6 240 läst ·
1 svar
6k läst
1 svar
Gaming room/ gästrum i källaren, tänkt rätt?!
Hej,
Vill börja med att säga att jag älskar att läsa i detta forum, bättre än skönlitteratur.
Nu till mina planer för ett rum i källaren....
Förutsättningar:
Villa i Bromma 30-tal
Dränerat samt platon plus isolering 2007
Oisolerad platta
Min första tanke är att halva källarutrymmet (2 rum) ska vara uppvärmd med raidatorer, ej golvvärme medan övrig yta på sikt ska utrustas med vattenburen golvvärme enligt konsten alla regler (bila, makadam, isolera, arnera, gjuta.....). Vad anser ni om detta, rätt eller fel?
Sedan till rummet i källaren (Motto - "inget organiskt i källaren":
VÄGGAR:
INNERTAK:
GOLV:
Alternativ för golv: Är det vågat att lägga spånskiva över isolering och sedan heltäckningsmatta istället för trägolv?
Sedan tillkommer all el och så vidare men det är inte det primära....
Det blev ett långt brev men hoppas ni kan ha synpunkter på mitt förfarande.
MVH Johan
Vill börja med att säga att jag älskar att läsa i detta forum, bättre än skönlitteratur.
Nu till mina planer för ett rum i källaren....
Förutsättningar:
Villa i Bromma 30-tal
Dränerat samt platon plus isolering 2007
Oisolerad platta
Min första tanke är att halva källarutrymmet (2 rum) ska vara uppvärmd med raidatorer, ej golvvärme medan övrig yta på sikt ska utrustas med vattenburen golvvärme enligt konsten alla regler (bila, makadam, isolera, arnera, gjuta.....). Vad anser ni om detta, rätt eller fel?
Sedan till rummet i källaren (Motto - "inget organiskt i källaren":
VÄGGAR:
- Putsade väggar som börjar släppa nedtill. Sannolikt beror det på att huset varit odränerat i 70 år. Anticimex har varit här med fuktmätare efter dränering 0-utslag!
- All lös puts är avlägnad och därmed lämnas det därhän.
- Monterar stålskena med 4 mm "skumpast" i tak och golv, lägger 5mm pallningsbricka under skenan var 500mm för att skapa luftspalt.
- Reglar med stålregel cc 450mm, kortlar av för element samt utrustning som ska väggmonteras.
- Apparatdosor och vp-rör förbereds
- Minerit mot de två ytterväggarna skruvas i stålregel, dessutom limmas 40mm cellpalst på baksidan (har fått för mig att det ska "rädda" akustiken något, rätt eller fel??).
- De andra två väggarna förses med vanlig 13mm gips, naturligvis uppreglade på samma sätt som tidigare.
INNERTAK:
- Innertak sänks 45 med vanlig träregel och gipsas sedan med 13mm gips
- Ventilerad taklist monteras
GOLV:
- Mot plattan läggs en typ platon på golvet (beijer Hässelby har slutat med platon), denna viks sedan upp mot minerit- respektive gipsskivorna på väggen.
- Över plastmattan läggs 40mm cellplast sedan trägolv direkt detta för att det inte ska kännas som ett källargolv.
- Vid uppviken monteras sedan ventilerade golvlister
Alternativ för golv: Är det vågat att lägga spånskiva över isolering och sedan heltäckningsmatta istället för trägolv?
Sedan tillkommer all el och så vidare men det är inte det primära....
Det blev ett långt brev men hoppas ni kan ha synpunkter på mitt förfarande.
MVH Johan
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Klicka här för att svara