Hej

Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av fönsterbyte i ett Hultfredshus.
Det är så att jag är igång och ska byta ett fönsetr (20x16) och när jag började att ta borde fodren så ser jag att de stående "reglarna" i fönsterkarmen fortsätter upp till en avväxling under hammarbandet. Denna avväxling ligger bara på fönsterkarmens stående "regel". Detta innebär att fönsterkarmen är en del av den bärande konstruktionen.
"lånade" grannens snickare för att kolla på detta och han hade inte sett nått liknande förut.
Tycker det verkar lite konstigt att man har integrerat karmen i den bärande kontruktionen, är det någon som har erfarhet av något liknande.

Det är vanligt med den typen av konstruktion. Bor själv i ett hultfredshus där Altandörrar och vardagsrumsfönster är av den konstruk
Du får göra det nya fönstret bärande. lyft ur båge eller lyft ur glas om det är ett fast fönster, sätt sågen i ett sidostycke o såga av karmen. Om det klämmer mycket får du stämpa upp innan du sågar bort mer av det gamla fönstret. När du sedan monterat in den det nya fömstret får du knacka in klossar och göra det nya fönstret bärande igen.

Det jag gjorde var att lägga in en avväxling, en 45x195 mot hammarbandet, denna "balk" fick löpa ut till regeln bredvid fönstret på bägge sidor. Sedan satt jag in fönstret. Tappar lite isolering där regeln ligger, men hellre det än att belasta fönstret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.