Byggahus.se

Virke till spalé i trappa (inomhus)

1. S
    Medlem · 39 inlägg

Speaker

Medlem
    Hejsan - hoppas att jag postar i rätt forum för den här frågan...
    Ska bygga en spalé i trappan till övervåningen och har lite funderingar på materialval och dimensioner. Trappan är U-formad med vilplan och spaljén är tänkt att fästas i trappan samt taket. Spaljén skall slipas och målas vit är det tänkt.
    Kan jag använda vanligt virke från bygghandeln till detta eller måste jag köpa "snickerivirke"? Är det "vanliga" virket tillräckligt torrt eller kommer det att röra sig för mycket efter Det att spaljén är på plats så att det ser för d-vligt ut efter ett tag?
    Vilka dimensioner och avstånd mellan spjälorna rekommenderas?

Mvh,

Redigerat 19 nov 2008 10:57
  2. F
    Medlem · Skåne · 851 inlägg

fn76

Medlem
    Du bör använda furu vilket jag tror du menar när du skriver snickerivirke. Reglar är gjorda av gran och är inte att rekommendera. Avståndet mellan spaljépinnarna får inte vara större än 110 mm (tror jag gällande regler säger). Dimension på spaljen bestäms av längden på dem. Mitt råd är att kontakta en snickare så du får bra resultat.

3. S
    Medlem · 39 inlägg

Speaker

Medlem
    Hej och tack för svaret!
    Min fundering angående snickerivirke eller vanligt "bygghandelsvirke" gäller väl mest om det går att få tillräckligt snygg med bygghandelns virke. Det mesta man köper där känns inte som att det är meningen att det ska synas i normalfallet, särskilt inte inomhus. Kan hända att jag har blandat ihop termerna lite, men det jag menade med snickerivirke var någonting som ser bra ut inomhus och inte kommer att vrida och vända på sig i någon större utsträckning efter att det sitter på plats. Min erfarenhet är som ni säkert märker ganska begränsad och jag kanske oroar mig helt i onödan?!

Mvh,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.