I fritidshuset som står kallt när vi inte är där och värms upp med vedspis ibland på helger upptäckte jag ett problem. Framför spisen ligger en aluminiumplåt på ett delvis träklätt golv, dels bara sågspånsisolering. När jag lyfte på plåten så var sågspånet alldeles fuktigt och jag tror att det beror på kondens som droppat från plåten. Även golvbrädorna kändes lite fuktiga. Det är första vintern som vi använder vedspis och fritidshuset överhuvudtaget på vintern. Hur åtgärdar jag detta?

De där, lite annorlunda problemen, dyker ibland upp oförklarligt, men det Du kan göra är att måla plåten på undersidan.
Bäst är med en matt färg, typ zinkromat eller annan rostskyddsfärg, kanske inte enkelt att få tag på zinkromat, men funkar kanske lika bra med syntetisk grundfärg, Häftgrund. Blank färg funkar inte. Bl a vattenledningsrör (galvade) blir våta, (utsidan)när någon spolar vatten, att då grundmåla brukar hjälpa. Rostskyddsfärgen är inte till för "rostskydd" av aluplåten eller de galvade rören, utan just därför att färgen är "torr och sträv", likt en grundfärg inom billackeringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.