snickarboden
snickarboden: Vad är det för tak? Ser ut som plåt eller eternit, är det eternit så kostar det en del att ta upp i det för utbyggnaden. Det är inget kul alls att såga i sådant. Plåtjobbet brukar kosta en hel del på sådant här, ränndalar och avvattning springer snabbt ivåg i pengar. En annan sak som jag såg på bilden, där är en ventkanal som troligen behöver flyttas, sånt kan ta lite tid. En
5 svar · 9,2k läst
·
blackadder
blackadder: hade varit intressant att få veta hur du har gjort för att få så exakta mått på sån lång längd. Laser?
8 svar · 18,2k läst
·
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Ofta har man balk över fönster, lecabalkar vid lecablock hus. Stöttor eller liknande för att fixera teglet.under tidden bruket brinner En vanlig murare skall väl kunna fixa det.
1 svar · 1,8k läst
fresve
fresve: Hur många ankarskruv bör jag sätta i varje balksko? Det finns ca 7 hål på varje sida mot bärlinan, och 5 mot takbalken. De fem mot takbalken är likadana på bådasidor, så antar att det kan vara dumt att dra skruvarna mot varandra. Jag har idag dragit 3*2 mot bärlinan, och 2*2 mot balken. Behövs det fler?
13 svar · 9,8k läst
·
S
surfboy: Hej alla Jag behöver lite tips om hur jag ska gå till väga. Situationen är följande. Jag ska bygga in ett akvarium i väggen. så att det är synligt från både kök och vardagsrum. Själva karet blir 160'35'30 Min fundering är följande: Väggen är av lättbetong och hålet jag ska ta är relativt brett, därför e min plan att lägga in en I-balk i ovankant. Så de jag vill ha råd med
0 svar · 1,3k läst
J
JBa: Exempel http://www.tibromobelindustri.com/innervagg.htm http://www.byggahus.se/forum/inredning/52645-flyttbara-innervaeggar.html
2 svar · 14,2k läst
A
addee: jo, men jag lär ju inte få köra ett FTX genom putsade/gjutna kanaler? Damm/avlagringar lär ju skapa hyfsade problem för filterna i FTX...
7 svar · 2,4k läst
S
synpunkter: Jag ska bygga ett skärmtak 4 x 3 meter ca. Taket blir råspont och falsat plåttak, dvs ganska "lätt". Jag skulle då behöva fästa en bärlina (typ regel 45 x 145) som är ca 4 m lång i husväggen, ca 3 meter upp på väggen från mark. I bärlinan ska jag sedan fästa takreglarna. Problemet är att husväggen består av fasadtegel, 45 mm isolering, gammal revetering och innerst en TJOCK
0 svar · 3,1k läst
F
freddeh: här hittade jag en hel del nyttig information om limträbalkar och dess dimensionering: http://www.optimera.se/wps/wcm/connect/optimerasverige/optimerasverige/business/byggabo/tips_och_rad/div_broschyrer_allmant det kanske kan hjälpa dig på vägen.
3 svar · 5,2k läst
·
O
opettersson: Hur reglar man en sovalkov med snedtak? Ska även bygga in sängen(typ en fast botten) Jag har sågat upp väggen, och sparat vägg uppe och nere. Kan man använda mdf istället för gips även på väggarna? Ska man isolera (det finns en "yttergarderob" bakom)? Många frågor...
0 svar · 4,0k läst
·
K
Kissekatten: Gamla Husqvarnor brukar inte vara något större problem att får tag på reservdelar till. Hör med någon kaminbutik i närheten så kan de hjälpa dig. Om du byter till en ny spis så kommer du nog bli tvungen att mura lite, flytta inmurningsstosen och mura/putsa på lite på sidorna om den nya spisen är mindre. Inget knepigt jobb, se bara till att få anslutningen tät så sotaren inte har
2 svar · 7,0k läst
B
Bautanalle: Låter betryggande :) Öppningen som balken ligger över är cirka 4 meter och den är stöttad i mitten av en "järnstång/pelare". Hur lång själva balken är vet jag inte men borde inte vara några problem att stötta upp den sista biten tillfälligt. Får kolla med murare vad de vill ha för kalaset.
2 svar · 2,1k läst
A
ashleyjonathan: Till slut lyckades jag hitta 4st på 5.4m på Optimera i Länna! Men efter mycket letande....:)
10 svar · 5,5k läst
R
robowich: Är det någon som vet priset på dessa plåtar från Finja?
