3 141 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Garageöppning i Leca-vägg samt Plannjaplåt
Ska bygga hus med fristående garage som blir nersprängt, lite sutterräng så att säga. Ovan garaget ska det byggas ett loft. Tänker mig att mura garagedelen i 300 mm Leca och sedan Plannjaplåt som mellanbjälklag.
Loftet byggs sedan i lösvirke.
Garaget blir ca 7.5 brett och 8 m långt.
Det ska förstås göras konstruktionsritningar för detta sedan men tankeverksamheten är redan igång.
Jag ska ha en bred garageport, 5 m, och funderar hur man löser balken i murväggen ovan garageporten. Verkar inte finnas så långa Leca-balkar? Formar man och gjuter en egen betongbalk eller lägger en stålbalk?
En fråga till, klarar Plannjabjälklaget dessa spännvidder utan stående pelare i garaget? Hur tjockt blir isf bjälklaget?
Loftet byggs sedan i lösvirke.
Garaget blir ca 7.5 brett och 8 m långt.
Det ska förstås göras konstruktionsritningar för detta sedan men tankeverksamheten är redan igång.
Jag ska ha en bred garageport, 5 m, och funderar hur man löser balken i murväggen ovan garageporten. Verkar inte finnas så långa Leca-balkar? Formar man och gjuter en egen betongbalk eller lägger en stålbalk?
En fråga till, klarar Plannjabjälklaget dessa spännvidder utan stående pelare i garaget? Hur tjockt blir isf bjälklaget?
Du menar att man istället för lägger en Leacbalk, formar och armerar i dess ställe och sedan gjuter den i samband med bjälklaget?
Ja, det borde ju kunna bli stadigt. Någon får förstås räkna på hur mycket armering som ska ligga i balken.
Bra idé!
Ja, det borde ju kunna bli stadigt. Någon får förstås räkna på hur mycket armering som ska ligga i balken.
Bra idé!
Klicka här för att svara