Byggmaterial & Byggteknik
Solrosen: ahhhh... DEN blir det ju! Klockrent o stort tack /J
Mica: Hej, Jag håller på att bygga ett uterum (från WIllab) på träbjälklag och allt eftersom dyker det upp fler och fler frågor. Rummet är tänkt att hålla strax över nollan under vintertid för att förvara växter (ev. att det kommer att värmas upp för någon enstaka middag under vinterhalvåret). Fakta: Skjutdörrar: WT60 med U-värde: 2.4 och isolertak 40 mm med U-värde 1.1. Det är cm
Dr.SiC: Ok, jag är med på vad du menar och jag har en kompis som precis har skaffat en Feinmeister (och jag grymt avis:D ), så det skulle ngo låta sig göras. MEN, nu har jag varit uppe på vinden och grävt ordentligt (i spånet) och jag har uppenbarligen inte kollat tillräckligt noga innan!!! Dagens bjälklag ser inte alls ut som jag trodde, det gör det bara på resten huset, inte över
perra i skogen: svartmålad masonite funkar oxå väldigt bra
Milkshaken: Om det är en auktoriserad firma, så ska du såklart be att dom ordnar det , det ska inte behöva accepteras så mycket snett,,, Hade det varit en hemmapulare så hade det väl varit godtagbart, men fackmän ska kunna sitt jobb... Reklamera... Dom kan höja med domkrafter och skruvstämp i efterhand, om dom nu fått på svallet med...
MathiasS: Det är väl nått sånt här du ska göra. Är det bara en vanlig dörr är ju problemet ännu mindre. http://forum.byggahus.se/byggmaterial-byggteknik/40547-miniprojekt-hal-i-baerande-vaegg-bilder.html Tyvärr har det blivit lite knas med bilderna i forumkonverteringen, men om du manuellt klipper och klistrar in bildlänkarna i webläsaren så kan du titta på bilderna. Eller så fixar någon
Dr.SiC: Precis, öppet till nock är ett stort plus i kanten :) Men den stora fördelen skulle vara att jag kan ha samma tak över hela huset fastän det är två nivåer.
Milkshaken: Tja Molly finns ju även för det ändamålet.... Håller det mesta på plats...... :) En stålregel är ju tunn så det inverkar inte på materialtjockleken.,..
ipppe: [citat] Nån som kan rekommendera någon sådan produkt ? Eller skulle det fungera med en vanlig lack t ex ? Den blanka ytan skulle ge ett fint utseende.... mvh
yens: ok, bra input, tackar för det, jag vet dock inte om jag har möjlighet att bygga med annat än platt tak, eftersom jag vill bygga ut på ett naturligt sätt och alla i hela området har garage/förråd med platta tak. Fast å andra sidan så verkar de släppa igenom precis vad som helst här, folk har ju byggt landade rymdskepp :) Vad rekommenderar du som minsta lutning på ett tak då, för att
Norell: Strunta i röret och använd en 8mm installationsborr som är 60cm lång, den kan du böja/spänna medans du borrar så du hamnar i rät linje med taket, annars blir det väl en Festool skruvdragare C 12 med excenter eller vinkeltillsats då förstås..
Fasting65: Det finns ju fuktsäker spånskiva (och mdf?) som man gör möbler för badrum med. Den är mig veterligen grön till färgen...dvs spånen är svagt grönfärgade, lite som tryckimpregnerat....typ.
ByggaNytt: Det finns dock ingen åldersbeständig tape som har åldersbeständigt KLISTER så komplettera med en sträng byggsilikon också! Du kan aldrig få plasten genom bjälklaget så det blir till att häfta/tejpa mellan bjälkarna så gott det går. Jag brydde mig inte alls om detta ner till undervåningen - men jag har sutteräng där nere så plasten slutar ändå vid marknivån!
