anden213
anden213: Ska det sitta riktigt bra i gipsväggen är det mollyplugg som gäller. (Metallplugg med ben som viks ut på baksidan.) I mollypluggen skruvar du i den med mollyn medföljande skuven (maskinskruv). Tror att maxvikten på en mollyskruv för enkelgips ligger på 10-15 kilo. Kolla bara om du har enkel eller dubbelgips (en eller två gipsskivor alltså). Nackdelen med mollyplugg är att de lämnar
1 svar · 6,0k läst
J
John J: [citat] Märkte det.. :mad: Tog en gammal klinga och kapade på men nu är det klart och skivorna lär väl sitta i 100 år.
2 svar · 3,7k läst
Immobil
Immobil: Kolla med någon mekanisk verstad eller kommunens förråd om de har något. Miljö- och återvinningsstationer är också möjliga ställen att söka på.
5 svar · 4,1k läst
M
mojjen: [citat] Vad har du för spottar då. är det 20W möbelspottar eller LED? Har du 35W halogen spottar som är vanligast för allmänbelysning krävs normalt 10-12 cm fritt utrymme till brännbart utrymme. Om du inte vill sänka taket för mycket. så fäll in en downlight box delvis i det gammla taket. Finns både runda och fyrkantiga. Såga upp ett hål som boxen passar i, tryck upp den så
3 svar · 2,4k läst
M
Micke H: Hejsan igen, när man normalt använder oljemasonite så har man inget annat än just isolering, luftspalt, masonite och sedan läkt med yttertak oftast betongpannor. Men... om du har stickspån kan du behålla spånen och lägga masoniten direkt på spånen eller som jag beskrev med läkt under för att få luft mellan spån och masonite. Det vatten som ev kommer in under pannorna, tegel eller
4 svar · 4,9k läst
Y
yens: Jag bifogar ett par bilder på vad jag menar. Den första bilden visar hur det ser ut idag, en takstol med reglar "i" som håller upp en tunn, oisolerad vägg. Bild två visar min idé, sala på 120 mm mot råsponten för att kunna regla upp en vägg som är 170. När den väggen är klar kan jag bygga luftspalt och isolera mellan takstolarna som vanligt. Takstolarna är 50 djupa, inte 45, därav
1 svar · 9,1k läst
·
S
Sippan7: Hej Blev lite nyfiken när jag såg att nästan alla gipsskivor i huset är försedda med en röd plast, tror bara det är på ena sidan. Är det en diffusionsspärr tro? Sitter även i vissa innerväggar verkar det som. Anledningen till att jag undrar är att vi håller på med ett badrum mot yttervägg, tänkte att det ska vara plastmatta på både vägg och golv och man ska ju helst inte ha
0 svar · 2,0k läst
O
OskarJansson: Räcker absolut. Oskar
12 svar · 4,9k läst
O
OskarJansson: Givetvis kan du täta om du vill det, själv skulle jag nog välja just nån typ av silicon för att försäkra mig. Oskar
2 svar · 2,7k läst
yxet
yxet: kolla hur stora stena som är blandade i betongen och blanda lika, sen borstar man ytan bör bli nice!
1 svar · 2,5k läst
T
tralopp: En Surform blev det, gick helt otroligt smidigt! Tusen tack för tipsen!! Och lite distansbitar fick jag av en vän som lagt nytt golv o hade fått spillbitar över som ändå skulle slängas! Är löjligt nöjd med resultatet! :D [bild]
15 svar · 7,5k läst
M
mull: [citat] Googlade fram den före jag postade mitt inlägg men jag tyckte inte jag fick svar på mina frågor.
4 svar · 5,8k läst
v-g
v-g: Gör det riktigt om du tänker ha altanen mer än något år. Gillar man LECA kan man ju ställa dem på högkant och gräva ner dem lite så har man ju fått ganska bra iaf.
8 svar · 18,2k läst
W
Watchmen: Wiwood har 8mm spånskivor
5 svar · 8,0k läst
Mich
Mich: Det finns även någon/ett hus där de över ett befintligt hus byggde ett 'växthus' (alltså glas). De tog bort taket och vinden blev ett stort lek 'rum'. Läste om det i en dagstidning. Jag fick dock intrycket att detta inte var proffs utfört, utan de verkade inte riktigt veta va de gjorde. Jag har ingen aning om om det finns kvar eller om det funkar bra eller dåligt.
