Byggmaterial & Byggteknik
wagis: Bara att smälla upp skivorna! 60cc är standard, och om du ska sätta både osb och gips blir de stabilt tillräckligt.
Gladh: [citat] Har du kolla så att takstolen klarar av att stödbensväggen kan flyttas utåt, och så fall hur mycket? Om inte så hör med en konstruktör som kan göra en uträkning för dig, det skulle ju inte vara så kul om man flyttar ut den för mycket och takstolen ger vika. - M
anaitis: [citat] Det tror jag inte ett ögonblick på! EkoVilla har ett lambdavärde på 0,041 medan minull har 0,037 dvs minerallullen isolerar ca 11% bättre! Dina 30 cm Ekovilla motsvarar alltså ca 27 cm mineralull!
andersmc: Det är inte så farligt med råspont, det går rätt snabbt att lägga. Se till att det är bra bra kvalitet på brädorna, så de är krokiga eller kniper i spånten. Det är mest det som tar tid. Tänk till innan du börjar, så du har brädor i rätt längd. Försök kapa allt i förväg, så det bara är att lassa upp och spika. Ska man stå och mäta varenda bräda man ska ha blir det
Ingenjören: För att svara på om det går att ta bort dessa "balkar" får du nog förklara lite mer! Är det golvbjälkar eller underramen i en takstol? Kan du inte lägga in ritning över huset eller skisser på vad du vill göra? Ett säkrare sätt är att kontakta en konstruktör som tittar på plats och hittar på en lösning. /Ingenjören
mins: Med tanke på tidigare svar, så måste jag ju vara lite motpol :) Slamma på du, och måla sen. Då får du en yta som följer teglet, och där mindre skavanker försvinner med slammande. Jag tycker att det ger en trevlig känsla av både putsbruket och teglet. Knacka bort all gammal puts, se till att all löst försvinner. Blanda bruket till en lite lösare välling. Mha en borste (vad de nu
Watchmen: Tättheten fixar ja på genom att alltid köpa skivorna 5mm större en trycka in dem. Som u-värdet på lägasta cellplasten är 0,038 och bästa är 0,033. Jag ska änvända cellplasten i både tak och väggar. Dock är det sw element och hd-f däck som mellan bjälklag och som tak. Där av får jag en hög brandklassning
phulden: Har flyttat från trähus till lägenhet byggd på 60-talet. Allting är betong och det är lite nytt för mig. I samband med renovering måste alla lister bytas dvs mest golvsocklar och foder. Socklarna fästs i enbart betong och fodren i betong i ena kanten och en dörrkarm i andra kanten. Jag är ganska kräsen när det gäller listverk. Vill inte ha några synliga spikhål osv, utan vill
2HOT4U: najs har du behöv skarva ? hitta den här som jag fast direkt för http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/20197Trappa_spalje-montage-svart.jpg har liknande svart/grå golv i hallen så det skulle passa perfekt har dom målat trappstegen eller är det halkskydd?
enasnilla: Blåtonen kan variera ganska mycket på blå lättbetong. Det kan ju också vara betong.
Apprentice: Bakgrund: Ska sätta upp gips för kakelsättning och kommer ovanför detta ha en målad vägg. I övergången vill jag sätta en snygg eklist. Fråga: Vet någon hur man går tillväga för att finna en lämplig list i dimensionen 18x18 eller 18x20mm. Helst ska den vara i ek, men även furu kan fungera. Det är inga mängder som behövs så specialorder känns tvivelaktigt. Fundering: Ett annat
AndersS: Håller med om Nail-in i golvet och du fixar det med en vanlig slagborrmaskin.
