Hej!

Har tänkt ersätta en bärande vägg med en limträbalk. Har hittills bara tagit ner allt gips och märkte då att den befintliga limträbalken som stöttar upp balkongen bara går ca 2m in. Den resterande delen av väggen är ungefär 4m där en ny balk behövs. Tänkte bara höra mig för om det finns möjligheter att skarva ihop dessa. Det är dock inget jag tänkt ge mig på utan konsultation med konstruktör.
Den gamla balken har måtten 90x300, och standard mått nuförtiden i närheten är ju 90x315.
Min första tanke var att sätta en pelare där på båda balkarna men det känns tråkigt om det inte behövs. Man vill ju ha det öppet:)
Huset är på 1½ plan från -75.

• 20081117147.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081117148.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har tänkt dig att även reglarna under den bef balken ska bort kommer du att behöva få hela bärningen omräknad. Isf tar du ju bort upplaget för den bef balken också.
Räkna med att det kommer att behövas en kraftigare balk!

Inte så säkert, de reglarna verkar mest vara uppsatta för att fästa gipset i. De ligger inte emot balken. Annars kanske balken har rört på sig, fast den sitter dock spikad i den sista regeln på änden.

OK.
Men den nya balken måste ha ett tillräckligt starkt stöd.
Inte helt säkert att den gamla balkens stöd räcker även för den nya balken.
Mer än så här går inte att säga utan att undersöka mer noga på plats.
Räkna iaf med att den nya balken nog blir större.

ja enligt beräkningsprogrammen som finns så skulle en 115x315 balk räcka om den är uppställd på två pelare. Sen vet jag ju inte vad den gamla balken vilar på i väggen. Säkrast är nog att sätta två individuella pelare vid skarven iallafall.

I
Du ska nog undvika att skarva den bef. limträbalken och istället inrikta dig på att lägga en helt ny limträbalk hela vägen. Åtminstone om du ska ha pelarfritt i skarven. Annars kommer det att gå åt pepparen med bärigheten för det som vilar på både den bef. och den förlängda balken.

Dock finns det ett sätt att hänga upp skarven och slippa pelaren under. Då får du först ha en balk som klarar det resterande upplaget. Och den kan bli annorlunda i dimension än den bef. och därför kräva påsalning av den bef. för att gå att skarva.

Om du sen gör en spännstol av järn på båda, kan du event. klara dig utan att lägga en helt ny balk hela vägen, men det får din konstruktör räkna på. Jag beskriver bara här tillvägagångssättet.

I skarvpunkten ska det finnas ett plattjärn i uk. balkar. I vardera änden ska det finnas motsvarande plattjärn i ök balkar. På båda sidor om limträbalkarna ska det finnas ett rundjärn som går från ök en ände nerom plj. i skarvmitt och upp till plj. i ök. balk i den andra änden. Genom att spänna rundjärnen med en höger-vänstergängad skruv av samma typ som man spänner vanten med på en segelbåt (fast kraftigare dim.) är det möjligt att lyfta punkten under skarven.

Konstruktören får då räkna på både balkar och järn för samtliga krafter som kommer att bli följden. Särskild vikt bör läggas vid att det finns risk för knäckning och kantring i limträbalkarna för den tryckkraft som följer av lyftet i rundjärnen. Även tvärkrafterna i förankringen av de båda plj. i ök är väl värda att studera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.