A
Ajaxx: skall man låta latexen torka lite innan man trycker upp den? Hur lång tid tar latex att torka?
15 svar · 51,1k läst
Milkshaken
Milkshaken: Lite svårt att säga utan bild, men om du vill ha det i äldre typ, så kanske en smidesbit vore på sin plats.. Alltså tillverka ett snyggt fäste.
1 svar · 5,1k läst
P
Perstorp: Är det vanligtvis ingen papp under teglet på torp fråån 1800-talet, eller är detta något unikt?
6 svar · 4,6k läst
J
jon_h: Jag hade rivit bort mattan och antingen limmat golvgips eller flytspacklat 12 mm för att få tillräcklig böjstyvhet.
5 svar · 2,8k läst
C
CalleMange: Det kan också bero på att salningsbrädan, om den är i furu vill säga, inte var ordentligt torr när den monterades. Har ni satt dit en bräda direkt från brädgården kan den säkert krympa 5mm på bredden vilket ger sprickor mellan fodret och brädan(nischen).
10 svar · 11,3k läst
·
V
vera: Hej Någon som har vet eller har erfarenhet av hur man lagar en brygga? Bryggan ligger på sten och är gjuten men har börjat falla sönder rejält , sten bryggan har vatten runt om sig och sidorna behövs lagas. Någon som vet hur man går tillväga? Mvh Vera
0 svar · 4,5k läst
D
Dozen: Så får det bli. Tack för svaret.
2 svar · 2,8k läst
vojma
vojma: Det finns vita hyllplan 600x2480 hos beijer http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3081 /V
1 svar · 3,2k läst
v-g
v-g: Om värmen är stark så är inte frigolit bra iaf. Blir fort "frönt" och dammar av sig. Men ska du ha ull måste denna ändå täckas på något vis (typ gips e.dyl) så det blir jobb hur än man gör.
2 svar · 3,9k läst
G
Gaude: Jo, jag ha insett att det är ett hästjobb, Det jag är mest rädd för att det blir sättningar i grunden. Jag tänkte att jag skulle gräva utvändigt först. Och intill väggen gräva ut ca. 1 meter från äggen så att jag kanske kan göra en lutning på 30 grader dvs. ca. 30 centimeter under befintlig slut på väggen och där lägga dräneringen. Därefter så kanske jag kan gjuta nedåt
2 svar · 3,4k läst
Milkshaken
Milkshaken: Enligt mig är inte 10 cm valv nåt bärkraftigt....... Om du är förvissad om att det är betong... varför inte göra starkare öppning isf??? 2st 45X95 ihopslagna... men endast ifall, det är betongvalv.. Det handlar inte om bara garderober.. enl ritn. så ser det ut som att det är en vägg ovanför.... vad händer med den ??? varför snåla...? Sätt hellre upp mer än mindre är mitt
3 svar · 3,8k läst
Milkshaken
Milkshaken: En typisk tråd där inte alla fakta kommer fram direkt.... hade jag byggt nytt eller gjort en större renovering... då hade jag valt 2 lager gips.... Med kortlingar på lämpliga höjder.... (Planering)... men som du skriver lite längre ned... 1 m... Jag utgår ifrån 1 Kvm... Så är det ju spån som gäller om du har det i övriga fastigheten...
9 svar · 4,6k läst
7
79:an: Själv så har jag ett tjockt lager lerklining under spånet.
4 svar · 2,7k läst
·
D
daniel_168: Tack för tipset, Styx! Jag ska höra med dem på måndag!
2 svar · 1,9k läst
Milkshaken
Milkshaken: 22X95 eller 28x95 bräder räcker för ditt fall.. Kolla i min AVARTbild så ser du en mängd latter...:) Klicka på bilden så blir den större.... Det är 28X95 vi använt för att sammanfoga stolpar i 45X95.. till hanbjälkar och plank av 145X 45
9 svar · 7,8k läst
Milkshaken
Milkshaken: Anlita en murare eller kaminnisse.... Drt där är allvarliga saker om man inte gör rätt..... Tänk på att det blir farliga gaser från en kamin.... Om det görs på fel sätt så äventyrar du hela familjen..... Gasen är ju dessutom luktfri..... Koldioxid...
