1 446 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Sopsorterings- återvinningsplats
Ja, nu vet jag inte om det här spörsmålet passar in här heller, jag har försökt under Miljö....men fick ingen respons....... Hursomhelst så kommer sopor att vägas snart i vårt område så nu måste man bli lite bättre på sopsortering. Är det ngn som byggt eller arrangerat på ngt vis hemma så att sorteringen och förvaring av gamla illaluktande förpackningar och dyl kan göras lättare och kanske det blir till och med blir roligt att sopsortera?
Jag håller på och filar på en "återvinningsbänk" att ställa i skafferiet. Bänkskivan blir en hobbyskiva i lämplig längd. Ben av 45*45 reglar. hobbyskiva mellan reglarna på sidorna och på framsidan en rundstav och ett tvådelat draperi på framsidan. Förmodligen kommer det att behövas reglar i nederkant på fram och baksida för stabiliteten.
I bänkskivan tänkte jag såga till tre luckor. På undersidan skruvan jag in en krok på varsin sida av luckorna. I krokarna hänger jag plastpåsar, ett bärhandtag i varje krok.
Sen målas bänken vit, eller i vilken färg man nu vill. Jag funderar på att vitlasera skivan och måla resten av bänken vit. Till draperiet kan man ta något fräsigt tyg. Sen en snygg bild på glas, plåtburk och papper på luckorna och vips! en praktisk och snygg förvaring för återvinningssaker.
Har man mer plats kan man göra fler luckor, eller borra stora hål i bänkskivan, så får man plats med fler saker att sortera.
Jag ska bara göra klart hallen, ett sovrum och fixa trädgården sen kan jag lägga upp en bild på hur den blev
I bänkskivan tänkte jag såga till tre luckor. På undersidan skruvan jag in en krok på varsin sida av luckorna. I krokarna hänger jag plastpåsar, ett bärhandtag i varje krok.
Sen målas bänken vit, eller i vilken färg man nu vill. Jag funderar på att vitlasera skivan och måla resten av bänken vit. Till draperiet kan man ta något fräsigt tyg. Sen en snygg bild på glas, plåtburk och papper på luckorna och vips! en praktisk och snygg förvaring för återvinningssaker.
Har man mer plats kan man göra fler luckor, eller borra stora hål i bänkskivan, så får man plats med fler saker att sortera.
Jag ska bara göra klart hallen, ett sovrum och fixa trädgården sen kan jag lägga upp en bild på hur den blev
Jag har ett uterum med dörr ut från kök/matrum. Längs ena kortsidan (glasningen börjar 90 cm ovanför glvet på kortsidorna) byggde jag en enkel bänk 140x50 cm och 80 hög av skåpstomme, bänkskiva mm som blev över när jag rev ut det gamla köket. Framsidan täcks av ett snyggt tyg. I skåpet samlar jag sedan allt i vanliga pappersbärkassar som man alltid får för många av. En för vardera papper, kartong, glas, metall, plast, returflaskor/burkar. Vid sidan av en gammal glasslåda för batterier och glödlampor. När något är fullt tar man bara med sig kassen till återvinningsstationen. Är kassen fortfarande hel och hyfsat ren vikar man bara ihop den annars dumpar man den i återvinningen.
Jag förstår inte de som lägger pengar på snygga lådor. De ska bäras hem och efter ett tag blir de lätt grisiga och behöver diskas.
Jag förstår inte de som lägger pengar på snygga lådor. De ska bäras hem och efter ett tag blir de lätt grisiga och behöver diskas.
Klicka här för att svara