3 svar · 2,3k läst
C
carra: Vad bör man ha för innertak respektive för ytbeläggning på innertak i ett rum där det skall stå ett utomhusspa,Hot Spring, det blir ju ganska mycket ånga när man kör för fullt....
0 svar · 968 läst
K
källare: Använde själv rödgrund på mina lecablock och betonghålsten när jag putsade om min källare och det funkade jättebra. Har även testat att putsa direkt på lecan i ett mindre rum och det funkar det också.
2 svar · 2,3k läst
J
JocZ: Problemet löst!! Bytte till grovbetong och gjutningen avslutad,
6 svar · 1,6k läst
A
Ahlm: okej. kanon! tack så mycket! :)
4 svar · 4,1k läst
S
imported_Byggaren: Föreslår att du hoppar över tryckimpregnerat till stolpar och kör med rått kärnvirke istället. I så fall bränner du spetsen med en gasollåga tills den är svartbrun men inte bränd (ska alltså bara kola lite lätt i ytan). Stryker spetsen sen med daltjära till en bra bit över mark när den är nedslagen. Överdelen kan du smörja med 'Roslagsmahogny', liksom resten av ditt staket
6 svar · 3,1k läst
Fredrik.engdahl
Fredrik.engdahl: jag jobbade på Stanly plåt i Malmö som bygger Sveriges första Passiva Flerfamiljs hus i västra hamnen . Dom använder sig av stål/plåt bjälklag och väggar av plåtreglar. dom använder även Foamglas som ytter isolering och det är ett rätt så nytt material kan läsa mer om det här http://sydsvenskan.se/bostad/article197193/Unikt-lagenergihus-i-plat-byggs-i-Malmo.html
1 svar · 1,5k läst
D
d_nilsson: Hej, Jag använde en fasadskiva när jag isolerade sockeln på huset, "Cem-In-Wood". Den borde fungera för din tillämpning också? http://www.promonord.com/html/ceminwood.html Denna skiva är lite billigare än Minerit tex.
2 svar · 1,6k läst
R
Rigor: Sålänge inte det gamla bruket är sprött o smular så går det att blöta lite och fortsätta...
1 svar · 2,8k läst
K
kroken78: Hejsan,tänkte höra med nån kunnig om hur man bäst gör en trapp av 2 nedhuggna tallar i en sluttning. Är detta en dålig ide eller värd att prova på? Går det att få trappen stabil eller ska man satsa på en "köpes" lösning? Marken består mest av sand så tjälen är inte så hård... Kom med råd! :D
0 svar · 825 läst
D
d_nilsson: anaitis, Bra påpekande, det tänkte jag inte på... Jag föreställde mig att bjälklaget bara hade två upplag men det är ju naturligtvis inte säkert att det är så.
6 svar · 9,6k läst
K
klimpfan: Okej tack för svaren, har varit i kontakt med en konstruktör men det händer inte ett dugg, har väntat 2månader och det börjar bli dags med det här momentet nu...Någon som kan tipsa om en konstruktör som kan fixa detta?
3 svar · 9,0k läst
O
ober: Hej! Planerar att bygga garage intill huset och tanken är att lägga klinkers ovanpå och använda som terass. Garaget muras av lecablock. Någon som har erfarenhet av detta sedan tidigare och vad finns det för leverantörer av bjälklag? Måtten på garaget är 6.00m * 7.50m. /Matte
0 svar · 2,6k läst
F
frhe: Bullerplank kanske är ett alternativ? Brukar funka väldigt bra och bekostas ju dessutom ofta av vägverket.
2 svar · 1,2k läst
D
d_nilsson: Jag räknade på detta innan jag bilade ur i badrummet, följande gäller om jag inte är ute och cyklar totalt... Överförd effekt (W)= (Lambda-värde / tjocklek) * dT * A Lambda för frigolit är ca 0,035 W/mK Nu får man stoppa in lite antaganden om temperatur på platta och på de varma golven. Jag antar att golvet är 25C och betongplattan 5C. Det ger ett dT på 20C. Räknat per m^2 för
1 svar · 2,3k läst
D
d_nilsson: Hej, Det lösning som föreslås är den som mirakelasta har använts sig av, så det finns ju i alla fall dokumenterat att det fungerar i något fall. Jag har själv provat detta på ett hus jag ägde i USA en kortare tid men bodde inte där länge nog för att utvärdera det. Det är så svårt att råda dock när man inte vet hur fuktigt ditt golv är och vilket luftväxling man kan förvänta
14 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.