Byggahus.se

45 eller 70mm regel badrum

1. M
    Medlem Nivå 2
    Hej alla,

håller som bäst på med att skissa på ytterväggarna (som inte får vara för tjocka) i vårt tillbygge som bland annat ska innehålla badrum.

Först tänkte jag så här, utifrån sett:

22 liggande enkelfaspanel
    20 läkt för luftning
    vindpapp
    170 stående regel
    plast
    45 liggande regel (c-c30)
    13 Glasroc

Men så kom jag på att det kanske måste vara 70mm på insidan för att de nya badrumsreglerna ska följas. Är det så?

Och att det då skulle vara bättre med:

22 liggande enkelfaspanel
    20 läkt för luftning
    vindpapp
    145 stående regel
    plast
    70 liggande regel (c-c30)
    13 Glasroc

Eller vänta, får man inte ens ha träreglar mellan plast och Glasroc, eller ska man strunta i plasten kanske.

Vad tror ni?
    Spelar det någon roll?
    Är det någon som har ett färdigt väggförslag på cirka 300mm?

tack.

2. kmilic
    Medlem Nivå 2
    Hej,
    för det första: Vilka badrumsregler syftar du på i din text? Finns det sådana? Tror inte det!
    Däremot finns det två branschorganisationer, som var och en utfärdar riktlinjer och rekomendationer. Hantverkare inom respektive bransch håller sig till dessa om de är seriösa. Den ena är BKR (Byggkeramikrådet) och den andra GVK (Golvbranschens våtrumskontroll). Den senare har jag själv tittat på innan vi bestämde oss för att satsa på godkända plastmattor i våtutrymmena. Vill du läs mer, klicka på dessa länkar:
    http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2007.pdf
    http://www.gvk.se/upload/SakraVatrum2008April-2.pdf

Så i viss mån kan man alltså säga att badrummens yta (plastmatta eller kakel) styr väggskonstruktionen. Börja där med att bestämma vad ni vill ha. För vår del var valet lätt. Visserligen ligger det rätt i tiden med flådiga badrum i kakel, men vårt lösvirkeshus är som namnet säger av trä, och är därför ett levande material. Levande material har en viss tendens att röra på sig. Har man plastmattor på vägg och golv, skall det röra sig väldigt mycket innan mattan spricker. Har man kaklat blir det en annan femma. Har en kollega på jobbet som gjorde om sitt badrum två ggr innan han nu återigen sätter in plastmattor istället för kaklet som satt uppe ungefär fem år !!

Vad gäller ytterväggskonstruktionen har vi: (alla mått i mm)
    22 panel
    22 spikläkt
    9 utegips
    45x45 liggande regel (för 45-isoleringen)
    170x45 stående regel
    ångspärr
    45x45 liggande
    11 osb
    13 gips

och innervägg:
    13 gips
    11 osb
    70x45 regel
    11 osb
    13 gips

OBS Som du ser har vi vanliga gipsskivor överallt, även i badrummen. Jag har ringt och pratat med folk på GVK och med en skadereglerare på mitt försäkringsbolag samt med min kvalitetsansvariga. Grönt ljus överallt på vanlig gips. Givetvis under förutsättning att plastmattan är godkänd för våtrum (Ånggenomgångsmotståndet > 1000000 s/m).
    Om ni vill kakla i badrummet bör du nog läsa på BKR's branschregler väldigt noga.

13 gips

3. A
    Medlem · Nivå 19
    Du får ju 190mm i väggen med de stående reglarna, dvs 145+45mm. Och de stående kör du väl med cc60 så då lägger du 45orna på CC-avstånd som de skivor du ska använda kräver för att vara godkänt enligt de rekommnendationer som finns.

4. M
    Medlem Nivå 2

Tack!

Tänker nog ändå ha kakel på väggarna, även om det är lurigare.
    Men jag antar att man då måste ha stålreglar mellan plasten och tätskiktet?
    För visst måste man ha plast i ytterväggarna fast man har tätskikt?

