Tjenamoss!

Jag har en kantbräda ingjuten i betongplattan (platta på mark), med ovansidan i höjd med plattan. Den är idag tryckimpegnerad men saknar fuktspärr och är därför fuktig. Fuktspärren ligger istället ovanför kantbrädan, dvs mellan kantbräda och syllen.

Syllen är frisk, kantbrädan är fuktig. Detta är just nu inget problem eftersom den fuktiga kantbrädan inte sitter i inomhusmiljön utan enbart i ytterkanten av betongplattan. Se bild!

Nu har jag tänkt att flytta ut ytterdörren några meter och då kommer den fuktiga kantbrädan hamna inomhus och det känns inge bra alls med risk för "nya" dofter.

Jag behöver lyfta hela huset vid entrén 1-2 cm för att kunna plocka bort kantbrädan men vad skall jag ersätta den med? Finns det kantbräda i plast att få tag i som varken bidrar till att fukta syllen eller bidrar med nya dofter? Dimensionen är 2"6 och den skall tåla trycket som blir från en yttervägg.

Tänker jag rätt eller finns nåt annat att göra?

/A

• Kantbräda - syll.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte bäst att ersätta kantbrädan med betong helt och hållet, alltså att plocka bort brädan och gjuta igen i utrymmet som det blir efter den?
Om det är rent praktiskt möjligt så tror jag att det är det bästa.

Mmm, det kanske inte är så dumt i alla fall. Jag har dragit mig för det pga att det kommer att bli trångt.

Som jag skrev så räknar jag med att lyfta huset 1-2 cm. Tveksamt om man kan få dit något och jämna av. Tänkte därför att det kanske fanns någon massiv plastbräda 2"6 som enkelt kunde ersätta kantbrädan men det kanske inte finns.

Jag vågar nog inte lyfta mer vid entrén annars spricker väl alla fogar i huset. Att lyfta hela huset runt om låter sig inte göras enkelt. Det skulle bli ett jättejobb.

/A

Bör tänkas på att det numera är totalt förbjudet att bygga in tryckimpregnerat virke i stommen, så jag skulle nog också tagit bort den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.