5 271 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Hur skarva ihop metallrör
Hej, har köpt en foderskruv för att ha som pelletsskruv.
Skruven ligger i ett galvat grovt rör.
Längden är för stor och jag måste kapa både skruv och rör.
Jag vill ta bort en del av mitten på röret för att kunna ha kvar flänsarna som är i ändarna på röret.
Säg att jag tar bort en meter i mitten coh sedan vill skarva ihop rörändarna igen. Hur gör jag?
Röret är väl ca 12-15 cm i diameter och 3 m långt före kapning.
Skruven som ligger inne i tillåter troligen inte att jag sättar muttrar på rörets insida.
Någon form av förband, rörhylsa etc runt om eller?
Jimmy
Skruven ligger i ett galvat grovt rör.
Längden är för stor och jag måste kapa både skruv och rör.
Jag vill ta bort en del av mitten på röret för att kunna ha kvar flänsarna som är i ändarna på röret.
Säg att jag tar bort en meter i mitten coh sedan vill skarva ihop rörändarna igen. Hur gör jag?
Röret är väl ca 12-15 cm i diameter och 3 m långt före kapning.
Skruven som ligger inne i tillåter troligen inte att jag sättar muttrar på rörets insida.
Någon form av förband, rörhylsa etc runt om eller?
Jimmy
Om du vill göra en fulskarv utan att svetsa?
Om det är till pellets antar jag att det inte böver vara en supertät skarv:
Då skulle du tex kunna kapa mitt på röret och sen dra ihop/hålla ihop delarna med ett antal vinkeljärnsbitar på utsidan. Sätt fast med skruv - gänga i rörets gods men se noga till att skruvarna blir lagom långa så de inte stör transportskruven.
Om det är till pellets antar jag att det inte böver vara en supertät skarv:
Då skulle du tex kunna kapa mitt på röret och sen dra ihop/hålla ihop delarna med ett antal vinkeljärnsbitar på utsidan. Sätt fast med skruv - gänga i rörets gods men se noga till att skruvarna blir lagom långa så de inte stör transportskruven.
Klicka här för att svara