därför inte dimensionerande på det sätt som virket blir där tryckpåkänningar av tvärkraft blir dimensionerande. Det är bl.a. därför som man spikar flera spik för att sprida ut trycket. Inte för att spiken i sig är den svaga
12 svar · 10,0k läst
·
M
mb29661: Milkshaken: Är det en metod som du har använt dig av mycket? Vagabondo: Har du utfört ditt jobb ännu, hur gjorde du och hur blev det? Jag sitter i ungefär samma situation, men lite mindre spackel, ca 300 kg
2 svar · 3,0k läst
D
steelis: Jag har så här där jag har klinkers : Golvbjälkar 220x45, cc60 28x120 gles 28mm golvspån 13mm gips flytspackel klinkers Övriga golv: Golvbj. 220x45, cc60 28x120 gles 28mm golvspån 9 mm klickgolv Nackdelen jag märkt med detta är att jag måste ha högre temp på framledningen där jag har klinkers, har fått strypa golvvärmen ganska rejält där jag har klickgolv för att få upp tempen
6 svar · 2,8k läst
R
Rypos: Kan någon tipsa om var jag hittar namn och information på nätet om profiler man ofta använder när man bygger innerväggar i kontor. Jag tänker mig den vita metallprofilen som sitter mellan skivorna. Tack!
0 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.