6 svar · 9,7k läst
·
Milkshaken
Milkshaken: precis som ingenjören säger.... TÄNK efter före... Visa gärna och precisera vad för vägg och omgivning + hur det ser ut ovanför och under väggen ....
2 svar · 2,6k läst
TorpAnders
TorpAnders: En stålratt låter inte så trevlig onödigt mkt jobb och tänk på att barn är mjuka! Åk till bilskroten och köp en sportratt istället. (eller mekonomen och liknande)
1 svar · 2,6k läst
J
jon_h: Precis. Lite som att man i varma länder ibland sätter ångspärren längst ut i konstruktionen för att det alltid är kallare inomhus än utomhus. Ångspärr sätts efter omständigheterna, och ibland är det alltså bäst att skippa den helt.
13 svar · 20,5k läst
E
ehsqvis: Tänkte att jag skulle göra ett stort rum av två sovrum på andra våningen. Har använt ett beräkningsprogram för dimensionering av limträbalk (Martinsons Trä), modellen i programmet är för 1 1/2 plans hus. Kan man tillämpa denna model på det hus jag har som mer liknar ett 2 1/2 plans hus? se bifogade bilder
0 svar · 7,0k läst
·
ByggaNytt
ByggaNytt: Priset (2003) enligt tidigare tråd: http://forum.byggahus.se/151277-post8.html Kolla upp priset på 45*220 OCH det skall/bör vara stämplat med K24!
5 svar · 3,2k läst
7
79:an: http://www.inflexor.se/pdf/Gallerbroschyr_tackgaller_version_2006.pdfDom här kanske kan hjälpa till. http://www.inflexor.se/idebank.php?item=25 Tippar på att det kan vara svårt att hitta standardstorlek som man vill ha, måttbeställ och betala den lilla extra summan. Själv har jag ett sånt där litet löjligt gjutjärnsgaller, dock så skall jag ev göra kanaler mellan våningarna och ha
2 svar · 4,8k läst
A
aktieante: Hej! Någon som vet om det är leveranstid på ytong från polen i nuläget? Kan någon även säga ca pris på 360 cm ytong från polska leverantörer? Tacksam för svar.
0 svar · 2,7k läst
O
Otto72: Jag lyfter tråden eftersom jag har samma problem. Skall fästa en bärlina för en altan i kantbalken som är av leca. Är det fasadplugg som gäller eller finns det bättre metoder? Jag vet inte hur djup kantbalken är men där innanför någonstans finns betongplattan. Mvh, //Otto
1 svar · 3,4k läst
Y
yens: nu är det ett förråd jag ska bygga som inte är så beroende av isolering (eller inte alls hade jag tänkt) jag bor dessutom i södra skåne. MEN, helt klart är det en faktor om det "bara" skiljer 40% på priset. Jag hade ju fått indikationer på mycket mycket mer, kanske ett kvmpris på betonghålsten på ner mot 45-50 kr/kvm, då hade det kommit i annat läge. Nu lutar det ju åt Leca
8 svar · 9,4k läst
J
jonas_7en: jag har byggt några låga plattformar på en mäsa en gång då byggde vi up det med 45*220 för det var den höjden kunden ville ha det på så som jag ser det kan du antigen bygga med 45*70 i två steg eller så tar du 45*145 i ett steg beror lite på hur det ser ut för det får ju dorakt inte bli för högt i en frisersalong för det kan ställa till stora problem för äldre att ta sig up,
1 svar · 2,8k läst
pgillner
pgillner: Tack för redogörelsen. Det får bli leca!
2 svar · 5,7k läst
A
andersmc: 5,40 och 3 meter är ju standardlängder du kan använda. Det ska en tvärvaruhandlare kunna skaka fram. Leta på bara.
4 svar · 6,0k läst
MathiasS
MathiasS: Jag tror att din 220x45 kommer säcka på den längden. En sådan regel säckar nästan av egentyngden efter några år..... Jag hade ett liknande hål i en bärande vägg och la dit en limträbalk. http://forum.byggahus.se/byggmaterial-byggteknik/40547-miniprojekt-hal-i-baerande-vaegg-bilder.html
3 svar · 4,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.