Hejsan,
Hoppas kunna få lite hjälp här, Vi renoverar en villa byggt på 50-60 talet med ett ramverk som väggkonstruktion, sett innifrån så ser väggen ut:
tretetex, råspont 17x95, regel ca 55x60, vindpapp, asfabord , träpanel. total isolertjocklek ca: 70mm

Så här kommer väggen se ut när den är klar:
Gips, osb-skiva, råspont 17x95, kommer att pu-limma samt skruva på en 45x70, regel 45x45 på tvärsen, asfabord, läkt 28x45, klädselbräda, total isolertjocklek ca: 185mm

I taket sitter det tretex som är målad ett antal ggr som jag tänkt att ha kvar och som broms och skruva gipset i denna.

Jag kommer att täta med akrylmassa vid varje hörn där gipsskivorna möts samt vid anlutning vägg/golv och vägg/tak.

det sitter en frikluftsventil i varje rum

nu till mitt grubblande gällande diffusions plast.. vet inte riktigt vilket läger jag står i när det gäller denna, i dagsläget finns det ej någon plast i väggar eller i tak. kan jag om jag har en kontrollerad ventilaton hoppa över plasten??

Kommer luften igenom tapet+målad gipsskiva+osb+råspont, om så borde inte osd+råspontet fungera som en "lunga" ?

Någon som har samma tankar eller gjort något liknande.. Tacksam för råd...

mvh Yllom

Redigerat:
Milkshaken
Min första tanke är..... Huset är byggt länge sen, inte så mycket brukande av vatten i kåken och en ventilation anpassad för detta leverne...
Moderna hus isoleras mera, (Vilket ni ska göra) fuktvandringen blir då mera mellan väggar, tak och utomhusluften...
Alltså, plasta både tak och väggar mellan bägge isolerskikten... Viktigt är att både taket och väggarna plastas,,, annars låt bli... Om man inte tar både ock, så flyttar man fukten till dit där det är oplastat, vilket ju säger sig självt inte är så bra...

sen skriver du att gipsen ska skruvas i tretexen..... Hoppas du menar i bjälkarna som håller uppe tretexen.. annars lär du få stora problam med att få skivorna att sitta uppe..:)

Detta var mitt förslag....

Hej hej,

Nej gipset skall skruvas i osb skivan + råsponten bakom, tretexen skall bort. Lite som du skriver så är min tanke att vi kommer inte att kunna sätta plast överallt och få det riktigt tätt, därför känns det inte bra just med tanke på att jag istället konsentrerar luften till par ställen. Har funderat på att montera en Spirex t(tror jag att det heter) på taket så att det nästan alltid är drag ut, vad tror du om detta? I badrumet + torkrummet så har vi fuktstyrd fläkt,

// Yllom

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.