P
Hej,

Tänkte passa ihop några plankor som alla år sågade med 60°vinkel, vilket A visar på bilden. Men som ni ser vid B passar det inte ihop. Någon som har ett smart tips varför det inte passar, tycker att det borde göra det! :confused:

• Bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02401.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När du kapar den 45° vinkel så ska du hålla plankan som den står på bilden. Jag misstänker att du lagt den ner för bättre stöd än det ger på den lilla fasade kanten den nu står på. Men ha den stående precis som den ska vara när du gör 45° gerningen ska du se att det blir rätt

Är du säker på att det är kapat 60.00 grader?

En "dubbelger" är väldans känlig mot avvikelser.

Mät vinkeln och posta ditt resultat...

Tankefel eller "mätfel" - det är frågan...

P
Hej igen,

Tack för era svar. Well, alla sidor har jag alltså kapat 60° (eller använt mig av 30°alltså). Och om jag ställer biten upp när jag kapar 60° då blir biten rak och passar inte alls ihop.

Det hela har ju formen av en liksidig fyrasidig triangel. Då är det 60° som gäller.

Hade jag gjort en vanlig tavelram så hade det varit 45°vinklar och sedan ingen vinkel på ändarna. Men så vill jag alltså stålla det hela upp en aningen. Dårför kapar jag foten i vinkel 60°. Och också sidorna 60°. Detta funkar fint. Men sen år frågan vad för vinkel själva änden behöver.

Måste ha sovit på geometrilektionen om den fyrasidiga triangeln...

Men om jag fattar rätt är det en fyrkantig skål med sidor som lutar 60º utåt? Som en pyramid med kapad topp och vänd upp och ner? Isf får du luta biten i sågen med samma vinkel som den ska ha och ställa sågen på 45º

Jag är helt med på sparkz linje, precis som jag skrev högre upp. Om det blir fel måste du hålla den fel när du sågar.

Men sedan är ju frågan, är det en triangel eller fyrkant? (inte för det ska ha någon betydelse igentligen)

P
Tack för era tips, jag höll dem upp, ståendes på den fasade kanten, funkar perfekt nu, TACK!

:D

Bra, jag blev osäker om jag verkligen hade rätt. Men då jag höll på med samma sak i sommras och höll på bli galen innan jag gjorde rätt var jag tämligen säker på min sak för engångs skull ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.