Ska bygga om en del av vinden till ett nytt rum. Ska först regla om och isolera lite. Sen undrar jag om jag ska använda spånskivor eller gipsskivor? Eller kanske både och? Gillar att ha spån att skruva upp saker i, gips känns lite vekt... Kanske nåt jag har fått för mig bara. Någon som kan ge tips?

Min standardvägg består av 45mm stålregel med isolering och därefter en skiva 12 mm spånskiva och utanpå det en 13 mm gips. Samma på bägge sidor givetvis. Du får då en vägg som är 95 mm tjock och du får inga problem med dörrkarmar samt det finns material i väggen så du kan skruva upp saker utan allt för mycket trixande. Varför stålregel då? Jo det är visserligen några kronor dyrare men inte så att det spelar någon jätteroll. Däremot finns det klara fördelar som jag ser det, det är lätt att dra el för det finns färdiga hål för vp rör/slang. Dom är RAKA till skillnad från från den 45x45 träregel som alla envisas med. Det går lätt och smidigt att bygga med osv osv. Ett litet tips till är att du kan limma gipsen mot spånskivan så får du en vägg som är STABIL, overkill är att även limma spånet mot stålregeln med sättlim typ PL400. Om du ska göra hål för en dörr så brukar jag köra 45x70 alt 45x95 beroende på humör och vad jag har tillhands. Finns även färdiga fästen för eldosorna så du kan montera dom på stålregeln.

Jag skulle ta OSB i stället för spånskivan. Visserligen något dyrare än spånskivorna men den är bättre att skruva i.

MoN skrev:
Jag skulle ta OSB i stället för spånskivan. Visserligen något dyrare än spånskivorna men den är bättre att skruva i.
Nu ställer jag nog en dum fråga, men vad är OSB?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.