14 svar · 10,7k läst
A
anaitis: [citat] Tal är rel lågfrekvent. Beror naturligtvis på person och kön, men så där rent allmänt. Luftljud kan ha vilken frekvens som helst!
7 svar · 2,4k läst
C
correadde: Tackar sån hörnlist får det bli!
3 svar · 1,3k läst
G
Gladh: [citat] Helt ovetenskapligt så är min första tanke att borra in och fästa armeringsjärn i husgrunden och sedan fästa (svetsa?) betongplintents armeringsjärn i de armeringsjärn som sitter i husgrunden. Men jag är ingen betongare så det kanske är helt uppåt väggarna, men det låter väl bra :D - M
2 svar · 3,1k läst
·
T
trimsten: [citat] Nej, den bärande biten är redan avklarad, den överlät jag till proffs att göra. Man måste inse sina begränsingar. Med andra ord det rör sig om helt vanliga enkla inner väggar. Verkar som om jag är inne på rätt spår, då skall det inte vara några problem att få till extra stöd för väggarna. Fick förövrig lämna tillbaka spånskivorna idag, var inga som helst problem.
41 svar · 5,9k läst
B
Bjarven: Min fru läste just tråden och... Diagonalen är drygt 7 m. Bara ifall någon noterade att min altan var 6*4 m.:D
5 svar · 10,1k läst
Apprentice
Apprentice: Lyfter frågan och hoppas någon som gjort något liknande kan berätta hur ni gjort?
1 svar · 2,1k läst
T
tuleredos: ok :)
4 svar · 1,6k läst
T
4 svar · 1,6k läst
pipewelder
pipewelder: [citat] Tack !!
6 svar · 1,7k läst
A
alacs: Tach estwing, det är något sånt vi trodde också. Material finns här och det är en och samma person som gjort allt, dvs. även spackling.
6 svar · 1,8k läst
W
Watchmen: Snabbaste sättet är annars att skära upp golvet. Och bila där det behövs. 20m2 skär du upp 2h-3h, lite hur stora bitar man skär.. Sen är det bara att bära ut bitarna
2 svar · 2,3k läst
F
Flahultarn: Ska sätta upp ett akvarium på vägg, och letar efter hur mycket vikt de bär i timmervägg som det är frågan om. Någon som kan tipsa om var jag hittar data för olika grovlek?
0 svar · 3,7k läst
J
Jan-L: Om jag hade haft ett gammalt tegelhus med putsade väggar, (vilket är bland det vackraste jag vet, gratulerar till det huset), så hade jag blött bort tapeterna och lagat putsen.......... Däremot är jag inte säker på att jag hade gjort mig besväret med att fräsa in all el, jag tycker nämligen att en riktigt fin eldragning med kulo kan vara skitsnygg. Man kan också foga in en
11 svar · 6,8k läst
titanium
titanium: 45 reglar blir för vekt. 70 reglar är minimum om du har spånskiva. Du bör helst ha 45x95 om du använder gips. Viktigt för att få en bra ljuddämpning är att t.ex.sätta reglarna förskjutet med isolering mellan. Så att du inte får träkontakt mellan de båda rummen. Ungefär så här: X X X X X Optimalt tror jag blir 45x95 med spånskiva alt. OSB och gips utanpå. Sedan tror jag ni kan
1 svar · 1,2k läst
blackadder
blackadder: Har gjort en drös räcken och då brukar jag åka ut till kunden och mäta, diskutera eventuella lösningar/designfrågor. sedan räknar chefen på ung. hur lång tid och hur mycket material som kommer att gå åt och sedan lämnar han pris, om det inte är på löpande timpeng. montering eller inte brukar vara 50/50
13 svar · 9,1k läst
D
Donald Trump: Min vägg ser inte ut som din men har ändå gips, plywood och plast (inneprån räknat) och klarade tryckprovet gallant då elekrikerna varit mycket noggranna. Som sagt köp inte detta argument av firman utan se till att det blir gjort innan slutbesiktning.
9 svar · 2,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: Min spikpicka kan man justera ett litet "mothåll" vid nosen för att ställa spikdjupet. Det funkar, fastän det är någon billig variant av pistol. Jag justerar ändå trycket också, för att nätt och jämt få in spikarna lagom djupt, vet inte om det är onödigt med både hängslen och livrem Så det blir ändå lite efterspikningsjobb. Men hellre det, än en massa djupa hål i fasaden
22 svar · 22,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.