Byggmaterial & Byggteknik
ByggaNytt: 45+170+45: [bild] "styvhet" fås med utegips+panel respektive innegips+OSB http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/utegips.jpg http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/vagg.jpg
v-g: Trist att det ska vara så. Men läker det så lite som du säger är det ingen fara. Jag skulle nog hellre ha det under observation plus meddela föreningen att du inte tänker göra något åt det då de inte kan få fram ett besked. Det jag ser är den stora risken att allt gåt åt fanders om du meckar själv. En rörkrökare har åtminstone ansvarsförsäkring som täcker. Om du inte kommer
urbourbo: Undrar hur det gick, hittade ni någon bra leverantör av golvsocklar, taklister och kanske fönsterfoder i funkisstil? Vi har låtit renovera de gamla snickerierna så långt det varit möjligt i vårt gamla funkishus, men en hel del måste tyvärr bytas ut. Och även jag har googlat mig igenom de flesta av länkarna ovan, och liksom ni konstaterat att alla har allmoge, ingen funkis. Moderna
elof: Tack för svaren! Väggen skall vara "spikrak" med en längd på ca: 3m med en dörr, så tycker nog den dubbelhätandetejp-metoden låter mest pålitlig /elof
esox71: Tänkte testat mattiasp:s tips men min 16 mm fräs vill inte riktigt gå ner i ett 12 mm hål. Skulle nog funkat med en 16 mm "rundfräs" eller vad de heter men det hade jag givetvis inte. Så jag testade fallhedens tips och det funkade klockrent. Tackar för alla tips!
smidifix: ok tack för snabbt svar!! Jag ska ju ha spånskiva bakom så då spelar det ju ingen roll:-D MVH Linus
mazz: Jag har tagit bort valvet och funnit att väggen är byggd av stående 2tum4 (eller 5) med mjuk masonit utanpå, totalt ca 8 cm tjock vägg Det man har gjort med valvet är att det först var ett dörrhål som sedan ökades upp genom att kapa reglarna i dörrhöjd och sedan tagit bort de undre bitarna. ser lite märkligt ut men så kanske man gjorde förr. Se bifogade bilder på detta. ( ser att
zankan: [citat] Ja eftersom cellplasten har slutna celler där mineralullen består av flera trådar så är förmågan hos cellplast att omvandla rörelseenergi till värme helt värdelös... Dock kan du använda cellplasten som fjäder för att dämpa stegljud och andra typer av vibrationer/fenomen som uppstår då ljudvågor eller stötar träffar en yta som svänger så att flanktransmission uppstår
Milkshaken: Pl 400 är bra, men det blir tjock fog.... Det finns ett suveränt Wurthlim.... Kolla på Wurths produkter... Det applicerar du bara limmet tunt, håller emot det och sen sitter det stensäkert. Fördelen med det är ju att limfogen blir mindre... ja mindre tjock alltså..
atelli: Jag undrar om nån har erfarenhet av skjutdörrarna "London" från Skånska byggvaror? http://www.skbv.se/templates/produkter-2.cfm?level1=K%2DGA&level2=PG%2DGA201 Vi har tänkt att sätta en skjutdörrsvägg i vår groventre för att dölja värmepanna mm. Skjutväggen blir totalt 240 cm och vi har tänkt montera två eller tre dörrar. Är dörrarna stabila, är själva rull-anordningen smidig?
MoN: Du kan också försöka med en borrhamare. Ställ in den på enbart slag och "knacka" ur fogen. Det funkade när vi skulle fixa till fasaden på en idrottshall från 60-talet.
David250: [citat] Har en glipa på kanppt 10mm på "värsta" stället. Fungerar det även i lodräta skarvar?
Johan Gunverth: Det finns ju 40mm bänkskivor i olika material. Det borde fungera. Enda skillnaden kan vara att trappmaterial är limfogat med hela tiljor. Inga kortskarvar av tiljorna alltså.
Panamayellow: köp vanliga plåt hinkar hos din färg försäljare det gjorde jag sparade ca 600kr jämfört om jag skulle gått till bauhause å köpt hinkar som är för spottar. det är exakt samma fast det sitter inga hand tag på dom på bauhause.
amatörnisse: Nja saloonsdörrar är nog inget för oss tyvärr.... Någon med annat förslag?
snickarboden: Varför inte limma den? PL600 är perfekt för detta eftersom du kan ta ner listen utan att riva väggen. Är det något som PL600 passar till så är det just att limma listverk. /Kent
FruEkorre: Först en fråga: Är det träregelstomme på huset? Om det INTE är det så finns det troligen ingen diff.spärr. Annars är det minst förstörande sättet att kolla, att hitta de ursprungliga konstruktionsritningarna, kan vara bra att ha i andra sammanhang också. Om man inte hittar ritningar och inte vill göra ett hål i väggen (finns det plast vill man ju helst inte ha sönder den),
Milkshaken: Personligen hade jag skippat pappen och allt, bara satsat på stålregel som syllregel. Sen vanlig träregelverk,,,, I en källarinnervägg blir inte fuktvandringen så stor som i en källaryttervägg... Utan det räcker med vanligt regelverk med stålregel i botten som sagt.
Kalleman: Har för mig att en kompis köpte detta på ett vanligt byggvaruhus.
anna_jimmy: Färghandlare brukar ha stor sortering på självhäftande plaster.
Milkshaken: Hej. Det där var mycket om fukt hit o dit...:) Nåväl.. Du har ju isloerat grunden utifrån, BRA... Inget organiskt på insidan.... Alltså OSB.... 2 saker som du kan göra med bra resultat, antingen mura upp en tunn vägg med leca, och gärna fylla med leca i spalten som du gör bakom.... Sen putsa fint, med tex, gipsbruk.... Sen kan du göra vad du vill med väggen, måla tapetsera eller vad
Snailman: Nåt i den här stilen tänkte jag (för mittdelen av huset alltså) http://www.fiskarhedenvillan.se/addition/house/showImagePopup.php?image_id=img_45e3f18389b55 med den skillnaden att jag troligen vill att husdelen under balkongen är bredare än vad balkongen är. Den metod som visas på dessa bilder tror jag inte funkar iom pelarna som ska bära upp taket:
Milkshaken: Oj. Det blev fint juh... Blir ju själv sugen , men har nog inte det tålamodet.... Såg skarven men fick kolla jäkligt noga...
anaitis: Att kalla det reveterat är också rätt, men ett vidare begrepp. För att det ska bli en kloasongvägg krävs att det är vass i som armering.
Knecke: Nu har jag fått ner lite av innertaket för att se lite mer hur det ser ut. Det visar sig att bjälklaget inte sträcker sig från yttervägg till yttervägg utan ligger från yttervägg till hjärtväggen och sedan en ny bjälke vidare från hjärtvägg till nästa yttervägg. Men det är 3" 8" som ligger där i alla fall. Påverkas bärigheten mycket negativt av detta? Sträckan är
Norell: Ok, men då kanske det räcker med MoNs förslag, det är ju inte direkt så ni kommer att hänga knäveck i just dom gipsskivorna ändå så dom kommer inte att sitta och fladdra om dom är sammanbundna med en bit gles.