25 509 läst ·
12 svar
26k läst
12 svar
Hur fästa renoveringsgips i masonite?
Då jag ångade bort tapeter i ett rum fann jag att väggmaterialet var masonite (jag hade det på känn eftersom väggen kändes lite vek).
Enligt killen på byggvaruhuset var masonite ett snikmaterial som användes i en del väggar på 70-talet. Hans tips var att sätta renoveringsgipsskiva utanpå masoniten för att ge mer stadga. Han hävdade vidare att det räcker med att skruva fast gipsen i masoniten utan att behöva tänka på att träffa bakomliggande reglar. Stämmer detta verkligen eller ska jag bemöda mig om att försöka hitta reglar att fästa gipsskivan i?
Enligt killen på byggvaruhuset var masonite ett snikmaterial som användes i en del väggar på 70-talet. Hans tips var att sätta renoveringsgipsskiva utanpå masoniten för att ge mer stadga. Han hävdade vidare att det räcker med att skruva fast gipsen i masoniten utan att behöva tänka på att träffa bakomliggande reglar. Stämmer detta verkligen eller ska jag bemöda mig om att försöka hitta reglar att fästa gipsskivan i?
Nja, vet inte om jag håller med att masonite var ett snikmaterial. Fråga i stället vad det fanns för alternativ då det byggdes. Det var vanligt att sätta masonite på väggarna och även i taket i kök, hall och badrum, där man helt enkelt ville ha en tåligare yta, ofta målad. I vardagsrum och sovrum användes treetex. Masonite och treetex har används under lång tid, inte bara70-tal. Blir lite brydd då det verkar som att du inte har något virke bakom masoniten, förutom reglar. Åtminstone tidigare hade man råspont eller vanliga bräder bakom. Personligen skulle jag inte använda renoveringsgips. Tycker den är för dyr jämfört med vanliga skivor. Tycker inte det gör något om du väljer att ha masoniten kvar bakom. Den går utmärkt att skruva i om du inte drar för hårt.
När du ändå sätter upp gips satsa då på att göra det ordentligt, eller inte alls.
Det låter som säljaren, ville göra det enkelt och som att det skulle vara billigare, ordentligt gips är inte så mycket dyrare.
Satsa på att ta bort masoniten, ett utmärkt tillfälle att kolla vad som finns bakom och inspektera, det bästa är om du kan få bort masoniten och bara ha råspont, en kompis gjorde detta i sin villa satte sedan upp gips spacklade skarvar slipa och sedan upp med tapeter och la sedan ny parkett och satte upp lister.
Vart som nytt.
Em annan fördel med att göra det ordentligt är att du får en ordentlig vägg att hänga upp saker i.
Det låter som säljaren, ville göra det enkelt och som att det skulle vara billigare, ordentligt gips är inte så mycket dyrare.
Satsa på att ta bort masoniten, ett utmärkt tillfälle att kolla vad som finns bakom och inspektera, det bästa är om du kan få bort masoniten och bara ha råspont, en kompis gjorde detta i sin villa satte sedan upp gips spacklade skarvar slipa och sedan upp med tapeter och la sedan ny parkett och satte upp lister.
Vart som nytt.
Em annan fördel med att göra det ordentligt är att du får en ordentlig vägg att hänga upp saker i.
Renoveringsgips är ju betydligt dyrare än vanliga gipsskivor, kolla hur det blir vid foder, lister och så om du inte tänker ta bort dem. Ska du ta bort alla lister, köp vanligt gips och låt masoniten sitta, den spelar ingen roll, skruven fäster i råsponten bakom...
Fördelen med renoveringsgipsen är ju just att den bygger så lite att man ofta inte beöver ta bort foder och lister. Om man bygger på med 13mm gips så åker man normalt på att sala på innan man kan sätta tillbaka fodren igen, vilket innebär merarbete. I ditt fall skulle jag ta bort masoniten och ersätta med renoveringsgips som då troligen bara bygger 2-3 mm utöver dagens masonit. Den något högre kostnaden vägs troligen upp mångfalt av att du sparar rätt mycket jobb.
Renoveringsgips är inte ett bra alternativ i ditt fall tycker jag, då den är så vek så följer den minsta litta skavank på väggen och du kommer antagligen att få bredspackla hela väggarna för att få ett bra resultat. Vanlig gips döljer mer och ger en stadigare vägg i mitt tycke.
Hur har du tänkt att göra med väggen sen? Tapetsera, måla? Är väggen svajjig eller varför behöver du extra stadga? Min tanke är annars att du behåller masoniten, fäster upp den med huggen dyckert och spacklar där det behövs. När du sedan har tapetserat syns ingen skillnad. Du sparar mycket jobb samt får en hårdare, slitstarkare vägg.
Sen finns ju masonit också i 6 och 9 mm tjocklek, ett utmärkt underlag för tapetsering och målning. Miljövänligt och allergivänligt. Gud vad jag brer på. Jag är inte säljare, jag har bara svårt att se gipsens fördelar.
Sen finns ju masonit också i 6 och 9 mm tjocklek, ett utmärkt underlag för tapetsering och målning. Miljövänligt och allergivänligt. Gud vad jag brer på. Jag är inte säljare, jag har bara svårt att se gipsens fördelar.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Tack för hjälpsamma tips!
Jag hade tänkt måla väggarna i rummet.
En snickare som fixade ett badrum i huset besiktigade häromdagen väggarna i aktuellt rum. En av fyra väggar hade masonit medan övriga tre väggar hade gips. På masonitväggen hade jag börjat ånga bort tapeten (och det var på så sätt jag fick masoniten i dagen). Snickaren drog på renoveringsgips på masonitväggen (för att det ska funka med foder o dyl valde han 6 mm skiva). På övriga väggar föreslog han att jag provmålar på tapeten för att se om det funkar innan jag börjar ånga bort tapeten. Förhoppningsvis kan jag måla direkt på tapeten på de tre övriga väggarna och måla på den nu gipsförsedda väggen efter att ha lagt på väv och spacklat skarven.
Jag hade tänkt måla väggarna i rummet.
En snickare som fixade ett badrum i huset besiktigade häromdagen väggarna i aktuellt rum. En av fyra väggar hade masonit medan övriga tre väggar hade gips. På masonitväggen hade jag börjat ånga bort tapeten (och det var på så sätt jag fick masoniten i dagen). Snickaren drog på renoveringsgips på masonitväggen (för att det ska funka med foder o dyl valde han 6 mm skiva). På övriga väggar föreslog han att jag provmålar på tapeten för att se om det funkar innan jag börjar ånga bort tapeten. Förhoppningsvis kan jag måla direkt på tapeten på de tre övriga väggarna och måla på den nu gipsförsedda väggen efter att ha lagt på väv och spacklat skarven.
Dra på ett lager oljebaserad grundfärg innan du börjar spackla. Minst jobb, bäst resultat, luktar mest.
Oj sorry. Jag menade på tapeten. På gipsskivorna behöver du inte göra nåt innan spackling, förutom remsning.
Den oljebaserade grundfärgen minimerar blåsbildning på gammal tapet. Det kan blåsa sig ändå, men då kan man inte göra mer. Riv bort allt som är löst sen oljegrunda, sen spackel och sist färg. Lycka till!
Den oljebaserade grundfärgen minimerar blåsbildning på gammal tapet. Det kan blåsa sig ändå, men då kan man inte göra mer. Riv bort allt som är löst sen oljegrunda, sen spackel och sist färg. Lycka till!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden