Tack "cpalm" rivbrädetipsen. Det blir lektion 2 ikväll det ;)

Sleven jag har är "nästan fyrkantig" och rundad framtill. Jag har fått till så pass mycket snits så att det sitter ganska bra och nästan där jag siktar. Huvudsaken är att det sitter antar jag och är fastlagen med kraft.

är det inte enklare att dra upp bruket med ett skurbrette på väggen, än att slå upp det med en slev. väggen får vara något torr på ytan så att den "hugger" till sig bruket.
Jag har provat det men måste säga att ett påslag gör att putsen sitter mycket bättre. Sen får ni murarkunniga (cpalm?) rätta mig om jag har fel, men jag antar att det är samma regel som vid putsning som vid murning att lagd sten/puts ligger. Det som händer vid tjockt pådrag med skånska/bräde är att man tenderar att flytta bruket från påtrycksstället, då har man rubbat/försämrat/förstört vidhäftningen.

//Boussard

är det inte enklare att dra upp bruket med ett skurbrette på väggen, än att slå upp det med en slev. väggen får vara något torr på ytan så att den "hugger" till sig bruket.
Jag har provat det men måste säga att ett påslag gör att putsen sitter mycket bättre. Sen får ni murarkunniga (cpalm?) rätta mig om jag har fel, men jag antar att det är samma regel som vid putsning som vid murning att lagd sten/puts ligger. Det som händer vid tjockt pådrag med skånska/bräde är att man tenderar att flytta bruket från påtrycksstället, då har man rubbat/försämrat/förstört vidhäftningen.

//Boussard[/quote]

Dra på bruket är värdelöst så fortsätt att slå på det. Du kan vänta ganska länge innan du river det, bara vattna upp det innan ordentligt.

Dra på bruket är värdelöst så fortsätt att slå på det.
Det enda stället jag drar på bruket är efter avdragslisterna och allra längst ner vid golvvinkeln. Där jag trycker fast bruk med den lilla skärsleven.

Du kan vänta ganska länge innan du river det, bara vattna upp det innan ordentligt.
Det var som tusan, blir det inte förstört om man blöter ner putsen vid brädrivning alltså? Kan man plaska på med kalkkvasten då?

Boussard skrev:
Dra på bruket är värdelöst så fortsätt att slå på det.
Det enda stället jag drar på bruket är efter avdragslisterna och allra längst ner vid golvvinkeln. Där jag trycker fast bruk med den lilla skärsleven.

Du kan vänta ganska länge innan du river det, bara vattna upp det innan ordentligt.
Det var som tusan, blir det inte förstört om man blöter ner putsen vid brädrivning alltså? Kan man plaska på med kalkkvasten då?
"Plaska på" är kanske att ta i men att stänka/dänka på vatten så du ser att putsen mörknar och de yttersta millimetrarna suger åt sig vattnet. Sen är det inga problem att jobba med det. Tidsmässigt hur länge du kan vänta går inte att säga, det beror på underlaget, hur du grundat, om du vattnat innan osv. Men en stund går bra, du får testa och lära efterhand.

Intressant tråd detta. Tack för alla tips.

Milkshaken
ja det är lite teknik detta...
Bruket ska vara för vanlig tegelputsning,,, Plastisk konsistens. (Ta lite bruk ur blandaren, forma till en boll, lägg "bollen" i handflatan skaka lite varligt, bruket ska då liksom sjunka ned lite utan att spricka eller rinna..

För leca gäller att man vattnar mycket innan,,, (Gäller även gammalt gammalt tegel)
Plastisk konsistens men aningen mera vatten i...
Vad som är ett bra tips vid all putsning , om man har det svårt att få det att fäösta, ja då tar man och slammar väggen först.. Sluring+ murarborste, alltså man penslar på ett tunt lager med sluring, låter det torka ett tag och sen kastar man på bruket med en triangelformad rundad murarslev. Och som tidigare nämnt så är det lättare om man snärtar nerifrån och upp i just en snärt... När ni lärt er det, så kan ni testa backhand.... bra att kunna backhand med vid tex vänsterhörn....:)

• Gilla
Peter Lindqvist1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.