Vad tycker ni är bäst. Att innanför gipsen ha spånskiva eller OSB? Tacksam för snabbt svar jag ska köpa inom kort!:confused:

sätt osb där det kan bli upphängda skåpar. För tavlor duger spån under

OSB är till skillnad från spånskiva till viss del självläkande, alltså beter sig nästan som trä.

Riktig plyfa är att rekommendera, annars OSB, billigare och hållbarare.

Har provat bägge - en fördel med OSB är att skivan är lättare. Nackdelen är att priset ligger på spånskiva x 2

/Mikael

skruvar man spånet eller spikar man?

du kan både spika och skruva spån.

En spånplatta av god kvalitet är starkare än OSB, men har en "skarpare" brottgräns. När det släpper i den så släpper det helt och hållet. OSB är dock segare och mer förlåtande när man skruvar i den. Med rätt förborrade hål i en spånplatta sitter saker och ting bergfast.
Spånplattor (och plyfa) har också fördelen att kunna limmas mot reglar och ger därmed en oerhört starkt vägg.

Jag blev avrådd OSB till mitt hus av några byggnadssnickare och husentreprenören. Det har jag inte ångrat. De har själva valt spånplattor i sina egna (relativt nybyggda) hus.

• Gilla
nyrrol
  • Laddar…
Instämmer med Johan Gunverth, spån är bättre. Har både spån och plyfa (plyfa i ytterväggar). På något enstaka ställe har plyfan bågnat och väggen blivit lite krum. Ingen stor grej, men spånet är slätare och lever inte så mycket. För övrigt så har huset rört sig ganska mycket och det har spruckit lite varstans i hörn och vägg/tak. Dock inte någonstans på väggarna vilket tyder på att det är stabilt och med små rörelser i konstruktionen spån plus gips.

Vi har inte heller fått sprickor annat än i hörn och i skarvar mellan gipsskivor, ingenstans har det bågnat eller på annat sätt betett sig konstigt pga OSB skivorna.

Men klarar spån verkligen att man skruvar upp skåpar som man tex ska förvara porslin i=tungt? Visserligen har man ju flera fästpunkter och det kanske är osannolikt att alla skruvar släpper samtidigt? Man gör ju sitt bästa att hitta reglarna bakom också...Känns tryggare med OSB eller plyfa bakom, eller är det bara onödigt tro?

Gipsskivan fördelar krafterna rätt bra. Även för spån. Är infästningen rätt gjort blir det starkt hur som helst. Rätt infästning är INTE en gipsskruv rakt igenom gips + spån. ;)

Robert_Maria skrev:
Vi har inte heller fått sprickor annat än i hörn och i skarvar mellan gipsskivor, ingenstans har det bågnat eller på annat sätt betett sig konstigt pga OSB skivorna.
att du fr sprickor i hörn å vinklar kan vara att du ej använt 50x50 profiler..
väldigt viktigt.

mvh
snickar estwing

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.