10 750 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
Bygga innervägg av masonit/board
Hej
I mitt nya hus så har de tidigare ägarna öppnat upp portaler till de flesta rum. Eftersom vi behöver flera sovrum så skall detta återställas. Den vägg som jag nu ska bygga består på ena sidan av spånt med masonit som ytskikt och på andra sidan av gips. Gipssidan är bara att sätta igen med 13mm gipsskivor, men hur ska jag göra med masonitsidan? Om jag använder gips på den sidan med finns det risk att skarven mellan gipset och masoniten spricker? Ska jag använda spånskiva eller masonit istället?
Masonit (3.2mm board från byggmax) lockar eftersom det inte bygger så mycket men håller det och hur är det att bygga med? Masoniten läste jag någonstan att den ska ligga i blöt och ha sig innan man monterar den, det låter sjuuuukt jobbigt. Är det fortfarande så eller är det bara att spika upp?
Jag vet, jag borde fråga på mitt byggvaruhus, men jag får så dåliga svar på byggmax...
mvh
Erik
I mitt nya hus så har de tidigare ägarna öppnat upp portaler till de flesta rum. Eftersom vi behöver flera sovrum så skall detta återställas. Den vägg som jag nu ska bygga består på ena sidan av spånt med masonit som ytskikt och på andra sidan av gips. Gipssidan är bara att sätta igen med 13mm gipsskivor, men hur ska jag göra med masonitsidan? Om jag använder gips på den sidan med finns det risk att skarven mellan gipset och masoniten spricker? Ska jag använda spånskiva eller masonit istället?
Masonit (3.2mm board från byggmax) lockar eftersom det inte bygger så mycket men håller det och hur är det att bygga med? Masoniten läste jag någonstan att den ska ligga i blöt och ha sig innan man monterar den, det låter sjuuuukt jobbigt. Är det fortfarande så eller är det bara att spika upp?
Jag vet, jag borde fråga på mitt byggvaruhus, men jag får så dåliga svar på byggmax...
mvh
Erik
Jag förstår inte riktigt vilken "skarv" mellan boarden och gipset du menar?
Att lägga masonite i blöt är nog ingen bra idé. Alls. Masonite är i princip exploderade träfibrer och dessa är mer än villiga att suga vatten som en svamp och helt tappa sin bärförmåga. Det blir ett slemmigt klet av alltihopa.
Att lägga masonite i blöt är nog ingen bra idé. Alls. Masonite är i princip exploderade träfibrer och dessa är mer än villiga att suga vatten som en svamp och helt tappa sin bärförmåga. Det blir ett slemmigt klet av alltihopa.
Jag ska försöka förklara lite närmare.skogsingenjör skrev:
Det är alltså inte en helt ny vägg jag ska sätta upp utan det är en öppning i en vägg som jag ska sätta igen. Ovanför och på sidorna av den nya väggen är det gammal vägg, av spånt+masonit.
Du kan inte bygga väggen enbart av masonit. Skall du använda den bör du sätta spånt bakom. Så gjorde man på tiden det begav sig. Det rekommenderades att masoniten skulle fuktas och ligga och dra innan uppsättning. Blötläggning låter väldigt drastigt. Tror man fuktade masoniten lite och lade den på varann. Byggmax masonit har jag bara sett en gång och den skivan var inte mycket att hurra för. Den var inte plan och skulle bukta väldigt mycke om man satte upp den på väggen. Kanske därför man fuktade och skivorna fick dra? Är det bara en öppning som skall spikas igen kanske man inte behöver fukta skivan. Alternativt kan man ju klä hela den väggen med gips, från hörn till hörn så behöver man inte vara rädd att det spricker sedan i skarvarna. Jag skulle nog ta vanliga 13 mm gips i så fall. Gillar inte renoveringsgips och dessutom är de så dyra.
Klä hela väggen blir tyvärr dyrt och ställer till med problem med dörrposter annars är det ett lockande alternativ. Kan man sätta igen hålet med gips, glasfibertejpa kanterna och spackla och sen tapetsera över eller rör det sig så mycket att det inte håller?
Eller ska man använda spånskiva? Spånt + fukta masonit och ha sig låter skjuuukt jobbigt. Men det är det förstoss när den nya väggen spricker med...
Eller ska man använda spånskiva? Spånt + fukta masonit och ha sig låter skjuuukt jobbigt. Men det är det förstoss när den nya väggen spricker med...
Produkter som diskuteras: "glasfibertejpa"
Glasfibertejp
Glasfibertejp är en form av stark, hållbar tejp som används i en mängd olika applikationer. Det är ofta känd för sin höga draghållfasthet och motståndskraft mot slitage, och används ofta inom byggindustrin för att försegla och
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Jag röstar på OSB+masonite i detta fall. Borde gå att fästa masoniten med sättlim typ PL200.
Masonit rör sig. En rörelsefog behövs mellan materialen för att undvika problem. Den kan du tex fylla med mjukfog. Jag hade gipsat hela väggen med renoveringsgips eller vanligt gips. Hade inte kört masonit eftersom gips är bättre till alla tänkbara ytskickt du har inne.
Tror du kan få det hyfsat bra med gipsvägg och mjukfog mot anslutningen till befintlig vägg samt renoveringstapet över hela ytan. om du inte vill gipsa allt.
Tror du kan få det hyfsat bra med gipsvägg och mjukfog mot anslutningen till befintlig vägg samt renoveringstapet över hela ytan. om du inte vill gipsa allt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden