26 731 läst ·
18 svar
27k läst
18 svar
Bygga sockel för köksö
Sida 1 av 2
På IKEA rekommenderade de inte sina svarta plastben till stommarna på köksön, för det blir för rangligt. De sade istället att det var bättre att bygga en fast sockel som man sedan satte deras "fina" sockel utanpå.
Nu är det dags att bygga sockeln, och jag funderar lite över konstruktionen.
Ska jag helt enkelt regla upp två ramar av 2"2 med kortlingar mellan som ställer höjden?
En annan tanke var att bygga en fyrkantig "låda" av spånskiva med reglar i kanterna, det kanske är ännu smidigare?
Någon som gjort något liknande?
Köksön blir 260x100 cm och jag tänker mig en sockelhöjd på cirka 17 cm
Nu är det dags att bygga sockeln, och jag funderar lite över konstruktionen.
Ska jag helt enkelt regla upp två ramar av 2"2 med kortlingar mellan som ställer höjden?
En annan tanke var att bygga en fyrkantig "låda" av spånskiva med reglar i kanterna, det kanske är ännu smidigare?
Någon som gjort något liknande?
Köksön blir 260x100 cm och jag tänker mig en sockelhöjd på cirka 17 cm
Alternativ 2 brukar jag använda, , jag antar att du har någon fprm av laminerad sockel eller så, spika i hop den till önskat mått, kanske med något stöd för eventuella skarvar i skåpstommarna,
Lägg på plats, lyft på "ön", förankra ön mot sockelkonstruktionen, med lämplig spik eller skruv innifrån skåpstommen.
Plastfötterna behöver inte alls bli rangliga, men man brukar ju ha en sparksockel iallafall. då blir det lite tårta på tårta..
Lägg på plats, lyft på "ön", förankra ön mot sockelkonstruktionen, med lämplig spik eller skruv innifrån skåpstommen.
Plastfötterna behöver inte alls bli rangliga, men man brukar ju ha en sparksockel iallafall. då blir det lite tårta på tårta..
Det stämmer att jag kommer att ha en laminerad sockel. Dessvärre tar det några veckor innan den kommer, och jag skulle vilja få upp stommarna innan dess.
Helst av allt skulle jag vilja använda plastfötter, det vore det allra lättaste.
Jag kommer ju att ha sockel på ön oavsett, och fötterna kostar bara 40 kr/4 st.
Har du gjort köksö på plastfötter någon gång?
Helst av allt skulle jag vilja använda plastfötter, det vore det allra lättaste.
Jag kommer ju att ha sockel på ön oavsett, och fötterna kostar bara 40 kr/4 st.
Har du gjort köksö på plastfötter någon gång?
Ja, fast inte åt mig själv, så hur det sedan upplevdes vet jag inte, men skruvar man fast dem
( kanske beroende på modell) så ska det nog inte vara något problem, till den storleken av ö,
hade jag nog köpt 2 satser med fötter.
( kanske beroende på modell) så ska det nog inte vara något problem, till den storleken av ö,
hade jag nog köpt 2 satser med fötter.
Det är en rejäl konstruktion!
Detta var svårt. Hjälp mig bestämma!
Detta var svårt. Hjälp mig bestämma!
Dessvärre har jag inget sådant virke liggandes.. Kanske ska göra ett försök med fötter trots allt?
Nej det är inte utseendet jag är orolig för, man vill ju att det ska vara stadigt och att man inte kan rubba bänken sedan. Jag tror jag köper ben på IKEA och testar att montera upp det. Om det inte skulle funka får jag montera ner och göra om.
Min erfarenhet av IKEAS svarta plastben är att de tyvärr är rätt så dåliga. Klarar av tryck rakt ovanifrån, men inte alls från sidan. En köksö är en fristående konstruktion och folk kommer att knuffa åt den från sidan.
De svarta plastben jag köpte knäcktes en efter en...
Jag har monterat min köksö på IKEAs metallben, men även förankrat den till golvet mitt under konstruktionen. Att förankra köksön är extra viktigt om du har framdragen elektricitet eller vatten/avlopp till den.
De svarta plastben jag köpte knäcktes en efter en...
Jag har monterat min köksö på IKEAs metallben, men även förankrat den till golvet mitt under konstruktionen. Att förankra köksön är extra viktigt om du har framdragen elektricitet eller vatten/avlopp till den.
Jag har också funderat på metallbenen, de verkar mycket stabilare. Problemet är bara att maxhöjden på dem är 12 cm, och det är lite i underkant.
Då är jag tillbaka att regla igen. Det kanske inte finns någon genväg helt enkelt? Då är frågan vilken metod som är bäst när det gäller att regla? Jag har inga 170 mm reglar hemma, men det kanske är värt att köpa?
En annan sak som jag gillar med ben är att om det skulle bli otätt eller annat problem med vatten och avlopp så kommer vattnet att rinna fram på golvet och man kan upptäcka och åtgärda det i tid. Om man sätter upp en stor regel så kommer den att blockera vatten och man får en liten bassäng där under innan man märker något.
Men det där kanske inte är något att tänka på eller?
Då är jag tillbaka att regla igen. Det kanske inte finns någon genväg helt enkelt? Då är frågan vilken metod som är bäst när det gäller att regla? Jag har inga 170 mm reglar hemma, men det kanske är värt att köpa?
En annan sak som jag gillar med ben är att om det skulle bli otätt eller annat problem med vatten och avlopp så kommer vattnet att rinna fram på golvet och man kan upptäcka och åtgärda det i tid. Om man sätter upp en stor regel så kommer den att blockera vatten och man får en liten bassäng där under innan man märker något.
Det finns vattenlarm att köpa som tjuter när det är läckage på G. Alternativt om du tänker ut ngn finurlig lösning a´la kylskåps/diskmaskinsunderlägg (uppvikt plastmatta som leder fram läckagevatten framåt så att det syns).chrille112 skrev:Jag har också funderat på metallbenen, de verkar mycket stabilare. Problemet är bara att maxhöjden på dem är 12 cm, och det är lite i underkant.
Produkter som diskuteras: "diskmaskinsunderlägg"
Diskmaskinsunderlägg Pro 450x500 mm Tollco
Placeras under diskmaskinen
185 kr inkl moms
Läs mer