Jag håller på att förbereda lite utomhustrappgjutning som skall göras till våren och behöver säkra betong mot frostsprängning.
Sika har en produkt som heter Aer och som finns i tre utförande; SikaAer-S, SikaAer-5 och SikaAer15b. Vilken av dessa lämpar sig för en gjutning av betongtrappa utomhus och som görs med en vanlig cementblandare.
Alternativt; finns det andra produkter som vi konsumenter kan köpa?

...och, nej! Jag vill inte ringa betongbilen.

Spelar nog ingen roll. Verkar bara vara olika ingredienser men samma funktion.

Lycka till med att få rätt lufthalt utan mätutrustning ;)

LLLVäxjö skrev:
...Lycka till med att få rätt lufthalt utan mätutrustning ;)
Aha! Det är alltså känsligt. Får fundera lite till då.

Johan Gunverth skrev:
Aha! Det är alltså känsligt. Får fundera lite till då.

Det är känsligt men säkert inte alls omöjligt. Kom och tänka på en sak, vi som jobbar med betong använder lufthaltsmätare men för den glade hemgjutaren skulle det kanske bli tillräckligt noga om man vägde betongen före och efter tillsatsen.

Typ: man blandar till rätt konsistens, fyller en burk, väger burken sedan i med tillsatsen i blandaren., blanda lagom , fyll burken på nytt som då förhoppningsvis väger ca 5% mindre :)

Då har du iaf något att gå efter. Ett problem är dock att lufthalten stiger med ökad blandningtid vilket krånglar till det lite.

Någon som har erfarenhet av att blanda betong med luft hemma?

Redigerat:
Betongen sväller alltså märkbart. Avstannar luftbildningen när betongen "stannar", d.v.s inte blandas mer?

Problemet med betongbil är att det är en så himla liten mängd och det därför känns onödigt dyrt. Det är med andra inte dumsnålhet som styr det. :D
Jag har annars både Ballast och Maxit rätt nära. Kanske skall åka dit och hämta färdigblandat istället....

Johan Gunverth skrev:
Betongen sväller alltså märkbart. Avstannar luftbildningen när betongen "stannar", d.v.s inte blandas mer?

Problemet med betongbil är att det är en så himla liten mängd och det därför känns onödigt dyrt. Det är med andra inte dumsnålhet som styr det. :D
Jag har annars både Ballast och Maxit rätt nära. Kanske skall åka dit och hämta färdigblandat istället....

Tror inte den kan öka efter blandning.

Hur nödvändigt är det att ha luft i en trappa då? Har själv ingen större koll på det.... Kanske till viss del går att kompensera med högre kvalisort istället?

LLLVäxjö skrev:
...
Hur nödvändigt är det att ha luft i en trappa då? Har själv ingen större koll på det.... Kanske till viss del går att kompensera med högre kvalisort istället?
Det är det jag frågar mig också. Fick lite åsikter om att man bör ha det, men samtidigt ser jag trappor som farfar gjorde på 5o-talet som fortfarande är hela och snygga. Han har bara använt vanligt egenblandad betong. Lite "fetare" dock, som han säger. Det borde innebära något större andel cement.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.