K
kankonkan: Indeed Fixar en vanlig akryldispersion....typ casco 3698....
4 svar · 20,8k läst
A
anra: Ahh, tackar!
2 svar · 4,8k läst
danger
danger: Hej undrar om det löste sig?? Är i samma sitts gick det att genomföra Tacksam för några råd Mvh Mikael
1 svar · 11,8k läst
·
J
jakim: [citat] Jag är inte riktigt med på hur du menar. Borde jag kapa dörren (spegeldörrar) i våtutrymmet för att kunna flytta ner överstycket eller menar du att jag höjer dom andra dörrarna lite extra?
13 svar · 4,4k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Mycket bra tips ovan! Jag mäter 60 cm, sätter ett streck + kryss - där krysset är skall regeln vara o.s.v. :)
6 svar · 40,0k läst
·
Carnivore
Carnivore: Man får väl strunta i att måla över just de skruvhuvuden som man skall skruva bort då och då.
7 svar · 17,3k läst
C
carax: Funderar på att köpa vitlaserade furumöbler ifrån KWA. Skall stå ute. Kostar ca 14000 kr för 6 stolar + bord och då vill man vara säker på att detta håller sig. Räcker det att tvätta möblerna regelbundet ? Hur ofta kommer man behöva måla? Någon som har erfarenhet av detta ?
0 svar · 3,8k läst
A
Aniska: Just den kampanjen, är slut. Men på Bygga hus finns ju så många att någon skulle kunnat se ett liknande erbjudande nyligen. (Jag skrev mer än vad som nyss stod i inlägget. Drömde jag hälften? Jag skrev till lite en del nu istället så det blev mindre konstigt)
3 svar · 5,2k läst
·
cccj@telia.com
cccj@telia.com: Efterhand som jag arbetar på mitt hus blir jag övertygad om att grunden lades betydligt tidigare än 1903 (skatteregistrering)! Det är dags nu att byta köksgolvet. Då huset har stått tomt och oeldat i omgånger är mycket uppäten av strimmiga trägnagarlarvar. Under brädorna och mellan sylorna fanns ca 10 cm kolstubbe som isolering, och obarkade brädor lagda omlott som täckte den hårt
0 svar · 6,4k läst
magnusss
magnusss: Den är inte klar men så här ser det ut än så länge.
3 svar · 10,5k läst
·
magnusss
magnusss: Tack, så skall jag göra. Vad skall man ha för lim? Vanligt trälim för utomhusmiljö eller kanske vanligt PL400 /600?
13 svar · 6,9k läst
M
Mats: Kör CC60. Det blir som sagt mycket enklare att bygga så. För att undvika att det ska kunna vika sig så kan man sätta ett par spikband i kors mellan syll och hammarband. Då blir det kanonstadigt
2 svar · 1,9k läst
·
O
oskis 123: Man ska nog i det längsta försöka undvika organiska material i en källare. I dom samlas det fukt, och mögel och fukt gillar varandra. Vanliga gipsskivor går bort, eftersom de är klädda med papper som ju är organiskt. Är källaren ordentligt dränerad så att fukt kan vandra genom muren? Det finns såklart fukt i jorden utanför som inte skall komma in, men det ska ju även UT en hel
17 svar · 6,6k läst
F
fredand44: Hej! Jag har köpt boken "Garageboken" men måste tyvärr säga att den inte ger svar på all frågor då tänkt bygga mitt eget garage. Jag håller på med ett garage och jag har så här långt gjutit platta samt murat ett varv med lecablock. Jag undrar nu vad lämpligt cc mått är för skruvarna som naglar fast syllen i lecablocken är? Stort tack på förhand! Fredrik
0 svar · 2,4k läst
magnusss
magnusss: Täta med bulle, de kommer att tro att det är för bra för att vara sant.... och istället gå till grannen.
4 svar · 20,6k läst
F
fredand44: Hej! Ni gav mig verkligen lite att tänka på! Tack ska ni ha!
4 svar · 3,7k läst
·
estwing
estwing: använd skenor överallt sen ställer du reglarna i. ja du kan bygga din vägg med 70 reglar i diagonalen. då får man skicka mellan gipsen på insidan påå raka väggen sen skruvar du fast en regel emot. lite svårt förklara såhär... hoppas du förstår? mvh snickar estwing
4 svar · 7,5k läst
·
K
knoen: Tack för hjälpen kanon.