Funkishus_-36: Kvalificerat skitsnack!!!! Om vi fortsätter att leka med tanken att det är lika godstjocklek t=5mm så får vi följande resultat. I=tröghetsmoment, för att kunna prata om böjmotstånd måste vi veta vilket elementarfall det handlar om, dvs hur balken är upplagd. I denna diskussion är det ovesäntligt då det räcker att titta på tröghetsmomentet för att jämföra de två alternativen.
zachris: Jo, trots att det är glas kommer det nog att kunna fastna snö på taket, så du har helt rätt. Egentligen var jag ute efter en rejält överdimensionerad infästning så att man inte ens skall behöva bry sig om snö och liknande.
Pysslarn: I ditt ställe skulle jag spara pengar och konsoler. Du skriver att klädkammaren är (mycket) trång, skruva upp lister på sidorna som hyllornas gavlar kan vila på istället. Mycket enklare än att joxa med fyllnadsmassor och plugg i dina förstora hål. I en klädkammare kan ju funktion få gå före estetik. MVH Ronnie
LiLoo: Jag läser och läser här på forumet, men blir inte så mycket klokare...:confused: Jag och min sambo ska riva en bärande vägg mellan vardagsrum och kök. Problemet är att balken som ska hålla uppe taket blir hela 6,3 meter lång. Vi frågade en leverantör av limträ vilken dimension som behövdes och svaret blev en 63 cm hög balk. Alternativet för att få ner höjden på balken var att
mattiasp: Jag tycker att 30000 verkar helt orimligt. Det är inget svårt eller stort jobb. Huset lär nog stå kvar till våren, och då kan man börja titta efter vad som behöver göras. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av vilka priser hantverkare ligger på, eftersom jag har utfärdat hantverkarförbud hemma. Jag skulle nästan ta på mig att göra jobbet åt dig för 30000, även om det innebär att
fransico: [citat] Självklart! Ibland är man bra dum :) Tack för hjälpen
yens: Tack! Perfekt info, jag kommer ha några graders lutning, när jag menar "hyffsat platt" så menar jag "inga 30 grader här inte"... Problemet är att det befintliga taket lutar åt "fel håll" (lägre i änden jag vill bygga till) så eventuellt funderar jag på att försöka vända på det, problemet då är att det finns en tillhörande carport som jag då måste byta tak på oxå, då blir
order: heej jag har jobbat en del inom stålbranschen och jag har burit av en vägg på en industrilokal och då använde vi en hea 200 balk den var 12m lång och hålls upp av 4 pelare och ditt fall så räcke det med en hea 180 men vill du överdimensinera lite så kan du ju ta en hea 200 fråga din lokala smidesverkstad så sätter han upp balken åt dig..mvh alex
Frodda: Hejsan alla bor i ett sutterängshus från 77, där balkongen ser allmänt risig ut, träet är murket o inte alls underhållet.. mitt tak går ut över balkongen.Med "ben" som går ända ner till marken. Min tanke är jag ska byta ut dom till nått grövre, frågan är bara vad?förslag? har funderat på rå trä o lacka det bara, dvs barka av det och sen lacka. Någon som har erfarenhet? Vad
sponken: Inget direkt tips men i alla fall något. /Sponken http://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/article35501.ece
LUDDET: Mina farhågor beror på att gamla fogen inte är riktigt nertvättad. Den breder ut sig för mycket. Är det någon som grävt ur kakelfog och lagt i ny? I så fall gick det bra?
79:an: Hej, håller åxå på att plocka upp och om ett större golv, under mitt golv är det ca 1,5-2dm spån, mossa, barr och annat och under det ligger det ca 2-3dm lerklining. Jag skall försöka att staga golvet på något vis men har inte riktigt kommit på hur än, är ett gammalt stockhus. Spännvidden är ca 6m och på ligger ett 50mm tjockt trägolv som skall tillbaka. Har inte bestämt mig om
Mikael_L: Du har ju alltså redan en färdig platta...? Så då går det ju inte att lägga makadam och isolering under nu, utan att göra om allt ... Iom att du har en oisolerad platta på mark så ska/bör du räkna med att den alltid har 100% rH i fuktighet. Detta innebär då vidare att alla material som du låter sitta i stadigvarande kontakt med plattan kommer att dra åt sig fukt till dess dom är
thomasd79: blir det inte för glest då? har hört att man helst ska fästa panelen på cc 600 men jag kan ha fel, beror väl på tjockleken på panelen