N
Nybyggarn: Kan inte tänka mig att det behövs armering.
5 svar · 4,1k läst
nino
nino: Hej Sågade ner några tallar där sommarstugan ska bli, har en rak fin tall som jag kapade på ca 9m som jag hade tänkt ha som takås i stugan senare Hur ska jag få den att torka? ska jag barka den nu när den är färsk? en kompiis sa även att jag skulle såga ett längsgående spår hela vägen för att få en sprickanvisning Hur viktigt är det att den ligger helt rak? marken är inte
0 svar · 865 läst
Manberg
Manberg: Jag vet av en i Enköping om det är av intresse?
3 svar · 3,6k läst
G
Gabbe1: Jag vet inte varför dessa räfflor tillverkas, men som jag ser det är det väl endast fördelar oavsett om ytan skall målas eller pappas. Tack för svaren!
3 svar · 8,2k läst
A
andersmc: Jag har en viss (ganska begränsad) erfarenhet, efter att ha monterat en skjutdörr. Men det är inte så märkvärdigt. Det är mer mek än en vanlig dörr och man får planera bygget lite noggrannare. Nu hade jag bara gipsskivor, men det kändes inte speciellt ihåligt, om man nu inte ställde sig att banka just där det fattades en regel. Om man kör med OSB+gips blir det säkert
1 svar · 2,6k läst
apotekarnes
apotekarnes: Har du någon ritning på huset där man ser riktningen på takstolarna samt placeringen på innerväggen. Om innerväggen ligger tvärs över takstolarna kan den vara bärande men behöver inte vara det. Det handlar om spännvidden på takstolarna samt dimensioneringen på dem. Ju bättre du kan beskriva ditt hus desto mer hjälp kan du få här på forumet.
1 svar · 1,2k läst
F
Farzan: Jo, stödbenen går vertikalt mellan vindsbjäklaget och överramen (den lutande delen) av takstolen. De är en del av takstolen och alltså bärande. De kan se lite olika ut - hos oss består varje stödben av två mycket grova plankor som är spikade på var sin sida om bjälken och överramen men vårt hus är antagligen en bit yngre än ert. Väggen som skiljer kattvinden (utrymmet allra
4 svar · 6,8k läst
·
FredrikR
FredrikR: Hedins har ändspontad gles, 28x60.
4 svar · 2,7k läst
S
Sippan7: Tack för svaren!
6 svar · 4,8k läst
·
B
BlombergM: Tack så mycket, Hmm, det låter som att spännvidd på 2,40 mellan bärlina 1 och 2, samt 2,20 mellan plintarna för dessa är lite för mycket för 45x145? Och det även fast jag har tajtare till bärlina 3 och mellan plintarna för denna va? /Magnus
2 svar · 5,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Skär en fas med mattkniv. Kolla sid 11 i denna: http://www.norgips.se/file?dnl=SE%2Fservice%2Fmontage%2F6_2_Spackling_av_gipsskivor_2001.pdf
4 svar · 1,6k läst
T
tank77: Lättare att handskas med 20 liters-hinkar, du hinner ändå!
3 svar · 8,2k läst
MaZtoR
MaZtoR: En bild skulle göra det lättare att ge ett bra svar. Men rent spontant säger jag bort med boaseringen och skruva dit ny gips.
1 svar · 2,8k läst
M
mandg: Kan påtala att jag nu har tagit bort väggen och huset och ovanvåningen står kvar.... Lertegel vägg var inga problem tog ca 10 minuter med slägga...stenarna var väldigt mjuka...
8 svar · 1,8k läst
·
A
akhagen: Närmar oss projektstart med stormsteg. Har pratat med min brädgård och de ska leta fabrikslackad masonit. Och så var det det här med lim. Rekommendation? MVH / Dan Å
7 svar · 7,2k läst
F
FiaG: Är det någon som kan tipsa om var man kan finna återförsäljare av trappfasader, lösa "steg" som man lägger över befintlig innetrappa. Är ute efter valnöt men hittar nästan bara ek o bok.
