Har i dagarna rivit ut det gamla badrummet och det visade sig att de befintliga golvbjälkarna (50x200 cc60)har salats av mot mitten för att få fall mot golvbrunnen. I en av bjälkarna har det sågats ut rejält för att få plats med den tidigare brunnen. Bjälkarna har 320cm mellan upplagen(mellanbjälklag där jag bara når det ena upplaget)och är krysskolvade vid 180cm. Nu tänkte jag kortla vid 170cm och sedan lägga en till bjälke så att jag får cc30(de röda på bilden)

Så till mina frågor; Hur ska jag förstärka bjälken som har det stora uttaget på bästa sätt? Hur fixar jag de bjälkar som är salade på mitten för att kunna montera golvspånet i plan?

Min tanke är att spika/skruva på en 195x45 mot de befintliga bjälkarna och på så sätt få en plan yta. Skulle det räcka tro? Kanske man även drar på en lång plyfaskiva på andra sidan som ytterligare förstärkning(speciellt på den som är kraftigt urtagen)
Nån som kan tipsa mig om hur jag ska gå tillväga så vore det supernajs och så slipper jag vara sysslolös i helgen:)
Jeppe

• bjälklag badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bjälklag badrum 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade samma problem och byggde bara på dom befintliga balkarna genom att lägga en ny balk på sidan av den gamla och sköt fast med spikpickan mot den gamla. Hade hjälp av en laser som jag hade ställt ut och en mätsticka. Sedan när dom gamla reglarna var i nivå så la jag in kortlingar och reglade upp med nya balkar mellan dom gamla för att få 30cc. Vart det planaste golvet i det huset iafl! Och stabilaste!

Tusen tack, nu fick jag lite mer kött på knäna! Nu kör jag och det får bära eller brista som man brukar säga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.