5. I
    Medlem Nivå 7
    absolut ingen plast där du har tätskickt, då blir det ju en ficka mellan plasten och tätskicktet (som också är plast...) där luften inte kommer någon stans.

så återigen ingen plast bakom tätskickt. jag har aldrig hört om någon som använder stålreglar, men vill man nu sätta både plast och tätskickt så är ju stål ett måste antar jag. men det vet jag ingentingen om.

6. estwing
    Medlem Nivå 12
    håller med dig MEN, vart kommer fukten mellan plasten å tätskitet?
    mvh
    snickar estwing

7. G
    Medlem Nivå 6
    Fukten kommer alltid in på något sätt, om så bara att man råkar skvätta lite vatten på väggen innan tätskiktet kommer upp. Eller så kanske fukthalten i reglarna är för hög, eller någon på bygghandlen som råkat lägga isoleringen utomhus, så den har tagit upp för mycket fukt... :(

- m

8. M
    Medlem Nivå 2

inlåst fukt mitt i väggen

Ja, jag fattar att det här med dubbla fuktspärrar är lurigt. Rent spontant vill jag ju bara ha en fuktspärr i väggen, alltså tätskiktet mot badrummet och strunta i plasten.
    Men om jag fårstått rätt så är det inte godkänt enligt byggnormerna?

9. G
    Medlem Nivå 8
    Ytterväggen i vårt kommande badrum är 2.40m lång och 95cm hög innan det blir snedtak.
    Nu är det plastat som allt annat i utbygget.
    Borde jag riva bort plasten på den väggbiten om jag ska ha kakel på den?
    Snedtaket har jag tänkt att bara ha gips på, ev. dra upp tätskiktsmassa en bit på snedtaket.

10. estwing
    Medlem Nivå 12
    så kan man juh ej reonera om man ska bygga......

11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Är det inte så att tätskiktet är inte riktigt lika tätt som den diffusionstäta plasten ...?
    Och därför går det genom lite fler vattenmolekyler genom tätskikt till mellanrummet än vad som sen luftas ut genom diff-spärren ...

Så har iaf jag förstått det.

12. H
    Medlem Nivå 1
    De gamla tätskiken var inte ångtäta, därav denna larviga gipshistoria och allt som varit i medierna med mera, dvs varm ånga gick igenom tätskikten in i väggen och blötte gips, reglar mm. Men de nya godkända tätskikten är ångtäta och med det lika täta som diffusionsspärrarna många säger att man inte skall ha plast på väggarna vid våtrum men genom att de nya tätskikten är ångtäta så tillsätts ju inge mera fukt vid badrummet än i tex hallen, och börjar man då klura på det så vad gör man...tar bort plasten i hallen eller låter den vara kvar vid badrummet...jag har min åsikt klar för mig och den är att låta plasten vara kvar och min motivering är att om man använder ett godkänt tätskikt så tillsätts ingen extra fukt vid våtrummen.

13. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    nej, men den som redan fanns där, kan ju heller inte ta sig därifrån...

14. G
    Medlem Nivå 6
    Så hade jag resonerat och sett till att fixa en lösning för hur fukten skall kunna försvinnna, istället för att stoppa huvudet i sanden och säga, det händer inte mej...

För fukten finns överallt och du kan inte garantera att du inte bygger in den så det viktiga är att se till så att det är så lite fukt som möjligt och att den kan ta vägen någonstans när den väl kommer dit.

Men så är ju inte jag hantverkare heller :D

- M

15. G
    Medlem Nivå 6
    Varför det, om tätskiktet är så bra som plasten så är det ju som att flytta ut plasten ett steg i konstruktionen, problemet blir att få tätt mellan plasten och tättskiktet så det blir som en enhet. Men det borde ju gå att lösa.

Vänd på det istället, skulle du sätta dubbla plastlager i hallen, ett precis under gipset, och ett 45/70 mm in i väggen?

- M