Hej,

har precis fått mitt nybeställda hus stomrest och klart, och ska nu själv ta över. Döm av min förvåning då den enda infästningen som finns i syllen är spik från en bult- spikpistol, visserligen med rätt cc avstånd (600 mm), men räcker verkligen detta? Ska jag själv behöva gå efter och dra i expanderbultar och på vilket cc avstånd isådana fall?

Är rätt brådskande nämligen då jag behöver isolera ytterrundan för att kunna komma vidare och elkillen kan komma dit och göra sitt.

Nåväl, ha´t bra!

Som "gammal" byggnadsingenjör som vid pension (60) börjat bygga igen fick lära nu att man just bara spikar fast syllen med spikpistol eller klippspik. Jag blev förvånad då utdragskraftmotståndet är minimalt med dessa spikar. Jag vill använda betongexpander för syllinfästning i betongplatta eller i lecagrund s.k. hemaspik (hylsa som styr spik till en krokinfästning samt hullingar som viks ut från röret vid spikislagningen).
Byggmyndigheterna blundar men ifrågasätter också detta med "enkla" spikar. Hur går det vid stormar och ev. framtida orkaner.
Betr. c/c-avstånd kan jag inte ge Dig råd. Titta in på Träguiden där kanske finns svar.

Inte för att jag har någon egentlig kunskap men jag skulle nog ta borrhammaren och dra i några expanderbult för att det mentalt ska kännas bättre

Från vår husleverantör kom det också bara spik till syllen men våra snickare vägrade att använda den med motiveringen - Dom håller ju hela huset, det ska sitta fast. Dom använde "riktiga" expanderskruvar istället!
jag tror ju i och för sig inte att huset flyttar sig när det väl står på plats, men det KÄNNS bättre att det är ordentligt fastskruvat i grunden!

MVH
/Ove

Har hunnit med att kompletterat med expanderbult här och var.. känns lite bättre och tryggare nu :) Tack iaf. för svaren! :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.