2 svar · 2,1k läst
bruschen
bruschen: Väggen kan mycket riktigt vara bärande. Med tanke på uppbyggnaden chansar jag på att huset är från tidigt 1900-tal? Dessa hus byggdes mestadels från A-ritningar (Arkitekt) och mycket löstes på plats. Det finns alltså inga ritningar, med största sannolikhet, som kan tala om hur huset är byggt varför du blir tvungen att ta dit en byggingenjör.
2 svar · 1,7k läst
A
arne: Är det inte lättare att borra nya hål i skåpet? Om det känns bättre kan du ju borra nya hål i både vägg och skåp. Placera då naturligtvis hålen på betryggande avstånd från de befintliga!
3 svar · 2,2k läst
J
_janne_: Tack för responsen JanneL! Jo, det stämmer med länken. Jag Googlade själv på nätet och fick bl a upp denna. Hittade däremot ingenstans att beställa från Gunnebos hemsida, dssutom vill jag kolla in grejerna först. Flinks hade jag aldrig hört talas om tidigare. Dom finns mycket rikigt kvar men säljer endast till företagare (vilket jag gissar gäller Gunnebo också). Jag hittade
3 svar · 4,4k läst
M
monika_b: jag fotar imorgon och lägger ut en bild så det blir lite klarare hur det ser ut.
2 svar · 1,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ja, OK. Jag missförstod nog vad du menade med innerkant resp ytterkant. Båda "kanterna" är MDF'ns kant, inåt rummet. Men innerkant är mot glaset och ytterkant mot väggen ... Får jag ihop det till, nu .... :o
9 svar · 20,8k läst
dorisgray
dorisgray: Tack för tipset med Jula. Men om du tänker dig en ställning av järnrör tror jag att man kan ha kraftig masonit för att få en slät yta. Jag skall bara såga i två lättberongsblock så jag offrar en fogsvans. Dessutom såg jag på stan en stor armerad plastsäck för byggen och sådant. I rätt dimension för ett badkar. Jag tog ett tel.nr Safesack 043554933. Jag är fylld av hopp och
2 svar · 4,1k läst
chrille112
chrille112: Vi har en 20x6 m lada som vi skulle behöva lyfta ca 10 cm på ena sidan. Tror ni att biltema-domkrafterna fungerar även för detta?
9 svar · 12,1k läst
·
P
piculell: Tack för snabba svar, ska se om jag kan lossa karmen i morgon, eventuellt kan jag slita ut den innåt om jag skruvar bort förnsterbrädan vilken inte verkar vara ett problem. Det verkar väldigt torrt nera i "hålet" nu, därför tänkte jag på spackel, hade ju aldrig velat spacka in fukt. Har inte regnat här på vet inte hur många veckor nu. Men fräsa till en ny bit är nog klart att
3 svar · 15,4k läst
·
J
J&J: Tackar! Bra instruktioner.
2 svar · 4,8k läst
C
carlbanan: Kommer bli ett garage så småningom, och det stället som passar bra ligger delvis i samma höjd som vägen, och delvis ca 1 meter lägre, med en stenmur som delar av på mitten. Hur kan man då bygga? Tanken är ju att gjuta en sula och sen mura upp i samma nivå. Sen kan man säkert fylla igen med sten innan man gjuter golvet, men jag tänkte försöka få till nån sorts förråd under
0 svar · 2,8k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Se till att förankra skivorna bara, så att de inte tippar.... [bild] Det är som sagt mycket som skall dras i bjälklaget! http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vvs/ventilation_bjalklag.jpg
2 svar · 10,3k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: När ni river bör ni ju ändå använda mask (byggdamm är inte så hälsosamt och skänt att få ned i lungorna, asbest oaktat) - även om asbetsfibrer kan tränga igenom en vanlig sådan så är ju risken mindre, och en enstaka exponering har jag också svårt att tro att det skulle vara fatalt. Larmen kom ju efter att yrkesmän, mekaniker osv exponerats ofta över längre tid... Dessutom
9 svar · 43,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.