0 svar · 1,1k läst
MaZtoR
MaZtoR: Har just rivit ner ett innertak i källaren som va asfaltboard och ser nu vad jag antar är orginal innertaket i källaren. Det består av korta brädor som ligger på läkt som sitter i sidorna av golvbjälkarna. De sitter alltså inte fast utan ligger löst. Ovanför dessa brädor ligger det någon form av papp och sedan ligger det ett lager med sand och sten ca 2-4 cm tjockt. Källaren håller
0 svar · 1,8k läst
P
paln: Men jag inser att jag måste bli mer specifik.... Jovisst har Höganäs lite färgat kakel och klinkers men det jag är ute efter är klinkers med lite större variation helst i tydliga men lite dämpade färger (typ jordfärger) skulle de även vara av typen lite "rustik" i sin utformning så bleve jag ännu gladare :) jag vill alltså ha gula, tegelfärgade, röda, blå, gröna osv. De får
2 svar · 1,5k läst
E
erber: aaaa....just det....,det tänkte jag inte på. måste vara det enda bruket jag INTE har hemma just nu..... ja, det måste ju funka...tackar....tänkte inte på det. :D Erber
2 svar · 1,2k läst
H
imported_Byggaren: [citat] Jepp! _______________ Byggaren
8 svar · 5,5k läst
·
A
aivo: Kul länkar, tack så mycket.
2 svar · 1,8k läst
M
imported_Byggaren: De har med stor sannolikhet inte haft annan funktion än som botten för fyllnaden. Stabilisering mellan bjälkar i äldre hus består av krysskolvning, klena pinnar ställda mellan överkant på en bjälke till underkant på bjälken intill och en pinne på andra hållet så att de bildar ett kors. (Därav namnet krysskolvning.) Eftersom du ska ha gips eller annat skivmtrl. som tak efteråt,
1 svar · 1,5k läst
G
GunSjo: Hej ! Jag har utfört en dränering med isodrän. ovanpå isodränplattan och runt huset lägger man en plastlist som man fäster mot hussockeln. Detta för att vatten inte ska tränga in mellan sockeln och plastlisten. Det hela ska ju hålla i femtio år och ligga under jord. Mitt problem - jag vet inte vad jag ska använda för slags tätningsmaterial mellan sockeln och plastlisten. Med tanke
0 svar · 1,5k läst
Phiplex
Phiplex: Har nu hittat lite mer info och upprepar mitt rop på hjälp för att beräkna utböjningen på handledaren till ett balkongräcke. Skall alltså göra ett L-format helglasräcke med längden 5,3 m + 4,8 m. Glas 16 mm (2x8 laminerat + härdat) höjd 1,1 m. Längden på glasskivorna max 2,65 m, dvs på 5,3 m sträckan blir det 2 st ihoplimmade glasskivor bredvid varandra. Glaset skall stå på
1 svar · 2,5k läst
Nanorch
Nanorch: [citat] Marken under plattorna är grus och sten så det känns som en bra förutsättning. 45x170 reglarna kommer mestadels hamna under fasaden, ett alternativ vore att sänka de ännu mer och skruva fast i betongplattan men jag känner mig inte helt bekväm med att stå och dundra på med hammarborren där, kantelementet kanske spricker eller så kanske jag skadar den vattenburna golvvärmen.
4 svar · 2,3k läst
·
B
Booser: Går i funderingar på att bygga ut. Det är ett enplans älsbyhus på 120kvm, tanken är att bygga ut vardagsrummet i vinkel. bredden på vardagsrummet är 5m och jag hade tänkt bygga ut 4,2m. Nu till mina funderingar. 1. Vilken slags grund bör man ha? Huset står idag på torpargrund kan jag även bygga utbyggnaden på en sån? Virke köper jag billigt då jag jobbar inom sågindustrin. 2.
0 svar · 2,0k läst
gruset
gruset: Hej, Har putsat vägg bakom kamin i sommarstugan med putsbruk från Byggmax.. Putsen är armerad med "hönsnät" och putsad ca 2 cm på gipsskiva. Kaminen står på rätt avstånd från vägg enligt beskrivning. Nu har jag sett små nät av sprickor i putsen och är inte så nöjd med det. Fråga: Varför, och vad kan jag göra? Ska det vara annan puts? "Bättra på" med samma puts? Lägga på
0 svar · 3,5k läst
Hobbit
Hobbit: Kanske någon snickare eller möbelsnickare här i forumet tar hand om dina träd ? Lägg ut dom på blocket - Det kanske är värt att chansa !! Ekvirke vet jag är mycket eftertraktad på kontinenten. Varför annars byggs vinfat i ek. Googla efter limousin-ek ska du se. Hade dina träd redan varit nerhuggna och sågade skulle jag mer än gärna lägga ett bud på några löpmeter brädor och
4 svar · 9,5k läst
H
henrico: Någon som känner till om det finns något materiel liknande platonmatta fast med slät yta? Det ska alltså finnas på rulle (gärna ca 2m bredd), vara relativt stadigt och helst i plast alternativt något annat åldersbeständigt material. Vad kan passa den kravspecen och var kan man isåfall köpa det till rimligt pris?
0 svar · 2,0k läst
bebben
bebben: Ja men det funkar ju, för att takdosan sitter med all säkerhet i en regel.
3 svar · 6,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.