Faidros: http://www.moelventoreboda.se/index.asp?menuItem=L10
JanneL: Oj! Var för snabb, har varit uppe i forumet för inte så länge sedan! Sorry!
v-g: Satte själv upp en spegel som är fasettslipad (IKEA 200 spänn) med dubbelhäftande tejp av olika sorter (för säkerhets skull ;) ) Sitter bra och ser bra ut.
psklelbe: Hej! Jag kan ingenting om att bygga hus men jag har beställt ett nyckelfärdigt hus som ska byggas nu i vinter. Nu till min fråga: -Vad finns det för risker med att bygga under vintern? -För och nackdelar med vinterbygge? - Vad bör man tänka på? Tacksam för svar då jag är helt okunnig och bara kan förlita mig på vår husleverantör./Elisabeth
Havsutsikt: Funkar bra med två lager oljefärg, problemet med för tunn fabriksgrund/skyddsgrund blir när man väljer akrylatfärg, då är det för lite oljegrund under. Är man rik eller har färg över funkar ju det att grunda med oljefärg utspädd med lacknafta direkt, men det är trögstruket och dyrt. Är du orolig att du fått för lite färg på väggen så måla en gång till, jag hade inte gjort
gullegrizen: Om du tänker dig väggen i flera delar, och sedan applicerar ovanstående på varje del för sig är det inga problem. Dvs. "Del 1" - Början vägg --> Början fönster 1 "Del 2" - Över och under fönster 1 "Del 3" - Slut fönster 1 --> början fönster 2 osv.
Leica: Skall hjälpa en kompis med hans tvättstuga, huset är ett suteränghus från tidigt sjuttital. Den väggen som jag är lite frågande om hur man skall göra med är isolerad på insidan och den har en plast mellan spånskiva och isolering, jag bifogar en skiss så att det blir lite lättare att förstå hur jag menar. Skall vi riva bort all isolering och plast eller går det att skruva på
Nyckelmossen: Väcker en gammal tråd :) Står inför att sätta upp panel i ett innertak med takstolar monterade på 1200 cc. Det kommer bara att finnas 175mm. isolering (pga låg takhöjd), kan det funka med 12 mm tjock panel, eller kommer det att bukta utåt. Någon som har erfarenhet?
ktm250: Vill du mura lättbetong med ett C-bruk så byt 224 till 131. Till lättbetong använder man lågalkaliska produkter och det är inte 224. Mura lättbetong är dock inte vanligt. Man brukar limma dem med Tunnfogsbruk A.
Alpha: Funderar en hel del just nu på hur och vad jag ska räta upp timmerväggen med, skiljer ca 3-4 cm upptill mot golvnivå. Kan inte regla upp med 45 reglel + skivor pga utrymmessjäl, funderar däremot på glespanel 25 x 70 som jag salar upp vertikalt och sedan antingen kplyfa + renoveringsgips alt. tjockare mdf el. spånskiva. Eftersom jag inte vet exakt på vilken höjd överskåpen kommer att
John J: [citat] Tackar för svaren, kör nog med samma blandning som vanligt del 100 % trätjära. Den måste gå att blanda med terpentin eller lacknafta. 1 del linolja, KALLPRESSAD viktigt!! 1 del terpentin eller lacknafta http://www.skansen.se/pages/?ID=790
addee: Har ett tegelhus (1964) där ytterväggarna består av tegelfasad+lättbetong (insidan). Nu vill ju Permafoil att man fuktspärrar väggarn på insidan innan man sätter upp tapeten. Är markplan så ingen källare att ta hänsyn till. Ena väggen har jag dessutom en balkong samt utsprång på taken som skyddar från direkt väta så där är jag inte så jätteorolig. Vad tycker vi om det? Fukt
JanneSjo: jag köpte en billig "Kellen" kapsåg på kvällen på COOP - och det var stor skillnad - så det får avra värt 995kr. gissar att den inte håller så länge - men jag kommer inte kapa så mycket så den duger för mig. bra mycket lättare att få raka snitt...
Lmob: kollade snabbt, en samsung dvd var ca 1000 kr billigare i polen... men hur e det med service mm..