26 598 läst ·
10 svar
27k läst
10 svar
rimlig fuktkvot i virke, innan det byggs in?
Hejsan
Köpte en fuktmätar för ett tag sedan som jag tänkte använda mig av, förvisso en från Jula för 199 kr (http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=405034)
Förmodligen inte någon jättebra kvalitet direkt, men den kanske duger?
Min fundering är vilken fukthalt virket i en regelstomme och viss mån golvspån (under syll på vissa ställen) får ha innan man sprutar ekofiber och sedan stänger igen väggen med innegipsen...?? Bygger en difföppen konstruktion med utegips längst ut och ångbroms invändigt och isolerar med ekofiber.
Förstått att det finns lite olika fukthalter som relativ och allt vad det heter.
Har här någon siffra om att ca 17-18 eller lägre är ett minimum.
Köpte en fuktmätar för ett tag sedan som jag tänkte använda mig av, förvisso en från Jula för 199 kr (http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=405034)
Förmodligen inte någon jättebra kvalitet direkt, men den kanske duger?
Min fundering är vilken fukthalt virket i en regelstomme och viss mån golvspån (under syll på vissa ställen) får ha innan man sprutar ekofiber och sedan stänger igen väggen med innegipsen...?? Bygger en difföppen konstruktion med utegips längst ut och ångbroms invändigt och isolerar med ekofiber.
Förstått att det finns lite olika fukthalter som relativ och allt vad det heter.
Har här någon siffra om att ca 17-18 eller lägre är ett minimum.
Produkter som diskuteras: "fuktmätar"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
läste även detta svar från 2005:
tartan skrev:Varning!!!!!
Om du bygger in virke som håller 17-18% så räkna med att du har mögel i konstruktionen inom ett år. Vi håller på med mycket fuktskador, och allt över 15% bedömmer vi som risk.
Spikar du upp virke som håller 17% och sedan låter det stå med lite värme och ventilation på, så är det inga problem. Problemet är om du sätter upp stommen, isolerar och sedan plastar igen allt sammans i ett svep. Då får virket ingen chans att torka ur. Vår erfarenhet är att det man bygger in skall ligga under 12% för att inte riskera mögelproblem.
Lycka till// Tartan
någon som vet vad som gäller egentligen? Jag kör förviss ingen ångspärr, utan ångbroms, så det underlättar väl lite, men jag tänkte inte köra allt i ett svep, utan vänta ett tag mellan momenten... Ska in med ventilation först, samt lite värme innan ekofiberna åker i. Dock ska ångrbromsen på snart, och seda glesen utanpå. Eller ska man avvakta ytterligare innan så att man kan kontrollera fuktkvoten i det invändiga reglervirket i stommen?
Svårt att få upp värmen i konstruktionen med byggfläkt när man inte isolerat, utan det bara är utegipsen som håller tätt. Speciellt nu, när det är 10-15 minus ute... Kanske behöver invänta våren?
Svårt att få upp värmen i konstruktionen med byggfläkt när man inte isolerat, utan det bara är utegipsen som håller tätt. Speciellt nu, när det är 10-15 minus ute... Kanske behöver invänta våren?
Om man nu ska vänta tills man är nere i 12% kan man då förlita sig på verktyget ovan - att det verkligen visar rätt eller är felmarginalen för stor?
Med tanke på att Protimetrar som kostar betydligt mer måste kalibreras ibland så hade jag nog tagit siffrorna från den mätaren med en nypa salt även den ger riktvärden.
Observera att tartan skrev plastar igen, dvs difftätt, det är en viss skillnad.
/Kent
Observera att tartan skrev plastar igen, dvs difftätt, det är en viss skillnad.
/Kent
Hej. det är inga problem om virket i stommen håller 18-20%. Bara du inte har en ångspärr (plast). Gör alla dragningar du ska göra med vatten och el. Sätt dit fiberduken (ångbroms). Spruta in ekofiber. Nu ska du sätta igång byggfläken. Räkna med att det tar minst lika lång tid att torka virket som det är tjockt. Alltså är en regel 45mm tjock så tar det 45 dagar för den att torka ner till 8-12%.Och du sattsa några slantar till på en bättre fuktmätare. Då vet du, och slipper vara osäker på din Jula fuktmätare. Lycka till.
så virket behöver inte vara helt torrt innan ekofibern åker i? Det underlättar ju helt klart när man ska få upp lite temperatur.... Men även ventilationen bör väl vara monterad och igång för att hjälpa till att ventilera ut fukt? Den kommer förvisso ganska snart....
Och nej, det är inte plast/ångspärr jag har utan ångbroms... just bl.a. för att få ut fukt ordentligt.
Och nej, det är inte plast/ångspärr jag har utan ångbroms... just bl.a. för att få ut fukt ordentligt.
Ventilation är aldrig fel. Och sen får ju inte virket vara för blött. Har du kollat hur mycke fukt det är i virket?
nej, det har jag förvisso inte. Fick det ett par dagar före jul från Sten & Son i Enköping. Kommer direkt från Stora och en till leverantöroch allt är inpackat i originalemballage med ytterligare en pressening över, så här har de åtminstone inte utsatts för nederbörd förutom viss frost som bildas på de översta brädorna närmast pressen.
Byggtorrt virke kallas det virke som är torkat till ca 18%, det är sådant virke som används på de flesta byggen och även i husfabriker. I en husfabrik tar det inte många timmar från det att ett huselement påbörjats tills det är plastat och klart. Väggarna torkar utåt, det är därför som man aldrig skall använda plast på utsidan.
Innomhus är en avfuktare allra bäst för att skynda på uttorkningen.
Innomhus är en avfuktare allra bäst för att skynda på uttorkningen.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Håller med Bror, 18% funkar, för problem behövs mer vatten vanligtvis brukar det komma från regn eller mark/platta eller så.
Trä torkar åt alla håll, både utåt och inåt. Så länge du inte har dubbla ångspärrar så kommer virket anpassa sig till omgivningen.
Trä torkar åt alla håll, både utåt och inåt. Så länge du inte har dubbla ångspärrar så kommer virket anpassa sig till omgivningen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden