5 488 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
lyftblock
Någon som har en bra lösning till hur man monterar ett lyftblock i taket på garaget så att man kan lyfta motorer osv... ?
Jag håller på att bygga garaget och tänkte om man skulle förbereda något
träväggar skall kunna lyfta motorer osv..
Jag kan iaf nämna att det finns takstolstyper som inte klarar "någon last" på underramen.
(Typiskt för fackverkare, vad jag förstått)
Så innan du funderar på att bara lyfta i en takstol måste du kontrollera vilken last denna kan tänkas klara.
(Typiskt för fackverkare, vad jag förstått)
Så innan du funderar på att bara lyfta i en takstol måste du kontrollera vilken last denna kan tänkas klara.
därav jag funderar på om man skall sätta en balk över
De flesta takstolar är inte dimensionerade för att ta last i underramen. Jämför te x i en och en halv plans hus där underramen är stöttad av en mellanvägg i nästan samtliga fall. I ditt garage kan du gärna inte ha en mellanvägg utan du får precis som du säger ha en extra balk. Om du sätter en HEA balk (skulle tippa på HEA 120) skulle du kunna få en ganska bra lösning om du lyckas skapa ett telfer-system (Google är din kompis här).
För övrigt är du ganska kortfattad (minst sagt) i dina inlägg. Är du säker på att du verkligen vill ha hjälp?
För övrigt är du ganska kortfattad (minst sagt) i dina inlägg. Är du säker på att du verkligen vill ha hjälp?
Vill inte ha en sådan för de tar sådan plats osv...
Har redan en sådan me men den får stå hos gubben.
Så man skall jaga tag i en balk som är 8m lång
Har redan en sådan me men den får stå hos gubben.
Så man skall jaga tag i en balk som är 8m lång
Klicka här för att svara