Hej, fick inga svar på "allmänt om värmeforum" så jag försöker här.
Har en gammeldags bakugn med en vid skorsten framför som man kan klättra upp i. Teglet är nästan vitt och det är ljust murbruk så det bör väl vara kalkbaserat.

Skorstenen, rökkanal ser ut att vara fritt från sprickor trots att den står i outvärmt uthus och utan regnskydd så därför vill man ju använda liknande material vid renovering. Sotaren tittade på den, tyvvär var jag inte hemma själv då men han sade att det behöver putsas om då det kan ramla ned bitar. Vad jag förstår när jag varit uppe i skorstenen så ser det ut som bitar av något grått modernare murbruk spruckit upp. Skrapar man bort detta med stålborste så ser det vita teglet helt och fint ut.
Det framgår ju i många inlägg att C-bruk är bra men vad tror ni sotaren säger om man lägger kalkbruk, är det bra tror ni, hur skulle ni gjort. har inte råd att anligt proffs?
Lasse

• 035.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 030.JPG
    Skapa konto
  • 023.JPG
    Skapa konto
Jag skulle absolut använda kalkputs. Ta bort det som är löst, stålborsta noga om teglet blivit sotit. Fukta teglet ordentligt (kanske vänta till våren). Slamma först tunt, efter en stund kan du slå (kasta) på mer. Torka långsamt. Kalkbruk brinner inte utan reagerar med luftens kolsyra, och då ska det vara blött tills processen är klar ända ner. I Stockholm var det billigare att köpa färdigblandat (hos tegelförsäljaren) än torrvara på varuhuset. Som ovan murare rekomenderar jag en ren skiva eller nåt att samla upp allt bruk som inte når fram, så att säga. Annars kan det bli dyrt. Kör hårt!

Sotaren tycker det är bra med kalkbruk. Jag har ingen erfarenhet av skorstenar putsade på insidan. Skulle vara kul att veta varför. Att en skorsten ska vara putsad på utsidan är om det blir tjärbrand och stocken spricker, så ska putsen skydda mot att det kommer ut gnistor o lågor (sa min sotare som är en hon).

Det är bara puts på vissa delar av rökkanalen, den faller av väldigt lätt nar man raspar med stålborste. Så kanske behöver inte hela rökkanalen putsas.??..Jag har köpt arbetsbelysning nu så jag skall sota och skrapa bort gammal lös put nu i veckan så får man se hur det ser ut under.. Kan ju lägga upp mer bilder när det är gjort... .... Tack för svaren /LASSE

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.