v-g
v-g: För att fästa plyfan kan man använda två 45x45 uppe och nere mellan reglarna. Körde själv med 45x90 stående bakom blandaren till duschen. Att borra de två hålen var det minsta problemet med det badrummet kan man ju lugnt säga ;) Fräste även spår i någon stående 45x90 och det var inga problem. Några drag med fogsvansen och några hugg med stämjärnet och du har ditt spår. Jag har
1 svar · 3,6k läst
K
klingstrom: Sätt golvbrädor på väggarna, vi håller på att sätta det på väggarna i hallen, 18 cm breda och minimal risk att de slår sig.
3 svar · 1,7k läst
J
JanneL: Tror det kan vara vettigt att vädra med jämna mellanrum om det är möjligt.
2 svar · 1,1k läst
S
Simpsson: Det blev gipsbruk...och de verkar sitta ordentligt.
11 svar · 6,6k läst
H
HiScore: Nästan löjligt att jag inte kom på att hacka upp sprickan lite... Blev hur bra som helst och det var inte ens särskilt mycket jobb. Tack för hjälpen! /Per
3 svar · 8,4k läst
_bystrom_
_bystrom_: om du ska limma så behöver du väl inget smalare än toppen på tuben? med en ny/full flaska så är ju toppen full när flasken liger vertikalt...pressa i och fort in med skruven.
5 svar · 8,3k läst
snickarboden
snickarboden: Skydda dålig puts kanske? Är där sprickor eller hål i putsen så är det ju enklare med att sätta vindpapp än att putsa igen det. Jag ser vindpappen som ett plus där. /Kent
2 svar · 1,7k läst
Fredrik.engdahl
Fredrik.engdahl: hornbach har en model som kostar ca 800 :- och den funkar bra
16 svar · 19,0k läst
Y
yjs: Så dessa veka reglar kan hålla den bärighet som behövs. Förslag till åtg. om jag tar bort reglar för att öppna upp väggen. Väggen är 3.05 m och jag kommer att öppna upp 2.10m av denna. Jens
2 svar · 1,7k läst
estwing
estwing: ta 2 st franska 40 mm skruv å skruva i botten som distans, med dessa kan du även justera höjden med. mvh snickar estwing
2 svar · 2,0k läst
T
TRMaster: [citat] Hej. Är i liknande situation. Håller på att bygga en vilplanstrappa. 38 graders lutning I mitt fall har jag ganska mycket att ta hänsyn till (Källartrappan under, takstolarna som bär kupan i ena sidan kommer mitt i vilplanet, har 3300mm golv till golv, begränsat utrymme m.m..) 1: Har skaffat limträ i 56*270mm till vagnstyckena (standard dimension) 2: Finns en "regel" att 2
1 svar · 5,9k läst
snuttjulle
snuttjulle: Ev används den ju för att sotaren ska kunna ta sig vidare upp på taket och då måste det finnas ett alternativ upp.
2 svar · 3,7k läst
blackadder
blackadder: ursäkta, är lite miljöskadad då jag jobbar med räcken och dyl i rostfritt. fick för mig att du skulle låta tillverka. kolla på båtsidan, där kan det finnas mycket fina grejor.
3 svar · 3,6k läst
bygga_bo
bygga_bo: http://www.theofils.se/ har en hel del sådana beslag. Kolla under "Inredningsbeslag" på deras sida. Vet inte om de har exakt vad du söker (ingen underskena), men de har i varje fall flera alternativ för glasdörrar.
1 svar · 1,6k läst
rascalsrule
rascalsrule: Håller på att renovera en källare och tänkte utvidga ett fönster och en dörr i en yttervägg av lättbetong(det är ett envåningshus i sutteräng med källare). det sitter idag ett fönster som är 60x60 precis i innertakshöjd. jag vill flytta ner det en bit och sätta in ett större fönster (B140, h100) och då måste jag väl avväxla för mellanbjälklaget, har mha detta forum listat
0 svar · 1,4k läst
A
AndersS: Tja, har du stående panel så blir det kanske två längder, beroende av höjd, där du får ett överlapp under en liggande läkt. Körde med den i sommarstugan och det var inga problem. Läkten kan du ev. anpassa utifrån höjd och överlapp då den inte behöver hålla exakt CC-mått då du inte har någon isolering att ta hänsyn till.
1 svar · 4,8k läst
N
norrbottenstorpet: Om murstocken är putsad "levande" blir det ju snyggt med en list med bra liv i också. Profilrita och figursåga/handbila ur i en grov eller liggande list, gärna handhyvlad.
