3 748 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Ångspärr i friggebod?
Hejsan!
Jag bygger en isolerad friggebod som mest är till för sommarbruk och kommer stå tom och ouppvärmd på vintern (samt större delen av sommaren), men med möjlighet att värma upp och sova i någon helg oavsett säsong.
Ska jag använda plast/ångspärr innanför isoleringen i vägg och tak, eller ska man skippa den?
Ventilationen kommer bestå av (antar jag) uppsågade hål i väggen med typ talriksventil?
Undrar
//Staffan
Jag bygger en isolerad friggebod som mest är till för sommarbruk och kommer stå tom och ouppvärmd på vintern (samt större delen av sommaren), men med möjlighet att värma upp och sova i någon helg oavsett säsong.
Ska jag använda plast/ångspärr innanför isoleringen i vägg och tak, eller ska man skippa den?
Ventilationen kommer bestå av (antar jag) uppsågade hål i väggen med typ talriksventil?
Undrar
//Staffan
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Eller vänd på det: ouppvärmda möblerade friggebodar har en tendens att "lukta muggigt". Du kanske skall hålla det lätt uppvärmt 5-10°. Med lite mer isolering kanske det är frågan om 30-40Wh utslaget på ett år. En tänd glödlampa, med andra ord.
Klicka här för att svara