Hej!

I ett uppvärmt garage (alltid plusgrader iallafall) från 50-talet har den invändiga putsen släppt på många ställen och trillar ner om man petar på den. Det är kc-puts på tegel. Min tanke är att ta ner all lös puts och sen sätta upp enbart lodräta reglar och OSB ovanpå dem. Mellan den befintliga väggen och reglerna sätter jag underlagspapp för att hindra fuktvandring in i reglarna. Reglerna är ca 20-25mm tjocka, vilket ger en 20-25mm luftspalt bakom OSB skivan. I ovan och nedankant (dvs mot tak respektive golv) släpper jag 20mm så att det kan komma in luft bakom OSB-skivan. OSB ska sen inte målas, utan bara vara som den är.

Med anledning av detta har jag ett par frågor.

1, Verkar detta vara ett lämpligt tillvägagångssätt? Någon uppenbart feltänk från min sida?

2, Hur fäster jag smidigast reglerna i den putsade tegelväggen? Spikplugg kanske? Diameter i så fall?

3, Hur fäster jag OSB-skivan i reglarna, har aldrig jobbat med sådan tidigare. Spånskruv? Någon mening med att limma, det kan jag väl knappast ha nytta av i detta läge? Kanske kan vara dumt att limma och skivorna vill röra sig mycket, med tanke på risken att de spricker eller någnar om de är fastlimmade.

4, Finns det någon nackdel med att inte måla OSBn? Om jag skulle måla den, vad för färg bör jag använda?

5, Jag har läst att OSBn ändrar storlek rätt drastiskt beroende på fuktighet i skivan, varför de bör sättas upp med lite mellanrum. Hur stort bör detta mellanrum vara?

6, Kan man för utseendets skulle sätta latex eller fogmassa i mellanrummet mellan OSB-skivorna? Eller kan de i så fall inte röra sig? Latex är ju lite rörligt.

Tacksam för svar/daniel

1. Det bör fungera som du tänkt. Med reservation för att jag inte har en aning om vilka brandskyddskrav som ställs på din byggnad.

2. Spikplugg funkar, men jag hade använt fasadplugg istället. Lättare att få in i väggen, i och med att man kan slå in dem med skruven i pluggen.

3. Spelar nog inte så stor roll, jag brukar använda gipsskruv. Jag har aldrig provat med spånskruv.

4. Kan inte se någon teknisk nackdel med att inte måla den. Skulle du vilja måla kan du nog använda i princip vilken väggfärg som helst.

5. 3 mm. Skivorna är 1197 mm breda av detta skäl, så regla alltså på 1200 c/c.

6. Visst går det bra. Men jag tror nog inte att det blir snyggare, i alla fall om du inte målar skivorna.

Förresten, trevligt när folk punktar upp sina frågor, det blir så mycket lättare att svara då. :)

3. Jag brukar skruva med spånskruv. Den är inte gängad ända mot skallen så den drar skivan mot väggen bättre. Sen har den oftast rillor på undersidan av skallen också, men just för OSB spelar det kanske mindre roll. Även gipsskruv försänker sig tillräckligt bra i OSB. Som Jon skriver spelar det nog mindre roll, men jag hade valt spånskruven.

Tack för era svar!

Angående spikplugg/fasadplugg. När jag tittar runt på nätet inser jag att jag har använt både spikplugg och fasadplugg men kallat båda spikplugg. Dessutom står det på en del sidor att fasadplugg alltid ska skruvas in, inte bara spikas. Därför blir dett ett par frågor till:

1, Exakt hur går jag tillväga för att fästa en fasadplugg? Sticker jag inte plugg och skruv samtidigt, och skriver sen in, eller ska pluggen in först?

2, Byggmax skruv som heter PZD 10x160 blir nog pluggen jag använder. Vad är lämpligt c-c avstånd för pluggarna? Jag sätter alltså enbart lodräta reglar, 25mm tjocka, på c-c 600, med 11mm OSB-skiva utanpå.

3, Är det för glest med c-c 600 för reglerna, när OSB skivan är enbart 11mm tjock? Nu har jag ju inte samma krav som jag skulle haft inomhus, utan det är bara ett rätt enkelt garage för, med lägre krav. Vad jag främst funderar på är om skivorna kommer att bukta mycket.

//daniel

Skruven i fasadpluggen ska alltid skruvas in. Men jag menar att man kan ha skruven istucken i pluggen så är det lättare att knacka in det hela i hålet innan man slutligen skruvar ner skruven i botten. Det funkar ju inte med spikplugg, där får man försöka slå i själva pluggen utan spik, vilket ibland slutar med att pluggen böjs eller knäcks.

Oj, nu redigerade du ditt svar medan jag pulade med mitt.

1. Se ovan

2. I och med att ditt virke är så klent så skulle jag sätta dem hyfsat tätt. Kanske på 4-500 c/c eller så. Beror lite på hur bra de drar i muren också. Sedan känns 160 lite onödigt långt, 115/120 borde räcka.

3. 600 c/c funkar bra för skivornas skull.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.