Hej

Vi har byggt nytt och monteringen av fönstersmygarna och fönsterbänkarna är en ren katastrof. Eftersom alla fönster är lika illa så skrevs en generell punkt på slutbesiktningen gällande alla fönster. Nu när det skall åtgärdas så vill entreprenören undanta vissa fönster med hänvisning till att de uppfyller normen men han kan inte svara på vad det innebär exakt. En vild gissning är att han helt enkelt inte har lust att "städa" efter sina hantverkares usla jobb.

Är det någon som har koll på om det finns några generella toleranskrav att luta sig emot, ex hus.-ama, när det gäller springor och sned montering.

Skickar med några bilder på hur våra fönster ser ut.

• DSC05228.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC05235.jpg
    Skapa konto
  • DSC05236.jpg
    Skapa konto
  • DSC05300.jpg
    Skapa konto
Ojojoj.

Är det sådana där Klantverkare som varit i farten? Aldrig i livet jag skulle godkänna det minsta glapp. Det där ser ju inte klokt ut!

Har de inte ens en vettig Kap o Gersåg eller kör de med Best Tools?

Vad kostade huset?

Min sämst tools kapar inte så snett ens. DEt där handlar om att man inte dragit ihop smygarna ser det ut som. Rent fusk med andra ord. Antigen fixa eller så inget pröjs.

Dessutom felmonterade.

det där ser ju tråkigt ut.

Jag gissar att de fönster som leverantören vill undanta från "renovering" är dom som har springan in mot fönstret. Dom löser han nämligen snabbt med lite mjukfog....

Hej

Smygarna är färdigkapade redan vid husleveransen och enligt snickarna har dom inte kapat en enda. När smygarna och fönsterbrädorna satts på plats har dom använt sättlim och bara tryckt dom på plats utan att bry sig om att kolla att dom är vinkelräta mot fönstret. Enda förklaringen som snickarna lyckats ge till resultatet är att "reglarna/underlaget måste ha varit snett från fabrik"!!!

Risig förklaring tycker jag.

Är det snickare eller Lego-byggare som bygger huset?

Tja, om det alltså är ett fabriksproducerat hus, och upplägget alltså är att smygarna ska vara färdiga att fästa mot nischens insidor utan vidare tillpassning - då är det rimligen antingen som snickarna säger (att det är något skevt i själva nischen) eller också är fönstren slarvigt monterade.
För om de två översta bilderna visar var sitt hörn av samma fönster, så är det precis så där det skulle bli om fönsterkarmen inte var parallell med väggens insida (karmens vänstersida sitter något längre in mot rummet än högersidan). Då blir inte nischens insidor vinkelräta mot fönstret och det blir inte heller smygen om den limmas dikt mot underlaget.

Den nedre vänstra bilden tyder på att antingen lutar fönsterbänken eller så är inte fönsterkarmen lodrätt monterad.

Det är klart att du inte ska godta det här men har du en totalentreprenör för alltihop? Om inte kan det kanske bli tjafs om vems fel det är. Jag skulle ta vattenpass och vinkelhake och kolla vad det är fel på egentligen, om fönstren sitter riktigt rakt t ex.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.