Byggmaterial & Byggteknik
pinebar: I vår (inredda) källare ska vi bara bredspackla putsen och måla i någon lämplig färg. Vi har blivit rekommenderade att använda Alcro Sockel, även om den egentligen är tänkt att ha utomhus.
petepete: [citat] Aha! Så då behövs inte dubbelgips? Jag håller oxå på med garage, ihopbyggt med huset. Jag har inget i mina papper om brandsäkerhet mm. Behöver jag då tänka på dubbelgips, eller är det bara att strunta i? Jag kör också utegips. Men den är ju bara 9,5mm. Funderar också på innertaket i garaget. Behöver det vara dubbelgips med? Jag har som sagt övervåning. Sedan har jag ju
Tobbefonsterfixare: förstår inte heller riktigt vad det är tänkt till.. men det går ju att lägga trälister i blöt några dygn å sen böja.. bästa sättet är väl att "koka" dem då går det lite snabbare och blir mer böjligt..
-PLM-: Hej! Jag gör ett examensarbete på KTH om radon i byggmaterial i utlandet. Jag håller just nu på och forskar om Yxhult och deras "blåbetong". Jag har en del obesvarade frågor som jag försökt få svar på under ett tag, men inte fått någon hjälp från Yxhult själva. Jag har sett att det finns många kunniga som hänger här, så hoppas på lite skjuts åt rätt riktning :) Blåbetong
ama3282: Japp det är riktiga stenar. Du ser trappan på bilden. Stenarna är väldigt jämna och fina. Han som byggde huset var stenhuggare och det är därför roligt att spara trappan.
Martin_Blomberg: Vet inte om det är till nån hjälp: Dessa tre ligger i just källaren på flerbostadshus och det som slog mig när jag kom in där var 1. Den varma fuktiga luften. 2. Hur källaren och taket/golvet till lägenheterna ovan inte hade blivit fuktskadade. Kan ju alltids ringa och höra hur de gjorde för att lösa problemen: http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm
Somchie: Funderar på att sätta upp svart kalksten på en av våra hallväggar. Det jag undrar över är om det "bara" är att sätta upp som vanlig kakel, jag tänker mest med tanke på tyngden om jag måste montera särskilda gipsskivor eller liknande?
mrsax: Jag funderar på att putsa en oputsad betongvägg i källaren. Problemet är att den är målad. Eller är detta något problem? Kan man putsa en målad betongvägg eller måste man ta bort färgen först? I så fall, hur gör man det enklast? /Daniel
bindar: Ska ta bort en braskamin och byta till en täljstenskamin (960 kg) och behöver förstärka under med en gjuten "klack". Skorstenen som är stålrör ska vara kvar under gjutning och läggning av klinker etc. Hur fäster jag skorstenen - först under tiden jag sågar av den - och sedan hänger den/stagar upp den under tiden jag arbetar med golvet? Kaminen står mot en plan vägg (inte hörn). Kan
Baloo: Har kört spån/OSB skivor i hela huset, tycker det är värt varenda krona! Kanske inte kommer att vara nödvändigt i alla väggar, men känns ändå skönt att veta att dom är där!
nordicx: Ska ni öppna ett hotell rekomenderar jag att ni kontaktar er lokala räddningstjänst först samt även en brandkonsult, jag har sett för många "hemmasnickare" bygga om diverse lokaler till exempelvis hotell. Det blir dyrare att göra om, mycket enklare att göra rätt från början. Brandskydd är mer än EI30, speciellt hotell som kanske har de högsta kraven enligt boverkets byggregler,
Milkshaken: Måste redigera mitt inlägg ser jag.. inte 57mm skruv utan 75... Tja, visst kan du ha 22X45, men svårare att sätta skruvarna då.
magnusss: Tack för svaren. Har nu murat upp platån (40cm) med Lecablock där kaminen skall stå på. Min tanke var att göra resten med ytong. Men jag är lite osäker, kanske skall jag mura runt kaminen med solid tegel för att få en varm vägg och därmed mer värme. isåfall kan man senare fortsätta med ytong upp till taket(skall sätta mikrolitskiva mot innertaket). Vidare så vet jag inte om jag
Manberg: Det är ju förstås svårt att säga, men jag är ganska säker på att den inte är bärande, den bär inte taket i alla fall, däremot väggen som går tvärsöver kan ha en funktion att hålla ihop huset på mitten, så att det inte blir en "komage" Men att ta upp större öppningar i den bör inte vara nåt problem heller så länge man sparar den översta stocken hel. (alltså tvärsöver
hilife: [citat] Nja, jag ska inte räta upp väggarna, det kommer inte gå men samtidigt tror jag inte jag kan leva med "vågiga" väggar (då blev jag nog sjösjuk ;-). Satt i köket och glodde igår kväll för att försöka begripa mig på vad jag tror är bäst och de som gjort detta jobb för 50 års sedan (förra renoveringen) insåg antagligen samma sak som jag gjorde att det såg bäst ut att
Bastefallarn: Jag är ingen expert men pratade med en byggnadsingenjör idag om mitt eget bjälklag, han sa att 45x220 klarar en spännnvidd på max 4,20 vid cc600 vad det gäller normal svikttolerans. Men i ett garageloft kanske man kan ha lite lägre krav.
Stringfellow Hawke: Idag prioriterar man att undvika rökgasspridning och underlätta utrymning. Sen när alla är ute gör det inte så mycket om allt brinner ner, vid en häftig brand måste troligen allt ändå rivas. Att man inte bygger i sten beror på att det är extremt dyrt, främst pga mängden timmar, det blir dåligt isolerat alt extremt tjocka väggar och det är tungt (husets totalvikt). Förr var
styrman1: Vår nockbalk är 115x630 men delvis inbyggd så den ser ut som 115x300. vitlaserad. jäkligt snyggt om jag får säga det själv
T3ZZ: Som tur var, var det inga problem med stocken. Så jag kan inte komma med prisuppgifter. Nu får vi se om vi köper huset *håller tummarna* // Tezz
Milkshaken: Kul att dem har börjat med armering oxå nu.... Är det alltså nya regler från 1 :e Juli i år.... Ja då e de inget att tveka över... Bara armera ,,,, Men annars e ju 644,an väldigt smidig att jobba med.....
funkypirate: Glöm detta, ibland ska man inte skriva innan man tänker
mattiasp: Osmo hårdvaxolja helmatt blir snyggt. Ser fortfarande oljat ut.
ktm250: KC-puts är en benämning för innehållet. Kalk och Cement. Den finns sen i 3 olika klasser A, B och C. C är svagast av de tre. "Putsbruk C" eller "Mur och putsbruk C" är samma i styrka, men skiljer antagligen i ballaststorlek där mur brukar ligga på 0-2 och puts på 0-1. Sen finns ju alltid specialare på allt, men det går vi inte in på. Generellt när man talar om C-bruk så menar man
Apprentice: Jag lyfter frågan. Det måste väl finnas någon som sett fördelarna i att bygga in bättre ljudisolering och nästan helt eliminera köldbryggor samtidigt som virket blir billigt. Alla tankar är av värde för mig. Finns det andra lösningar på samma tema? Ni andra som byggd välisolerade lösvirkeshus... hur har ni gjort?
Bror: Riktigt snyggt, men var rädd om småbarn i en så öppen trapp.
Mats Bengtsson: [citat] Det är inte så svårt. I princip hitta var balkarna går, fundera ut en plats där vindsluckan kan sitta utan att behöva såga av en av balkarna, och sedan såga upp ett hål till vinden mellan balkarna. Har du svårt att ta reda på var de går, försök hitta ett hål mellan dem och såga upp ett titthål först. En vindslucka är sämre isolerad än den isolering du bör ha till
vojma: Du måste ha snedsträvor på sidorna! Annars faller det som ett korthus! /V