11 955 läst ·
22 svar
12k läst
22 svar
Verktyg för att såga snygg lucka i gavel?
TS55an har fjädrande klyvkniv, och nej funktionen är inte borta. Den fjädrar när du sänker ner sågen, men den fjädrar inte i "längsled", alltså när den går frammåt. Alltså, återigen, skruva inte bort klyvkniven om det på något vis går att undvika, vilket det i princip alltid gör.imported_Byggaren skrev:
Varför utgår du ifrån att man måste ta bort klyvkniven? Det är helt fel. Se inlägg 10 för hur du startar med klyvkniv på.Milkshaken skrev:
I övrigt håller jag med dig om att tigersåg/sticksåg känns säkrare uppe på stegen.
Daniel_N skrev:
Ditt svar är visserligen inte riktat till mig, men ändå...
Metoden att skjuta framåt medan man trycker ner sågen gäller för en cirkelsåg med pendelskydd. På en sänksåg räcker det att trycka ner sågen så går den själv framåt när klyvkniven tar i.
Det är alltså två olika tekniker, beroende på hur sågen är konstruerad.
Men ingen av dem går att såga bakåt med när klyvkniven är monterad.
Däremot är sänksågen lömskare att jobba med eftersom det går att trycka ner sågen utan att starta den. Då står klingtänderna på underlaget och startar man den då... så kommer bakåtkastet som ett brev på posten, vilket svärsonen fick erfara när han skulle kapa en skiva med min och inte fattade att man skjuter undan spärren, startar sågen och sen sänker ner den. Det stannade den gången vid en repa i skenan.
Och lika illa är det att ligga för långt bak och sträcka sig för långt fram och lyfta sågen i framkant när man kommer till slutet. Då skyddas inte klingan. Då kan det lätt hända att man vinglar till med sågen och klingan tar i skenan innan den stannat och då kommer oxå bakåtkastet när man är ur balans.
Och borra nya hål i skenan lär du inte heller behöver göra. Däremot byta skruv till FH utan bricka.
Det är alltså två olika tekniker, beroende på hur sågen är konstruerad.
Men ingen av dem går att såga bakåt med när klyvkniven är monterad.
Däremot är sänksågen lömskare att jobba med eftersom det går att trycka ner sågen utan att starta den. Då står klingtänderna på underlaget och startar man den då... så kommer bakåtkastet som ett brev på posten, vilket svärsonen fick erfara när han skulle kapa en skiva med min och inte fattade att man skjuter undan spärren, startar sågen och sen sänker ner den. Det stannade den gången vid en repa i skenan.
Och lika illa är det att ligga för långt bak och sträcka sig för långt fram och lyfta sågen i framkant när man kommer till slutet. Då skyddas inte klingan. Då kan det lätt hända att man vinglar till med sågen och klingan tar i skenan innan den stannat och då kommer oxå bakåtkastet när man är ur balans.
Och borra nya hål i skenan lär du inte heller behöver göra. Däremot byta skruv till FH utan bricka.
Däremot kan man faktiskt, om man är försiktig, såga "bakåt" med både gamla och nya festool sänksågar. Se här för detaljer: http://www.bvc024.com/images/items/fes/bsk/0017.pdf Jag vet dock om det finns någon gräns för hur djupt man kan såga med denna metod, ska testa någon dag.
Tanken med kullrig skalle och bricka är helt enkelt för att skydda skenan, fh utan bricka kan ge kanten på hålet stryk, vilket jag inte hade gillat om jag hade lånat ut min skena tex. Men det är nog mest jag som är petig.... Men kan man få en fh så låg att det går att köra med sågen över den? Annars är det väl enklare att bara använda en "för lång skena" och köra så långt man ska helt enkelt.
Daniel_N skrev:
Kan ibland vara lite svårt att få plats med en 'för lång skena' om ex.vis fönstret sitter som det ska. Då har man max 30 cm upp till takfoten på ett hus med 2,40 i invändig våningshöjd i de allra flesta fallen.
Skenor är f.ö en förbrukningsvara. Blir den krokig, blir ingenting rakt. Och krokig kan den bli för att man inte ger sig tid att lägga den plant. Skulle sen nån klantskalle kliva på den är det kört. Eller om den ställts åt sidan och glider och hamnar en våning längre ner. Sätten är många. Även att få bakåtkast. Min 1,40-s skena är utbytesmogen. Ska kapa ner den användbara delen till en kortare. Min 3,0-s klarar sig nog mitt liv ut
Jag fick min cirkelsåg att nypa en gång på en stege, o det hjälper inte att "vara beredd", risken att skada sig allvarligt är jättestor om det händer.....nu for cirkeln i backen o jag höll mig kvar, men men.......
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden