Hur skulle ni enklast bygga nån slags korg att vinscha tegel i?

Har en mindre vinsch som klarar upp till 200kg monterad på byggställning.
Ett packe tegel är ju 6 pannor och jag tänkte väl inte ta upp mer än kanske 4-5 såna i taget.

Men jag vill enklast möjligt slå ihop nåt med träreglar och kanske 4 rep i varje hörn upp till vinschkroken.
Eller tror ni man kan ha nån stor murarhink - hur mkt håller en sån för?

det kostar några hundringar att hyra en tegelhiss, mycket strul man sparar på en redan färdig lösning ...

Ja men det finns ingen i närheten där jag bor och jag kommer göra det här lite då och då den kommande tiden.
Så frågan återstår.

Annnars kan man göra en "släde" och dra upp pannorna på. min far gjorde så när han skulle transportera upp gipsskivor till andra våningen.

Det blir mer kontrollerat och du kan få upp mer pannor på ett drag.

2st reglar med plank stående på högkant som ramp och sedan en ram med fyra små hjul bär du skruvar fast någon stabil back/Balja.

Emil

Okej, men nu har jag en vinsch jag tänker använda...
Jag bygger ihop nåt får vi se...jag har inte bråttom alls egentligen så det är inte mängden som räknas, mer att slippa dra eller hasa upp.

Och återigen jag hyr inte.

Bygg en stadig ram av tex 45X45 och använd hålband eller liknande för att låsa alla skarvar. Sen skulle jag klä med plywood eller liknande. Bonus om du gör en sida öppningsbar.
Som lygtinfästning skulle jag använda samma hålband igen och sätta dessa i ett kryss över lådan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.