3 svar · 3,5k läst
J
Joukko: Vad för grus ska jag ha under lekstugan? Jocke
12 svar · 9,8k läst
Fasting65
Fasting65: Det finns instruktioner hur man lägger skiffer - och det är kanske detsamma med kalksten... Fukta underlaget. Blanda därefter jordfuktigt bruk i proportionerna 1 del cement, 3 delar 0-4 sand. Lägg ut bruket, och slå därefter några strängar cementslamma så ytan är fuktigare. Lägg stenarna och banka fast dem med gummiklubba. Se:
3 svar · 4,0k läst
Y
ygg: [citat] Om man jämför t.ex. Gunnebos karaktäristik på ankarskruv och -spik är uttdragskraften som behövs för en skruv generellt högre än för en spik - vilket ju känns logiskt. Tvärkraften däremot verkar ganska likvärdig. Skall det ha någon större betydelse om man använder skruv eller spik av den anledningen menar du? Nu finns ju iofs. skruven bara i 5mm, medan spiken finns upp
9 svar · 11,1k läst
N
norrbottenstorpet: Jag har murat en lättbetongvägg av multiplattan. Nu ska den snart putsas. Där är jag novis. Jag vill välja en puts som är lättarbetad samt går att putsa tunnt. Jag vill inte ha flera centimertjocka lager puts. Jag har hört talas om att det finns gipsbaserade bruk för detta ändamål, men att de av naturliga själ är skörare än cementbaserade. Eftersom väggen kommer vara bakom en
0 svar · 2,0k läst
N
norrbottenstorpet: Ta det bara lungt och försiktigt och låt sågen kallna emellanåt, försiktigt vattnande Det mår dessutom sågen lite bättre av. Det ska bra mycket till att du ska få själva "träplankorna" att ta eld, om du däremot har kutterspån i bjälklaget är det lite (mycket) känsligare.
3 svar · 1,5k läst
F
freddeh: har pratat med en byggteknisk människa. rent spontant trodde han inte att den var bärande bl a för att den bara gick genom halva huset och att murstocken stod i mitten, detta är en indikation på att den inte är bärande menade han. han ska dock komma förbi och kolla ordentligt, fortsättning följer... F
2 svar · 7,7k läst
A
anaitis: [citat] Med samma mått är limträ starkare
4 svar · 11,1k läst
H
halldings: Ja det kan nog vara så. Är det anslutet till en annan byggnad skall det nog vara det. Och sen beror det på om det står någon kamin en eller vedpanna där. Ligger det anslutet till en annan byggnad skall det vara en brandörr till den men en vanlig ut. Ring till ditt försäkringsbolag så vet du säkert.
1 svar · 2,0k läst
MathiasS
MathiasS: Jag har köpt mitt fasadvirke och en väldans massa annat virke på Lissma såg (nu BeijerBygg i Lissma/Skogås). Virket därifrån har jag alltid uppfattat som mycket kvalitativt. Jag vet att man inför Beijer integrationen hade för avsikt att behålla sina traditionella inköpskanaler för virke, om man fortfarande håller fast vid detta vet jag inte.
1 svar · 1,6k läst
G
Gladh: Nu har ingen satt sig på våra skåp än (peppar peppar ta i trä) så de har klarat sig oskadda. Men om det finns risk att någon sätter sig på dem (och du inte vill ha stöddben) så kanske följande lösning fungera. Du sätter reglen under skåpet som vanligt, dessutom så har du vinkelbeslag i skåpen fästa i reglarna i väggen med franskaskruvar. I ytterkanterna av skåpen så fäster
4 svar · 3,0k läst
P-plats
P-plats: Tack!
2 svar · 2,1k läst
P-plats
2 svar · 2,1k läst
M
imported_Byggaren: [citat] Även en underram fungerar som dragstag i en takstol. Jag utgår därvid från allmän beteckning på takstolens ingående delar: högben, hanbjälke och underram. Dragstag enbart brukar annars vara av rundjärn med bricka och mutter på utsidan av väggen i äldre byggnader. ____________________ Byggaren
41 svar · 16,7k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Hade väl inte tänkt det, eftersom det är ett gammalt hus och jag försöker undvika moderna lösningar exteriört. Nu var det ju faktiskt plåtar på dom vattbrädor jag tog bort, så det är möjligt att jag kapitulerar och sätter dit plåt igen. MEN hur gör jag då med de vattbrädor som redan har slagit sig och pekar upp i himlen. Går det att tvinga ner eller måste man byta?
3 svar · 6,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.