2 081 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
träpanel sjöbodsstil?
Hej. Jag är ny på forumet.
Jag håller på och renoverar ett torp/stuga. Jag hade en plan om att göra ett sovrum i lite marin stil, typ "gammal sjöbodsstil" med invändig träpanel som jag sedan tänkte betsa lite "old style" Min fundering var att köpa obehandlad träpanel och därefter vitbetsa den med olja. Jag har dock ingen aning vad jag ska använda för träpanel, vilka bredder eller om jag ska tänka på något annat.
Kan tillägga att jag tänkte spika/skruva panelen direkt på MDF-plattan som finns sedan tidigare.
Kanske någon kan hjälpa en novis med lite tips.
/torparn
Jag håller på och renoverar ett torp/stuga. Jag hade en plan om att göra ett sovrum i lite marin stil, typ "gammal sjöbodsstil" med invändig träpanel som jag sedan tänkte betsa lite "old style" Min fundering var att köpa obehandlad träpanel och därefter vitbetsa den med olja. Jag har dock ingen aning vad jag ska använda för träpanel, vilka bredder eller om jag ska tänka på något annat.
Kan tillägga att jag tänkte spika/skruva panelen direkt på MDF-plattan som finns sedan tidigare.
Kanske någon kan hjälpa en novis med lite tips.
/torparn
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skruva MDF"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
141 kr inkl moms
Läs mer
Vi körde med råspont i vårat sovrum. Om du kör med vanliga brädor tänk på att trät torkar och att det blir glipor. det är inte så kul att se isolering eller liknande bakom. Vi valde att ha den hyvlade sidan synlig eftersom det blir lättare att hålla rent osv, men vill man kan man ju ha den ohyvlade sidan synlig istället.
Bor inte kvar i det huset längre, men när vi ska renovera sovrummet i nya huset har vi tänkt ha samma igen men bara väggen som sängen kommer stå mot.
Lycka till!
Bor inte kvar i det huset längre, men när vi ska renovera sovrummet i nya huset har vi tänkt ha samma igen men bara väggen som sängen kommer stå mot.
Lycka till!
Tack för svaret, det låter som ett bra alternativ. Hur gjorde ni, behandlade ni trät på något sätt, oljade, lackade eller målade det?
Jag har ju en MDF-platta bakom så det gör egentligen inte mig någonting om det någon glipa här och där.
/T
Jag har ju en MDF-platta bakom så det gör egentligen inte mig någonting om det någon glipa här och där.
/T
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Torparkillen,
om du vill ha det "old style" skall du lämna panelen obehandlad.
Allt annat ser nog lite "finrumsaktigt" ut.
Obehandlat trä är väldigt vackert som vägg, om det inte är för mycket kvistar.
För mycket kvist ger ett oroligt intryck.
//KoW
om du vill ha det "old style" skall du lämna panelen obehandlad.
Allt annat ser nog lite "finrumsaktigt" ut.
Obehandlat trä är väldigt vackert som vägg, om det inte är för mycket kvistar.
För mycket kvist ger ett oroligt intryck.
//KoW
Tack för svaret.
Vilken typ av trä skulle du rekommendera? råspont med obehandlad sida utåt eller nåt annat? Fick tipset på "vanligt" trä men att det torkar och attv det blir glipor. Det gör å andra sidan inte mig så mycket då jag har en vitmålad mdf-platta bakom.
Det som var min fundering om man kunde betsat trät med en vit bets, inte mycket, men så att det får en lite ljusare nyans. Golvet är furuplankor som jag betsat lite grann i vitt.
Tack för svaret.
/T
Vilken typ av trä skulle du rekommendera? råspont med obehandlad sida utåt eller nåt annat? Fick tipset på "vanligt" trä men att det torkar och attv det blir glipor. Det gör å andra sidan inte mig så mycket då jag har en vitmålad mdf-platta bakom.
Det som var min fundering om man kunde betsat trät med en vit bets, inte mycket, men så att det får en lite ljusare nyans. Golvet är furuplankor som jag betsat lite grann i vitt.
Tack för svaret.
/T
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden