Hejsan!

Vi har ett hus från början av 30-talet som vi håller på att renovera rum för rum och nu har turen kommit till källaren. I ett av rummen satt det träpanel på halva väggen (delen under mark) vilket naturligtvis inte är en bra idé så den har nu tagits bort.

Bakom träpanelen så satt det ett någorlunda tjockt lager med cementbruk med ingjutna träreglar så efter lite hackande så försvann både reglar och bruk. Vi skall sätta upp väggfasta hyllor så väggen måste vara plan och bruket var tjockare än väggdelen ovanför.

Bakom bruket så finns det en tegelvägg som är varierande kvalité. Som bifogad bild visar så följde en del av tegelväggen med när bruket togs bort. Bakom tegelväggen så syns den gjutna betongväggen.

Så min första fråga är om man nu har tänkt sig att putsa den här väggen, skall man göra det direkt på betongväggen eller bör vi mura upp den raserade tegelväggen för att sedan putsa utanpå den? Det verkar vara en luftspalt mellan tegelväggen och betongväggen som man kanske bör bevara? Det är dock dränerat med platon på utsidan och allt verkar vara snustorrt även om det troligtvis har varit fuktigt tidigare då tegelväggen har sett sina bästa dagar.

Är det kalkbruk som gäller eller kan man sträcka sig till KC för att få lite bättre vidhäftning? Vi hade tänkt att måla väggen efteråt och stalltipset verkar vara silikatfärg men jag är lite orolig för lukt då vi har väldigt små barn.

Och när jag ändå är igång... jag (inte sambon :) ) funderar på att riva ner taket som är putsat med vass osv och sätta upp pärlspont. Är detta lämpligt i en källare? Trossbotten är ändå av trä så det borde göra varken från eller till... Bör man ha en ångspärr?

Har du läst så här långt så får jag passa på att tacka för uppmärksamheten! :)

Mvh
Anders

• kallarvagg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.