Har ideer om att ersätta en heltäckningsmatta i en öppen trapp med klinkers av typen 60*30, stenliknande. Problemet är att plattorna inte får vara för tjocka, och jag vill antingen lägga dem lösa, eller limma dem. Får inte bygga på höjden.

Kommer de hålla att gå på? SKall jag ge upp funderingarna på en gång?

Underlaget måste vara 100% slätt annars kommer plattorna att vicka om de inte sitter i fix.

Men jag fattar inte ska du lägga matta ovanpå dessa plattor?

Är det inte både enklare och bättre att lägga parkett i trappan? Bygger inte lika högt och enklare att kapa till än sten.

jenfor skrev:
Är det inte både enklare och bättre att lägga parkett i trappan? Bygger inte lika högt och enklare att kapa till än sten.
Nej.... ;) De stenliknande är för fula, och parketten för hög. Det kommer bli matta om ingen tycker att mitt klinkersförslag är bra... :)

Det är inget fel på ditt klinkersförslag, men det kommer att bygga 1 cm vilket lär bli för högt och då kvarstår endast mattalternativet.

Jag menade inte den stenliknande parketten utan typ furu eller vilket material nu din trapp är byggd i.

Du kan väl alltid byta ut den främre kant listen till en högre om du nu vill lägga klinker i trappen, eller annat högre material!
dock trpr jag dina steg sviktar för mycket för klinker!

Om dom ändå ska ligga i ett fack kan du ju limma tunt, dubbelhäftande tejp, smältlim ?

Mikael_L
Jag har ingen aning om det kommer att hålla, men att använda ett starkt lim som också kan fylla lite kanske kan vara en ide. Jag tänker på PL400. Du kanske kan prova på två plattor först, och kolla hur det verkar fungera.

Annars kanske ett klickgolvs-laminat med någon lämplig yta (sten, klinker, trä det finns ju många utseenden) kan gå att limma fast. Dom brukar väl vara 6-8 mm tjocka ungefär ...

Bara några vilda ideer ...

Vi har till slut bestämt oss för matta, skall inhandlas i veckan. :)
Det jag var absolut mest tveksam är just planhet på klinkers, den erfarenheten jag har är att de inte är absolut plana, och jag ville ju som sagt inte bygga mer på höjden. Trappan är oxå nymålad, och orkar inte med att byta ut listerna.

Tack iaf för alla synpunkter.

/ Fredrik

Jag tror det går utmärkt att limma med PL lim.. sitter som berget samt är något flexibelt.

Hej på er!!

Kallt!! är min första tanke när jag hör klinker !!!

Sen bygger det nästan 1cm utan limm, 30*60 plattor brukar vara tjocka o som du säger dom brukar vara antingen lite konkav eller konvex så utan fix finns risken att det finns risken att det spricker:-(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.