Håller på att bygga stomen till garaget skall man ha snedsträvor mellan alla reglar eller räcker det med hörnen ?
skall ha vindpap utvändigt och gips skivor eller spån invändigt!

Du behöver normalt inte några stävor alls, annat än under byggtiden. Skivorna invändigt och panelen utvändigt (för du ska väl inte bara ha vindpapp..?) kommer fylla den funktionen.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
ok , Men om man ändå vill vara på säkra sidan vart skall de vara ?
Så man bör börja med väggarna innan man dundrar på med teglet osv..

I hörnen är väl lämpligt i så fall. Det har inte någon jättebetydelse, strävar du ett fack så låser du ju hela den väggen i princip.

Om väggen är stävad på ett eller annat sätt så kan du lägga på teglet.

Det räcker i princip med en snedsträva per vägg. Du kan också använda hålband. Då får du sätta ett "kryss" per vägg.

Gott då drar jag ditt ett par strävor för säkerhetsskull ! så de inte flyttar sig när de blåser

låser du ihop alla hörnen kommer det inte nånstans.
när du sätter första väggen loda den åt båda håll å lås fast sen e det bara å köra på!

mvh
snickar estwing

Mikael_L
estwing skrev:
låser du ihop alla hörnen kommer det inte nånstans.
när du sätter första väggen loda den åt båda håll å lås fast sen e det bara å köra på!

mvh
snickar estwing
Säker på det?

Mikael_L skrev:
Säker på det?
[bild]
rolig skiss.. så blir det av 1 enda vägg. låser du ett hörn med en vägg till får du gå till photoshop å räta dina linjer igen...
saken e väl den att du glömt rita in den infällda bjälken... under hammarbandet! då viker sig ej väggen!
men visst en bräda kan man la banka dit men ej ett måste som snedsträva på väggen.
låsa ett hörn= spika ihop väggarna i hörnet, sätt en bräda från en fast punkt å loda hörnet å banka dit brädan i hörnet så LÅSES den!
mvh
snickar estwing

Redigerat:
Jag rekommenderar hålbandsvarianten. Tun och smidig och tar ingen plats för isoleringen :)

Mikael_L
Regeln längst till höger + längst till vänster kan lika gärna vara vara väggarna i 90° vinkel.
Vad hindrar att hela denna konstruktion viker sig när en storm lägger sina krafter på sidan av huset?
Hammarbandet hjälper, men momentarmen är dock väldigt kort där, det saknas dessutom ofta hammarband på gavelsidorna.

Men med snedsträvor eller skivmaterial monterat så hyser jag ingen oro, men utan någon av dessa två uppstagande element är jag inte så säker på att man kan anse huset tillräckligt stagat mot sidokrafter.

Men jag är ingen byggnadskonstruktör, så jag kan ju ha fel.

estwing skrev:
låsa ett hörn= spika ihop väggarna i hörnet, sätt en bräda från en fast punkt å loda hörnet å banka dit brädan i hörnet så LÅSES den!
mvh
snickar estwing
Ja, jag är inte heller vare sig snickare eller byggnadskonstruktör, men det vet jag av praktisk erfarenhet av mina stomresningar, att regelstommen blir inte tillräckligt stabil av att man spikar ihop reglarna i hörnen. Inte heller den infällda regeln under hammarbandet åstadkommer någon påtaglig stabilitet.
Men så fort man får dit minsta lilla diagonal blir det en enorm skillnad - genast mycket stadigare.

Jag fattar inte riktigt hur estwing menar, men en tolkning är att man förutom att spika ihop reglarna i hörnen (vilket är bra, eftersom det gör att man kan släppa regelstommen utan att väggarna faller ikull) ska sätta en extra planka på diagonalen. Och i så fall är vi överens.

Redigerat:
japp en planka på diagonalen på hammarbandet e kanon då låser man men e vägen för stolarna.
man sätter väl takstol på en gavel mä mikael? då har man hammarband....

mvh
snickar estwing

ClasseClas
Kolla på http://www.byggbeskrivningar.se under Utvändigt-> Garage. Snedsträvor alt. hålband rekommenderas för oisolerade garage. För isolerade garage så räcker det med skivor invändigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.