Byggahus.se

bygga fall i flera steg?

1. V
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Ska bygga upp nytt golv i badrummet och det kommer att bli för krångligt att göra ett bra fall om jag tar hela golvet på en gång (ca 400kg spackel behöver jag) och funderar därför på att göra det i två omgångar: först flytspackla så att det blir helt plant upp till lägsta punkten för fallet, dvs höjden på brunnen. Därefter prima en gång till och köra ett skikt för själva fallet. Kör med Deitermanns produkter och enligt dem ska man blanda med lite mindre vatten för att få trögare spackel när man bygger fall - flytvärde 110-120, hur mäter man detta värde??
    Några tips på det hela?

2. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Ja jag har ett mycket bra tips om du ska flytspackla.....
    Klä in golvbrunnen i plast, alltså så det blir en korg nedåt......,
    Flytspackla sen på vanligt vis. Påbörja omedelbart sen med att du tar och öser ur det som finns i golvbrunnen ,,, exempelvis med en plastskopa och ett långt skaft......
    Kontrollera sen efter en halvtimme- en timme att allt gått bra.... tag då även bort plasten som du hade i golvbrunnen....

Fortsätt att ösa , då kommer du se att det blir ett fall av det som rinner ned i brunnen.... Det bloir liksom tunnare och tunnare runt brunnen, och du bestämmer då själv hur stort fall du vill ha.......

Allra bäst resultat blir det om du har en tjocklek mer än 20 mm.......

Kom ihåg att använda det du öser ur brunnen , i första hand för att fylla ut ojämnheter i övriga golvet för det lär det bli....
    Annars är det bara att slänga det...
    '
    observera nu att detta är med lite blötare blandning.. alltså inte torrt som dietmars.....

3. M
    Medlem Nivå 2
    Milkshaken: Är det en metod som du har använt dig av mycket?

Vagabondo: Har du utfört ditt jobb ännu, hur gjorde du och hur blev det?

Jag sitter i ungefär samma situation, men lite mindre spackel, ca 300 kg