Hej!
Jag ska mura/gjuta igen ett hål i murstocken och även jämna till och laga efter att ha bilat upp ett nytt hål.

Jag kan lägga för på baksidan av hålet som ska muras/gjutas igen eftersom det finns en sotlucka bredvid. Ska jag använda mig av tegelstenar så gott det går och mura, eller ska jag gjuta igen med t ex betong?

Jag fick uppgiften av en bekant att jag kan använda betong (har en säck 0-6) även om jag murar med tegelstenar, och gärna hälla i lite primer (vidhäftare) i blandningen som jag ändå har över.

Tips/råd mottages tacksamt!

Ta du tegelstenar och mura så gott det går. Glöm inte att fukta de omkringliggande ytorna.

Men blir det bra med betong eller ska jag använda murbruk?

Finns det ingen murare här? :)

Vad jag undrar är alltså vad som skiljer murbruk och betong. Jag inser att det är svårare att mura med betong eftersom stenarna förstör vid själva stenläggningen, men det är inget problem i mitt fall, det är dessutom inte särskilt grov betong.

Jag tror på betong eftersom det antagligen är bättre att fylla ut med, men finns det några nackdelar, tex att det lättare spricker under härdningsprocessen?

Tack på förhand!

Betong är egentligen avsett för gjutning, men jag tror att du kan använda det ändå i detta fallet. Det hade jag själv gjort. ;)

Det låter tryggt! :)

Är det någon som kan fylla på med lite teknisk information så vore det intressant, men annars kör jag med betong!

Dumt att blanda material, bättre att använda sig av det som redan finns alltså sten och murbruk.

Redigerat:
Tegel och C-bruk.

Det blev betong ändå och jag tycker det gick bra.

Jag använde inga stenar alls utan gjöt igen hålet. Lite knepigt att få betongen så torr så att den inte flöt iväg och samtidigt så blöt så att den fäste. Jag gjorde torr betong och sprejade med vatten där jag behövde få den att fästa. Funkade fint, men det hade varit kul att se hur ett proffs hade gjort :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.