2 521 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Bygga en "korg" att vinscha tegel med
Hur skulle ni enklast bygga nån slags korg att vinscha tegel i?
Har en mindre vinsch som klarar upp till 200kg monterad på byggställning.
Ett packe tegel är ju 6 pannor och jag tänkte väl inte ta upp mer än kanske 4-5 såna i taget.
Men jag vill enklast möjligt slå ihop nåt med träreglar och kanske 4 rep i varje hörn upp till vinschkroken.
Eller tror ni man kan ha nån stor murarhink - hur mkt håller en sån för?
Har en mindre vinsch som klarar upp till 200kg monterad på byggställning.
Ett packe tegel är ju 6 pannor och jag tänkte väl inte ta upp mer än kanske 4-5 såna i taget.
Men jag vill enklast möjligt slå ihop nåt med träreglar och kanske 4 rep i varje hörn upp till vinschkroken.
Eller tror ni man kan ha nån stor murarhink - hur mkt håller en sån för?
Annnars kan man göra en "släde" och dra upp pannorna på. min far gjorde så när han skulle transportera upp gipsskivor till andra våningen.
Det blir mer kontrollerat och du kan få upp mer pannor på ett drag.
2st reglar med plank stående på högkant som ramp och sedan en ram med fyra små hjul bär du skruvar fast någon stabil back/Balja.
Emil
Det blir mer kontrollerat och du kan få upp mer pannor på ett drag.
2st reglar med plank stående på högkant som ramp och sedan en ram med fyra små hjul bär du skruvar fast någon stabil back/Balja.
Emil
Bygg en stadig ram av tex 45X45 och använd hålband eller liknande för att låsa alla skarvar. Sen skulle jag klä med plywood eller liknande. Bonus om du gör en sida öppningsbar.
Som lygtinfästning skulle jag använda samma hålband igen och sätta dessa i ett kryss över lådan
Som lygtinfästning skulle jag använda samma hålband igen och sätta dessa i ett kryss över lådan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden